Článek
Auta s americkým pasem jsou většinou… jak to říci kulantně… No, řekněme, že nevynikají přehnanou technickou sofistikovaností. Recept bývá stejný: velký kus železa poháněný ještě větším motorem… a hotovo. Nic, co by špičkovou evropskou produkci mělo trápit. Jenže nový Ford Explorer, který z Ameriky právě připlouvá na evropský trh, je z úplně jiného těsta a jeho parametry vás posadí na zadek.
Podle tradičního amerického zvyku jde o obrovité SUV (za velkou louží je však velikostně jen průměrné) – přes 5 metrů dlouhé, přes 2 metry široké a vážící 2,5 tuny. Zkrátka poctivý mastodont, který se může Audi Q7 nebo BMW X5 podívat zpříma do očí. Jenže oproti zvyklostem nabízí i obrovský vnitřní prostor odpovídající evropskému MPV Galaxy. Dokonce má i použitelná sedadla ve třetí řadě a za nimi nějaké to místo na zavazadla (330 l, v 5místné konfiguraci skvělých 635 litrů).
Samozřejmě taky nabízí monstrózní výkon, ale jde na něj mnohem chytřeji. Jeho 457 koní a 825 Nm totiž nemá na svědomí masivní V8, ale přeplňovaný V6 podporovaný elektromotorem. Zní to zbytečně složitě, ale výhodou použití hybridního ústrojí je, že i když můžete upalovat jako o život (stovka za 6 sekund a maximálka 230 km/h zní dost atleticky), skrz obce plachtíte pouze na elektřinu. V reálu zhruba třetinu najetých kilometrů urazíte s vypnutým motorem, což se odráží na snesitelné spotřebě – mezi osmi a devíti litry na sto. Žádný zázrak? No, na takhle silné a velké auto docela jo!
Plug-in hybridní pohon
Kombinuje benzinový 3,0 V6 EcoBoost o výkonu 357 koní se 100koňovým elektromotorem (jejich síla se přenáší na všechna čtyři kola přes 10stupňový automat) napájeným z baterie o kapacitě 13,6 kWh, která znamená elektrický dojezd v kombinovaném provozu až 42 km (WLTP). Nabíjení zabere přes 5 hodin z obyčejné zásuvky a 3,5 hodiny z wallboxu díky palubní nabíječce o výkonu 3,6 kW. Systém si uchovává 30 % kapacity (a průběžně dobíjí rekuperací) pro běžnou jízdu, abyste vždy měli dost energie na plachtění nebo drtivou akceleraci, takže bez podpory elektřiny nejste nikdy.
Navíc to jde i úsporněji – pravidelným nabíjením baterie Exploreru můžete získat nějakých 30 kilometrů (ve městě klidně přes 40 km) čistě elektrického dojezdu, což mnoha majitelům pokryje každodenní dojíždění. A jediné, co musíte udělat, je po zaparkování večer v garáži připojit auto do zásuvky a na ranní odjezd máte nabito a třeba i vytopeno nebo klimatizováno.
To však není jediná sofistikovaná technika na palubě Exploreru. Řidič má před sebou 12,3palcový digitální přístrojový panel, hned vedle je 10,1palcový infotainment s širokou mobilní (Apple CarPlay a Android Auto, indukční nabíjení) a online konektivitou (včetně dat o dopravě, wi-fi hotspotu nebo vzdáleného přístupu přes mobilní aplikaci), média hrají přes audiosystém Bang &Olufsen se 14 reproduktory o celkovém výkonu 980 W, kožená sedadla jsou vyhřívaná i odvětrávaná a umí masírovat lépe než thajské odbornice, elektricky ovládaný multifunkční volant je také vyhřívaný a stejně tak i čelní sklo… a takhle bychom mohli pokračovat ještě hodně dlouho, Explorer je totiž luxusní výbavou nacpaný až po svou panoramatickou střechu.
Politika plné výbavy
Ford si u Exploreru nehraje na žádné příplatky – za své peníze dostane komplet všechno od „A“ (adaptivní podvozek) až po „Z“ (zadní sedadla sklápěná elektricky). Vybíráte si jen mezi luxusněji laděnou verzí Platinum (víc chromu zvenku, dřevěné výplně uvnitř, komfortnější ladění podvozku) a sportovnější ST-Line (černé detaily zvenku, „karbonové“ obložení uvnitř, sportovnější ladění podvozku), cenový rozdíl mezi nimi činí jen metalický lak (ten má Platinum v základu).
Samozřejmě nesmí chybět zástup jízdních asistentů zahrnující systém nouzového brzdění, adaptivní tempomat s aktivním udržováním jízdy v pruhu, parkovací asistent s 360° kamerovým výhledem, čtení značek a mnoho dalších užitečných pomocníků – to vše pod souhrnným názvem Co-Pilot360. Jediným tlačítkem pak ovládáte režimy pohonu (chce jezdit jen na elektřinu, nebo si ji naopak ušetřit na později, případně to můžete nechat na automatice a za jízdy jediným tlačítkem na volantu spalovací motor v případě potřeby nastartovat) a otočným ovladačem přepínáte jízdní režimy – mezi sedmi dostupnými volbami je eko, normální a sportovní mód, dva režimy pro terén (ačkoliv to žádný hardcore off-road není) nebo speciální režim pro tažení přívěsu (utáhne až 2,5tunový brzděný přívěs).
Za volantem působí Explorer jako pravý Američan – rozvalujete se v koženém křesle a z výšky shlížíte na okolní nicotný provoz, z auta cítíte jeho velikost i hmotnost, po silnici pohodlně pluje a maskuje nedokonalosti povrchu, převodovka neznatelně žongluje s kvalty a motor umí správně zaburácet a na povel plynu vyráží rázně vpřed… prostě pravý král silnic. Jenže taky umí neslyšně plachtit pouze na elektřinu, když jste plynulí a využíváte setrvačnosti, nebo překvapivě obratně řezat zatáčky a upalovat po rovinkách, když se do toho pořádně obujete.
Explorer je zkrátka auto mnoha tváří a vděčí za to právě sofistikované technice – chytrému hybridnímu pohonu, skvělému 10stupňovému automatu, přizpůsobivému adaptivnímu podvozku, inteligentnímu pohonu všech kol (preferujícímu zadní nápravu). Především je to ale luxusní SUV každým coulem: prostorné, pohodlné, našlapané výbavou a uklidňující při řízení. A sakra uspokojující pokaždé, když se s ním svezete.
Není divu, že si za něj Ford řekne o dva miliony korun. Což je obrovský ranec peněz, ale s ohledem na použitou techniku je to odpovídající částka – navíc při srovnání s evropskou konkurencí v odpovídající výbavě na něm ušetříte klidně více než půl milionu. Akorát škoda, že kvalita materiálů a přepínačů v interiéru té cenovce tak úplně neodpovídá. A nadšence elektromobility asi také zamrzí, že Explorer kvůli vyšším emisím nedosáhne na speciální elektrickou SPZ.
Explorer se tak stane volbou nadšenců toužících po individualitě – a Ford ani neočekává, že se z něj stane prodejní rekordman. Pokud máte rádi velká americká auta a chcete se odlišit, nový Ford Explorer by pro vás mohl být tím pravým. Takže kdo chce patřit do tohoto vybraného klubu?
Ford Explorer PHEV AWD stojí 2 010 900 Kč ve verzi ST-Line a 2 026 900 Kč ve variantě Platinum a u svých prodejců Ford si ho můžete objednat klidně hned teď.