Článek
Je to horká zpráva! Wall Street Journal napřed přišel s tím, že společnosti jednají o možné spolupráci, později se opravil, že Fiat Chrysler Automobiles (FCA zahrnuje značky Fiat, Chrysler, Dodge, Ram, Jeep, Lancia, Abarth, Alfa Romeo a Maserati) jednají rovnou o fúzi s PSA Group (Peugeot-Citroën-Opel). Mluvčí koncernu Fiat Chrysler Automobiles odmítl cokoliv komentovat, mluvčí PSA si pak vyžádal čas na odpověď.
Je zajímavé, že tyhle námluvy už tady jednou byly, ale zkrachovaly. Na jaře letošního roku se o možném sloučení mluvilo, nakonec vše ztroskotalo na tom, že Fiatu se nelíbila příliš silná závislost na evropském automobilovém trhu. Těžko říct, co se za těch několik měsíců změnilo, ale Wall Street Journal spekuluje o tom, že dohoda by mohla znamenat sloučení všech akcií rovným dílem, přičemž generální ředitel PSA Carlos Tavares by se stal šéfem celého koncernu. Současný předseda FCA John Elkann by pak pokračoval ve stejné roli. Zní to logicky, Tavares totiž evidentně ví, co dělá. Když PSA koupila v roce 2017 ztrátový Opel od General Motors, spousta lidí si klepala na hlavu. Teď, o pouhých osmnáct měsíců později, už je Opel v černých číslech.
Poté, co se Fiat na jaře nedohodl s PSA, pustil se do jednání s Renaultem, ale tam zasáhla francouzská vláda s tím, že napřed se musí vyřešit vztah Renault vs. Nissan, a teprve pak se může řešit další případná fúze. A ani z druhé strany nebyl moc zájem, šéf PSA Tavares se dokonce na nedávném autosalonu ve Frankfurtu nechal slyšet, že ho podobné spojení vůbec nezajímá. „Nepotřebujeme to,“ odpověděl stručně na dotaz novinářů, jestli by ještě pořád o spojení s Fiatem a Chryslerem stál.
Teď je však všechno jinak a obě strany opět jednají. PSA by spojení s Fiat Chrysler Automobiles pomohlo vrátit se na americký trh, o čemž se mluví už od roku 2016. Ostatně údajně se při vývoji crossoverů 5008 a 3008 se severoamerickým trhem rovnou počítalo. Druhá strana by se zase dostala k technologiím nutným pro výrobu elektromobilů, které jí zoufale chybí, neboť na jejich vývoj nemá volné finanční prostředky.
Kdyby se obě společnosti spojily, vznikl by moloch vyrábějící devět milionů aut ročně. Je jasné, že při vývoji nových modelů by mohly všechny zainteresované automobilky hodně ušetřit, ostatně koncern Volkswagen je toho důkazem. Aktuálně společnosti společně vyvíjí a vyrábí dodávky (Fiat Qubo, Citroën Nemo a Peugeot Bipper) a velké užitkové vozy (Fiat Ducato, Citroën Jumper a Peugeot Boxer).