Článek
Zapomeňte na dřívější slávu, dnes se Fiat topí v problémech. Koncern FCA pumpuje peníze do svých prémiových značek, modely Fiatu rychle zastarávají (500 je v prodeji už jedenáctou sezónu, Panda kroutí už sedmý rok a Punto nedávno zemřelo sešlostí věkem) nebo nefungují (obludné 500L nejde právě na dračku) a nejnovější Tipo je tak jednou z posledních šancí na záchranu. To znamená, že by mělo být sakra dobré!
A hned zkraje má dobře našlápnuto, protože vypadá prostě skvěle – elegantní tvary s povedenými detaily zvlášť vyniknou na proporcionálně vyváženém kombíku v módní šedé s paketem S-Design. Navíc Tipo můžete mít i jako kompaktní hatchback nebo sedan, který nevypadá nijak usedle. Každý si vybere – tedy pokud nepotřebujete třeba kabrio. Prostorově je na tom samozřejmě nejlépe kombi s vynikajícími 550 litry kufru (hatchback má velmi slušných 440 l a sedan solidně přístupných 520 l), místa pro posádku ale najdete dost ve všech verzích.
Taky nabídka výbavy je zcela dostatečná a zahrnuje 7“ dotykový infotainment s navigací TomTom, online službami a USB a BT konektivitou, zadní parkovací senzory a kameru, xenony s LED denním svícením nebo 18“ kola, záda řidiči kryje systém nouzového brzdění nebo adaptivní tempomat. To většině lidí bude stačit. Těm nejnáročnějším zákazníkům však mohou chybět dnes už docela běžné položky jako bezklíčové odemykání a startování, přední parkovací senzory, LED světla, automatické přepínání dálkových světel, čtení značek, hlídání jízdy v pruhu nebo sledování mrtvých úhlů. A vyhřívání předních sedadel fungující pouze on/off místo vícestupňového přepínání taky není žádná hitparáda. Tady už se holt projevuje, kde musel Fiat na Tipu šetřit.
Nejvíc je to však cítit na motoru – vrcholný turbodiesel 1,6 MultiJet vydává poctivé kadly-kadly, není moc kultivovaný a jsou z něj cítit i vibrace, což už dnes není zvykem. Nijak mu nepomáhá ani dvouspojková automatická převodovka, která zřejmě ve škole při vyučování hladkého a rychlého řazení nedávala příliš pozor a závěrečnou zkouškou prošla jen s odřenýma ušima. Ve výsledku jízda není moc příjemná a ani příliš úsporná, v průměru v tom budete za 6-7 litrů. Raději si objednejte turbobenzin 1,4 T-Jet s manuálem, což vám ještě ušetří brutálních 100 tisíc (56 tisíc proti dieselu s manuálem), které hned tak neprojezdíte. A pokud opravdu chcete ušetřit, nabízí Fiat tento motor i v tovární LPG variantě.
Za volantem působí Tipo bezpečně a jistě, na nízkoprofilových šlupkách 225/40 R18 možná zbytečně tvrdě, ale ne vyloženě nepohodlně. Hmota za zadní nápravou kombíku dokáže po povolení plynu decentně dotočit oblouk, víc zábavy však z Tipa nevyrazíte. To však majitelům nejspíš příliš vadit nebude. Běžné popojíždění zvládá Tipo naprosto bez problémů, a pokud si ho pořídíte s benzinem, manuálem a menšími koly, budete s ním spokojení.
Skutečný problém Tipa je, že v nejnašlapanějším segmentu evropského automobilového trhu naprosto ničím nevyniká. Konkurence je komfortnější, modernější, vybavenější, propracovanější, řidičštější a bezpečnější (Tipo získalo v testu Euro NCAP jen tři hvězdy, s příplatkovým nouzovým brzděním a omezovačem rychlosti se vypracovalo na čtyři). Fiat prostě postavil zcela průměrné auto. Jedinými silnými argumenty pro Tipo jsou tři karosářské verze a pohledný design. A především cena. Na Tipu dokážete oproti konkurenci ušetřit pár desítek tisíc, prodejce vám navíc určitě ochotně udělá nabídku, kterou bude těžké odmítnout. Nebudeme se divit, pokud na ni kývnete, my jsme však od Fiatu čekali trochu víc snahy.
Testovaná vrcholná konfigurace se nabízí za akčních 536 900 Kč. Raději bychom však sáhli po benzinovém 1,4 T-Jet s manuálem a méně designovou, ale stejně našlapanou výbavou Lounge za 380 900 Kč. S verzí hatchback ušetříte dalších skoro 30 tisíc, sedan je v nabídce pouze v omezeném výběru motorizací.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | čtyřválec, turbodiesel, uložený napříč |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Výkon | 88 kW (120 k) při 3 750 ot./min. |
Točivý moment | 320 Nm při 1 750 ot./min. |
Převodovka | automatická dvouspojková, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 425 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 10,4 s |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 3,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 225/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 571/1 542/1 514 mm |
Rozvor | 2 638 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 550 l |