Článek
S velkými SUV jako kdyby se roztrhl pytel. Úřady sice tlačí a snaží se podněcovat zájem o ekologická malá auta, ale zákazníky to příliš nezajímá – mohou se utlouct po velkých SUV, kterých tak automobilky nabízejí stále víc. Ostatně fakt, že trhu vládnou právě SUV, stvrzuje i to, že jsou v nabídce značek, u nichž bychom si to ještě před pár lety ani neuměli představit. Pojem SUV dnes není neznámý u značky Rolls-Royce, Lamborghini, Bentley, ale i u nově vzniklé sportovní podznačky SEATu, kterou znáte jako Cupra. Každá automobilka si tak chce z tohoto koláče něco ukousnout a Ford se rozhodl, že to udělá pomocí nového Exploreru.
Ten už se na evropském trhu před několika lety objevil. Oznámení o novém tažení automobilky do Evropy je poněkud překvapivé, ale o to příjemnější. Ovšem pro oba kontinenty zvolil Ford trochu jinou specifikaci. V Evropě bude Explorer k dostání výhradně v plug-in hybridním provedení. Jde o V6 o objemu 3 litry s označením EcoBoost, kterému sekunduje elektromotor. Ten má výkon rovných 100 koní, přičemž šestiválec zase 350 koní. Lithium-ion baterii elektromotoru o kapacitě 13,1 kWh lze nabíjet přes port umístěný na levé straně auta. Baterie se ale automaticky dobíjí i během jízdy, k čemuž slouží technologie rekuperačního brzdění, která zachycuje kinetickou energii.
To, jak bude auto elektrickou energii využívat, může ovlivnit i sám řidič pomocí volby jízdních režimů EV Auto (automaticky), EV Now (elektrický režim až do vybití baterie), EV Later (vůz šetří elektřinu v baterii na pozdější dobu) a EV Charge (průběžné dobíjení). Jakkoliv je zde přítomnost elektromotoru hlavně kvůli nízkým emisím, na které je v Evropě vyvíjen velký tlak, jde jeho sílu využít také při akceleraci nebo ve chvíli, kdy je za auto zapřažen vlek nebo třeba karavan.
Explorer přijíždí samozřejmě s pohonem všech kol, na které jsou výkon a točivý moment přenášeny pomocí desetistupňové automatické převodovky. Kromě elektrických jízdních režimů novinka nabídne i systém Terrain Management s přepínatelnými jízdními režimy. Podobný systém jistě znáte i z ostatních SUV, kdy si jednoduchým úkonem na ovladači nastavíte fungování auta podle toho, jestli zrovna jedete po silnici nebo třeba v lehčím terénu.
Armáda asistentů a pohodlí na palubě
Dnes už by to ani nešlo jinak, proto se není co divit, že Explorer myslí hlavně na bezpečnost. V té souvislosti nabídne třeba aktivní parkovací asistent, jenž zvládne jak příčné, tak podélné parkování, hlídání mrtvého úhlu i vyparkovávání z řady. Mimochodem, pokud by na něj řidič nereagoval, systém auto prostě zastaví. Nechybí ale ani asistent couvání, předkolizní asistent s detekcí chodců i cyklistů, ale také čtení dopravních značek, asistent vyhýbacího manévru a další.
Explorer bude k dostání ve dvou výbavách s názvem ST-Line a Platinum. První jmenovaná je laděná sportovněji, druhá pak luxusněji. Ve verzi Platinum v interiéru najdete dotykovou obrazovku o úhlopříčce 10,1 palce, ve verzi ST-Line o průměru 8 palců. V obou případech pak řidič bude veškerá důležitá jízdní data číst z digitálního 12,3palcového přístrojového štítu. Samozřejmostí jsou velká, pohodlná, ale hlavně ventilovaná i vyhřívaná sedadla, bezdrátové dobíjení telefonu, vyhřívaný volant nebo výkonný audiosystém. K tomu Ford přidal i mobilní WiFi hotspot až pro deset zařízení s možností dálkového přístupu k autu přes chytrý mobilní telefon.
Ačkoliv objednávky evropský Ford již přijímá, ceny příplatků nebo samotného auta zatím nezveřejnil.