Hlavní obsah

Ferrari Roma – nové GT poháněné V8 s výkonem přes 600 koní

Foto: Ferrari

Slavná automobilka Ferrari rozšiřuje svou nabídku o zbrusu nový model, rychlé cestovní auto, které pod úžasně elegantním kabátkem skrývá 600koňový přeplňovaný V8 a uspořádání sedadel 2+místo na tašky. Na jeho zádi je pak to nejitalštější jméno ze všech – Roma!

Článek

Přiznávám to hned zkraje, v Římě jsem nikdy nebyl, takže vám nemohu dlouze a barvitě vyprávět o jeho fascinující historii, ohromující architektuře ani silném duchu toho starobylého města žijícího vlastním životem. Pokud se ale pohodlně usadíte a uvaříte si k tomu dobré espresso, rád vám budu chvíli vyprávět o novém Ferrari, které nese stejné jméno.

Foto: Ferrari

Ferrari Roma – seznamte se, prosím

Začněme lekcí historie. Roma je horká novinka rozšiřující nabídku Ferrari – auto, které tu nikdy předtím nebylo. Jde totiž o 2+2 gran turismo s motorem V8. Jak sami dobře víte, vozy typu GT byly u Ferrari od doby 365/4 Daytona vždy dvanáctiválcové (ok, páni odborníci, GTC4 Lusso T nepočítám, protože základ byl s V12), osmiválcové modely měly zase vždy motor umístěný uprostřed a měly více sportovní charakter.

Přesto tu jeden cestovní model s V8 vpředu byl – California. Tu pravověrní tifosi nikdy moc nemuseli pro její vyměklý charakter, který slušel spíš poflakování se po bulvárech než vzrušujícímu sprintu napříč alpskými pasy. Proto ji nahradil trochu ostřeji naladěný model Portofino. A právě z něj nová Roma mechanicky vychází.

Foto: Ferrari

Portofino vypadá docela agresivně, Roma je proti němu ztělesněním elegance

Může se to zdát zvláštní postavit kupé verzi auta, které je ve své podstatě kupé i kabrioletem (má skládací plechovou střechu), právě proto Roma přichází se zcela odlišným designem. Nízká příď s mřížkou chladiče připomínající klasickou řadu 250, ladná silueta s dlouhou kapotou a splývavou zádí, kterou zdobí čtyři světla kopírující čtyři koncovky výfuku. Žádná agresivita, kterou vidíte u Portofina, jen sportovní elegance. Řeknu to nahlas – tohle je po dlouhé době skutečně krásné Ferrari, vracející se k čistotě designu 50. a 60. let.

Foto: Ferrari

Tvary Romy v sobě evokují klasická Ferrari

Uvnitř je ale Roma skrz naskrz moderní. Kokpit je středovým tunelem výrazně rozdělený na prostor pro řidiče a spolujezdce – řidič má před sebou digitální kokpit a volant obsypaný tlačítky, aby z něj při řízení nemusel sundávat ruce, na středovém tunelu je dotykový displej zcela nového infotainmentu, spolujezdec má před sebou další, menší displej základních funkcí infotainmentu, na kterém si může nastavovat klimatizaci, ladit stanici oblíbeného rádia nebo sledovat, jak rychle právě jedete.

Foto: Ferrari

Kabina Romy je jasně oddělená na prostor pro sebejistého řidiče a naprosto vystrašeného spolujezdce

A to může být pekelně rychle, protože pod kapotou Romy se skrývá dvakrát přeplňovaný 3,9 V8 s výkonem 612 koní a 760 Nm připojený na novou osmirychlostní dvouspojkovou převodovku (představila se v hybridním modelu SF90) roztáčející zadní kola. Kupé vážící 1 472 kg (Portofino je zhruba o 73 kilo těžší) tak vystřelí na stovku za pouhé 3,4 sekundy (o 0,1 s rychleji než Portofino) a na dvoustovku za 9,3 s (tady už Portofino dostává 1,5 sekundy), jeho rozlet se pak zastaví až při 320 km/h (stejně jako u Portofina).

Lidem v Aston Martinu, Porsche nebo McLarenu při představení Romy asi pěkně zatrnulo, protože je tu právě proto, aby šla po krku jejich Vantage, GT nebo 911 Turbo. A žádné z nich nemá tak košatou historii, není tak krásné, ani nemá tak silného ducha jako právě nové Ferrari!

Načítám