Článek
Málokdy se stává, aby před posledním závodem sezony měli šanci na titul hned čtyři piloti, ale tentokrát se nám to poštěstilo. Do finální bitvy o královský trůn vstupovali Elfyn Evans a Sébastien Ogier (oba Toyota), Thierry Neuville a Ott Tänak (oba Hyundai) a dějištěm se stala rallye Monza, jejíž rychlostní zkoušky byly naplánovány na silničkách v okolí italského města, ale i v horách nad ním, část se jela dokonce i v atraktivních kulisách tratě nového okruhu Autodromo Nazionale di Monza i starého oválu. Byla to vážně spektakulární podívaná!
Zvlášť proto, že kartami hodně zamíchaly proměnlivé podmínky, které nejvíce připomínaly kombinaci toho nejlepšího (nebo nejhoršího?) z Walesu i Monte Carla – mokro, bláto, déšť, sníh i led, závodníci si užili všeho možného, jen ne odpočinku za volantem. Vrtochy počasí spolu s vysokým tempem a drtivým tlakem pak přinesly řadu dramatických situací a také nevyhnutelné havárie.
Jako první přišel o naděje Thierry Neuville, který na RZ4 v retardéru na starém oválu v Monze nejdříve líznul zábranu a poškodil si pravé přední zavěšení, aby o pár chvil později svůj speciál definitivně utopil při příliš pomalém průjezdu obrovskou kaluží. Do dalších bojů po rozhodnutí vedení týmu už nenastoupil.
Jako druhému definitivně zhasly naděje na titul Elfynu Evansovi, který na RZ11 nedobrzdil na ledovém povrchu a sjel ze svahu, odkud již nebylo úniku. Ke cti mu slouží, že poté v místě nehody mával na ostatní závodníky (včetně ostatních adeptů na titul, kteří byli bodově až za ním) a zpomaloval je, aby se jim nestalo něco podobného. Takhle féroví jsou borci, co jezdí špičku rallye!
Dokonce i Sébastien Ogier si zažil několik horkých chvilek, když ve třetí rychlostní zkoušce na novém okruhu v Monze jel kvůli zamlženému čelnímu sklu skoro poslepu a na poslední Power Stage odehrávající se tamtéž mu přestaly fungovat stěrače a čelní sklo se rychle zaneslo mokrým blátem.
Naštěstí si zkušený Ogier poradil, a mohl si tak dojet do cíle pro svůj již sedmý mistrovský titul – jeho první v barvách Toyoty (čtyři předchozí získal s Volkswagenem, dva s M-Sportem). Ogier také již dříve potvrdil, že se letošní zkrácenou sezonou nehodlá rozloučit, příští rok ho tedy uvidíme znovu v barvách Toyoty, jak se pokusí zaútočit na osmý mistrovský titul.
Vedle Elfyna Evanse (který by si za letošní výkony titul skutečně zasloužil) musí být zklamaná i Toyota, která sice má svého jezdce na královském trůnu (stejně jako loni s Ottem Tänakem), ale o titul mezi týmy přišla ve prospěch konkurenčního Hyundai, ten se tak raduje z druhého titulu v řadě.
O mistrovském titulu se rozhodovalo i v nižší lize WRC2, kde se o něj porvali dosavadní lídr Pontus Tidemand (Škoda Fabia Rally2 evo) a jeho neúnavný stín Mads Østberg (Citroën C3 R5). Tidemandovi však v průběhu víkendu příliš nevycházela volba pneumatik a dočkal se i defektu, příležitosti se tak chytil Østberg, který vedení v závodě udržel až do cíle, a mohl tak slavit mistrovský titul. Jako třetí ve třídě dojel Čech Honza Kopecký, který tak pomohl vybojovat týmový titul pro automobilku Škoda. Jezdcům na škodovkách se dařilo i v kategorii WRC3, kdy Andreas Mikkelsen a Oliver Solberg vybojovali první a druhou příčku.
Tak tedy vyvrcholila sezóna WRC a můžeme jen doufat, že ta příští, která by měla začít již za pár týdnů tradičně na Monte Carlu, proběhne v klasickém rozsahu a bude podobně bohatá na dramatické souboje, jako byl uplynulý víkend.