Hlavní obsah

Fiat Panda a Jeep Wrangler jsou propadáky v crash testech

Foto: Euro NCAP

Fiat Panda získal v testu Euro NCAP absolutní nulu. V něm byste bourat vážně nechtěli...

Bezpečnost aut je již dlouho klíčovou vlastností, podle které se zákazníci rozhodují. Automobilky intenzivně pracují na jejím zlepšování a dnes už se ve zkouškách Euro NCAP v podstatě rozhoduje jen o tom, jestli dostane auto plný počet pěti hvězd, nebo zklame a připíše si jen čtyři. A pak přijde šok, když zcela nový Jeep Wrangler urve jen jednu hvězdu a Fiat Panda spadne dokonce na absolutní nulu.

Článek

Když se Fiat Punto před rokem stal historicky prvním autem, které skórovalo v nárazovém testu Euro NCAP čistou nulu, hodně jsme se tomu nasmáli. Jenže ono je to vlastně dost tragické a skutečně nebezpečné. Většina aut se dnes chlubí pěti hvězdami, nebo přinejhorším jen čtyřmi, ta nejlevnější a nejošizenější mohou mít dokonce jen tři. Ale NULA? Čekali jsme, že jedna hvězda je už jen za účast. Nula… to už snad jsou v autě samé ostré hrany, strategicky rozmístěné bodáky a nějaké ty rotující nože.

Foto: Euro NCAP

Fiat Punto se stal historicky prvním vozem, který ze zkoušek Euro NCAP odešel s nulou

Jasně, část hodnocení testů Euro NCAP je dnes věnovaná asistenčním systémům, další část ochraně dětí chodců, hodnotí se dokonce i umístění varovných samolepek. Na tom je snadné ztratit body, zvlášť když testujete výběhový model (počátky Punta sahají až do roku 2005 s facelifty v roce 2009 a 2012). Když se ale podíváte na detailní hodnocení ochrany dospělých pasažérů, tak ilustrativní panáčci (crash test dummies) hýří všemi možnými barvami, jen ne tou bezpečnou zelenou. To znamená, že byste v Puntu vážně nechtěli bourat (celková zpráva k nahlédnutí ZDE).

A bourat nebudete chtít ani ve Fiatu Panda, který se připojil k Puntu coby rekordmanovi bez hvězdiček. Při své premiéře v roce 2011 získala čtyři hvězdy, ale standardy se od té doby posunuly a dnes jim už osm let stará Panda naprosto nedostačuje. S ohledem na věk samozřejmě nemá moc šanci zabodovat v oblasti jízdních asistentů, ani ochrana chodců nebyla nijak slavná, ale že Panda, kterou často jezdí maminky s potomky, selže i v hodnocení ochrany dětí, to už je na pováženou – v oblasti dynamických testů nezískala ani jeden bod. Také ochrana posádky na předních sedadlech je významně podprůměrná především v oblasti holení, ale také hrudníku (celková zpráva k nahlédnutí ZDE).

Foto: Euro NCAP

Panda selhala v hodnocení Euro NCAP po všech stránkách, nejvíc zarážející je však mizerná ochrana dětí

Ještě větším překvapením je však tragický výsledek zcela nového Jeepu Wrangler, který v testu Euro NCAP získal jen jednu hvězdu. Na rozdíl od Pandy už má alespoň omezovač rychlosti, za který získal pár bodíků k dobru, ale nic víc. Když se podíváte na jeho obrovský přední nárazník a hranatou kapotu, asi vás nepřekvapí, že ani chodec by si na něm nechtěl ustlat. Slušné skóre získal Wrangler za ochranu dětských pasažérů, ale kupodivu nepřesvědčil v ochraně dospělé posádky vpředu – ohrožené jsou především jejich nohy a hrudníky (celková zpráva k nahlédnutí ZDE). Ničeho takového byste se v moderních SUV s pětihvězdičkovými hodnoceními bát nemuseli.

Foto: Euro NCAP

Wrangler si vedl o trochu lépe, ale ochrana posádky na předních sedadlech je stále naprosto nedostatečná

Pandu a Wranglera berte tedy jako odstrašující a ojedinělé příklady selhání výrobců. Většina aut z této dávky testů Euro NCAP (Q3, X5, Santa Fe, I-Pace, 508 a další) získala pět hvězd, jen dvojice Rifter/Berlingo skončila na čtyřech. Pandě a Wrangleru se ale pro jistotu vyhněte… nebo před nehodou raději vystupte, budete mít větší šanci na přežití.

Načítám