Článek
Původní Tipo spatřilo světlo světa koncem 80. let a vynikalo v tom, v čem jeho předchůdci selhávali. Zprvu jen pětidveřový hatchback postavený na zbrusu nové platformě nabídl širokou plejádu motorizací, pokročilou antikorozní ochranu a velice vytříbené jízdní vlastnosti, především z hlediska řízení a brzd.
V roce 1989 vůz získal ocenění Auto roku, a o čtyři roky později došlo k představení třídveřové karosářské varianty. Původní Tipo, jehož výroba skončila v roce 1995 (prodej jako modelová řada 1996), navíc dalo základy Fiatu Tempra (sedan, kombi), Fiatu Coupé a Alfě Romeo 155.
Roku 2015 debutovalo znovuzrozené Tipo na autosalonu v Istanbulu a razilo jednoduché heslo – za málo peněz nabídnout hodně muziky. Svěží model se nejprve ukázal v atraktivním hávu sedanu, nicméně později do rodiny Tipo přibyl rovněž hatchback i kombík, a po nedávné modernizaci ještě soft-roadové provedení Cross.
Jak se reinkarnovanému vozu dařilo a daří na českém trhu? Pro odpověď nemusíme chodit daleko, stačí prozkoumat statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA), které evidují první registrace Tipa v segmentu nižší střední třídy už roku 2016.
V prvním roce (2016) na českém trhu Tipo vybojovalo 16. pozici ve své třídě a o rok později poskočilo na 13. příčku, kde se udrželo ještě následující rok. Předloni se lidový fiat musel spokojit s 15. pozicí, avšak vloni se vrátil v pořadníku nejregistrovanějších vozidel segmentu nižší střední třídy v Česku na 12. místo.
Letošní průběžné výsledky (6/2021) zatím Tipo ukazují na 12. místě, přičemž přední příčky této třídy patří Hyundai i30, Škoda Scala, Volkswagen Golf, Kia Ceeed a Toyota Corolla.
Kufr
Jó kufr, ten v Česku tvrdý chleba má. Na kufr jako národ hodně dáme, proto se společně podíváme, jak si Tipo a jeho rivalové vedou na poli objemů zavazadelníků.
Model | Objem kufru |
---|---|
Fiat Tipo Sedan | 520 l |
Fiat Tipo Hatchback | 440 l |
Fiat Tipo Kombi | 550 l |
Fiat Tipo Cross | 440 l |
Hyundai i30 hatchback | 395 l |
Hyundai i30 Fastback | 450 l |
Hyundai i30 kombi | 602 l |
Škoda Scala | 467 l |
Volkswagen Golf | 380 l |
Volkswagen Golf Variant | 611 l |
Kia Ceed | až 395 l |
Kia Ceed SW | až 625 l |
Toyota Corolla Hatchback | 361 l |
Toyota Corolla Sedan | 471 l |
Toyota Corolla Touring Sports | 596 l |
Dacia Logan | 528 l |
Opel Astra Hatchback | 370 l |
Opel Astra Sports Tourer | 540 l |
Konkurence
Jelikož Fiat Tipo patří mezi cenově dostupné vozy, mrkneme i v rámci konkurence vždy na nejlevnější karosářské varianty a jejich základní výbavy. Zkrátka koukneme na to, za kolik peněz dostanete jakou muziku.
Fiat Tipo Sedan
Nejlevnějším Tipem je překvapivě karosářská varianta sedan za necelých 326 tisíc korun. V základu je pro vás připravena výbava zahrnující například balíček bezpečnostních asistentů, rádio s USB, centrální zamykání s dálkou, elektricky ovládaná přední okna nebo manuální klimu. Pod kapotu se pak montuje 100koňový zážehový litrový tříválec a pětirychlostní manuál.
Dacia Logan
Svěží sedan Logan se startovní cenovkou necelých 305 tisíc korun přijíždí vybaven litrovým přeplňovaným tříválcem spalujícím benzin (výkon 100 koní) a LPG (výkon 90 koní). K tomu si přidejte ještě mechanicky ovládaný šestikvalt a standardní (bezpříplatkovou) výbavu, která obsahuje například základní bezpečnostní prvky, tempomat, omezovač rychlosti, světelný senzor, diodové potkávací lampy, centrál s dálkou, přední okna v elektrice a prosté autorádio.
Hyundai i30
Nejlevnějším derivátem i30 je provedení hatchback s ceníkovou cenou od 340 tisíc korun. Auto ve standardu nabídne benzinovou atmosférickou patnáctistovku (110 koní), šestirychlostní manuál, sadu asistentů, elektricky ovládaná okna vpředu, elektricky ovládaná zrcátka, centrální zamykání s dálkou, manuální klimatizaci, tempomat s omezovačem rychlosti, automatické přepínání světel, rádio na MP3 a sadu čtyř zimních pneumatik navíc.
Škoda Scala
Škoda Scala disponuje jediným karosářských provedením (hatchback) a základní cenovkou 408 tisíc, která odpovídá konfiguraci vybavené benzinovým litrovým tříválcem (95 koní) a pětirychlostním manuálem.
Co se týče zajímavé výbavy, tak za zmínku stojí následující položky: diodové lampy, přední mlhovky, základní bezpečnostní asistenti, centrální zamykání s dálkou, loketní opěrka, deštník ve dveřích řidiče, manuální klimatizace, elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná zrcátka, světelný senzor a multimediální systém s dotykovou obrazovkou (6,5").
Opel Astra
Německý hatchback začíná na částce 420 tisíc a nabízí zážehovou tříválcovou dvanáctistovku s turbem (110 koní), spárovanou s šestirychlostním manuálem. Standardní výbava zahrnuje mimo několika bezpečnostních asistentů například ještě zadní parkovací senzory, dešťový senzor, světelný senzor, fotochromatické zpětné zrcátko, manuální klimatizaci, multimediální systém (7"), tempomat, omezovač rychlosti, loketní opěrku, dálkový centrál a okna i zrcátka v elektrice.
Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku, přičemž jsme kvůli objektivitě vynechali akční limitované ceníky/edice.
Hodnota
Na běžných mladých autech se dá poměrně dobře vypozorovat, jak moc a jak rychle ztrácí na hodnotě. Všeobecně platí, že finančně dostupnější vozy netrpí na razantní cenové poklesy tolik, jako tomu je například u prémiových modelů. Takže jak si vede ojetý Fiat Tipo ve srovnání s jeho konkurenty z druhé ruky?
Roky výroby 2016–2019 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Fiat Tipo | 200 000 Kč až 370 000 Kč |
Dacia Logan | 110 000 Kč až 240 000 Kč |
Hyundai i30 | 140 000 Kč až 450 000 Kč |
Škoda Scala | 350 000 Kč až 550 000 Kč |
Opel Astra | 135 000 Kč až 430 000 Kč |
KIA Ceed | 140 000 Kč až 450 000 Kč |
Toyota Corolla | 300 000 Kč až 570 000 Kč |
Ford Focus | 160 000 Kč až 560 000 Kč |
Volkswagen Golf | 190 000 Kč až 650 000 Kč |
Honda Civic | 280 000 Kč až 500 000 Kč |
Původní Fiat Tipo se v inzercích vyskytuje jen minimálně. V den tvorby článku jsme narazili na dva kusy – jeden z roku 1992 prodávaný za 25 tisíc korun a druhý z roku 1995 inzerovaný za 89 000 Kč.
Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty, skladové vozy, předváděčky, kabriolety, vraky, případně výrazně upravené kusy. Zdrojovým serverem byl modernizovaný automobilový portál sauto.cz.
Spolehlivost
Za normálních okolností bychom vám přinesli také statistiky TÜV Report 2021 monitorující spolehlivost vozů, nicméně německá společnost TÜV se na Tipo nezaměřila a nepochodili jsme ani u konkurenčního ADACu. Z toho důvodu tuto sekci přeskočíme.
Dobrodružná povaha
Namísto toho vám povíme něco o atraktivní verzi Fiat Tipo Cross, která se stala svěží tváří loňské modernizace. Jde o oplastovaný hatchback s pohonem předních kol, jež na produktových fotografiích uvidíte především v líbivé oranžové metalíze.
Vůz se nabízí s litrovým tříválcovým benzinovým motorem naladěným na 100 koní nebo také se čtyřválcovým dieselem o objemu 1,6 litru a výkonu 130 koní. Varianta Cross není jen o designu, v praxi nabídne ještě o 37 milimetrů vyšší světlou výšku, což na nějaké rozbité polňačce rozhodně oceníte.
Nahlédli jsme též do internetového konfigurátoru Tipa a narazili na zajímavé položky typu paket D-Fence za 9 000 Kč (HEPA filtr, UV lampa, antialergenní kabinový filtr), Cargo box za 2 500 Kč (organizér pod podlahu kufru) či přídavné topné těleso PTC (5 000 Kč).
Tak či onak platí, že Fiat Tipo sází na atraktivní poměr ceny a výbavy, avšak neopomíná solidní dílenské zpracování nebo možnosti volby zajímavých doplňků. Tradiční interiér ještě nezanevřel na dedikované knoflíky a konvenční rozprostření ovladačů, proto lze Tipo doporučit rovněž seniorům, případně milovníkům účelových řešení. Zkrátka jde o znovuzrozené lidové auto, které nabídne rozumnou kvalitu a nestojí nesmysl.