Článek
C'etait un Rendezvous je jeden z nejlepších automobilových snímků, jaký kdy kdo natočil. Co na tom, že má jen devět minut, co na tom, že se v něm vůbec nemluví a děj byste popsali jednou větou. Jde totiž o ryzí pocit rychlosti, napětí a zvuk ječícího motoru, který vám proniká až do morku kostí.
Krátkometrážní film je z roku 1976 a má ho na svědomí režisér Claude Lelouch, který sám skočil za volant auta a vyrazil na zběsilou jízdu probouzející se Paříží. Na plný plyn se proplétá ulicemi města, projíždí křižovatky na červenou a kličkuje mezi skutečnou dopravou rychlostí až 200 km/h – pouze na jedné křižovatce měl svého agenta s vysílačkou, aby ho upozornil, kdyby kolem projíždělo auto nebo procházeli chodci. Výsledek je prostě strhující!
Vzhledem k tomu, že auto, ve kterém náš hrdina projíždí ulicemi Paříže, není nikde vidět, fanoušci se celé roky dohadovali, o co jde. Podle zvuku to samozřejmě vypadalo na Ferrari, jenže které? Nakonec sám režisér po letech přiznal, že si dovolil malou lež – k natáčení totiž využil svůj Mercedes 450SEL s motorem 6,9 V8 (kvůli houpavému podvozku, který fungoval jako stabilizátor kamery), ale jeho zvuk v postprodukci nahradil podstatně víc vzrušujícím jekotem V12 Ferrari 275 GTB (které Lelouch taky vlastnil).
Toto fascinující video se stalo naprostou legendou nejen kvůli svému pojetí, ale i kvůli ilegalitě a skutečnému nebezpečí, ve kterém vznikalo. I díky tomu inspirovalo spoustu dalších filmařů – a nyní dokonce i samotnou automobilku Ferrari, která v době koronavirového výpadku výroby, prodejů i samotného závodění, rozhodla o natočení remake filmu, aby stylově navázala na jeho slávu, na které měla svůj (zvukový) podíl.
Proto požádala Monako o uzavření ulic kopírujících trať Velké ceny F1, do služby povolala svého hvězdného jezdce, mimořádně talentovaného Charlese Leclerca (rodáka z Monaka), a posadila ho za volant svého zcela nového, superrychlého hybridního supersportu Ferrari SF90. Režie se dokonce chopil samotný Claude Lelouch, autor originálu. To prostě nemohlo dopadnout špatně!
Jenže dopadlo. Dopadlo to bídně, ostudně a trapně. Nové video totiž nemá se silnou atmosférou originálu nic společného, je to jen bohapustý reklamní odpad, navíc s řadou mizerných záběrů (některé záběry jsou z GoPro, jiné dokonce z iPhonu) a prázdnou myšlenkou. Co tím Ferrari chtělo říct a proč se s tím vlastně obtěžovalo, nevíme…