Článek
Rychlost 200 mil za hodinu, tedy 320 km/h, je pomyslná hranice, která odděluje rychlá sportovní auta pro kluky od skutečně balistických supersportů pro pravé chlapy. Je to rychlost, na jejíž dosažení potřebujete vysoký výkon a propracovanou aerodynamiku, ale taky pořádnou dávku odvahy za volantem, protože všechna ostatní auta najednou jako by začala couvat a krajina za okny se rozmaže do jedné velké šmouhy. Tady je příběh dvou plnokrevných hřebců z vyhlášených stájí, kteří si to jako první rozdali v dostihu o její dosažení na běžných silnicích.
Jak to všechno začalo?
Kořeny supersportů F40 i 959 najdete v regulích závodní skupiny B – značky Ferrari a Porsche do ní chtěly proniknout se svými superrychlými monstry. Sami však víte, že po několika ošklivých smrtelných haváriích rallye skupina B skončila, a obě automobilky tak měly v rukou propracovanou techniku, kterou nemohly vypustit na závodní tratě. Tak se rozhodly vypustit ji na silnici…
Bitva o krále rychlosti
Zadání pro obě automobilky bylo stejné: dosáhnout rychlosti 320 km/h. Je ale přímo fascinující, jak moc odlišný přístup italští a němečtí konstruktéři zvolili. V Maranellu vsadili na osvědčenou koncepci s motorem uprostřed a pohonem zadních kol, to celé v klínovité karoserii. Oproti tomu ve Stuttgartu vyšli z prověřené 911 a řádně ji vylepšili – motor na zadní nápravě doplnili pohonem všech kol, karoserii kvůli aerodynamice podstatně rozšířili a její tvary více uhladili.
Co se motoru týče, obě automobilky vsadily na dvě turbodmychadla, ale Ferrari přeplňovalo vidlicový osmiválec paralelně, Porsche zase plochý šestiválec sekvenčně. Ferrari bylo kvůli odlehčení oholené na kost (žádné koberce ani čalounění, dokonce i lakování bylo tenoučkou vrstvou), Porsche našlapané nejmodernější technikou (kromě pohonu všech kol také hydraulický podvozek, sledování tlaku v pneumatikách atd.) a komfortní výbavou. Tahle dvě auta už nemohla být odlišnější.
Přesto byly jejich výkony nesmírně vyrovnané. Papírově mělo navrch Ferrari s výkonem 478 koní a 577 Nm na 1 270 kg, Porsche se svými 450 koni a 500 Nm na 1 450 kg trochu ztrácelo. 959 to však vynahrazovala pohonem všech kol, takže na stovku vystřelila za 3,6 sekundy, o 0,4 sekundy rychleji než F40, na dvoustovce však F40 byla téměř o 3 sekundy rychleji (10,4 s oproti 13,3 s). A maximálka?
Porsche 959 v roce 1986 dosáhlo 319 km/h, Ferrari F40 o rok později kontrovalo 321 km/h. Jenže inženýři ze Stuttgartu se nenechali odradit a přišli s vylepšenou verzí 959 S (Sport) s vyšším výkonem a sníženou hmotností, která se dokázala rozjet až na 339 km/h.
Došlo i na závody
Obě auta si nakonec také zazávodila, ačkoliv v naprosto odlišných disciplínách. Ferrari se drželo okruhů, kde v barvách soukromých týmů svádělo nezapomenutelné bitvy s McLareny F1 GTR například v Le Mans. Porsche nasadilo své speciály 959 do dálkové rallye Paříž-Dakar a napodruhé s nimi v roce 1986 získalo první, druhé a šesté místo.
Kdo je vítěz?
Tohle bude moc těžké rozsoudit. Ferrari F40 bylo na metě 320 km/h o chlup první, ale Porsche pak kontrovalo ještě rychlejší variantou, na niž Ferrari nenašlo do představení modelu Enzo odpověď. Ferrari se také stalo větší modlou mezi fanoušky, F40 visela jako plakát na daleko větším počtu klukovských (i chlapských) zdí, stala se na dlouhou dobu ztělesněním pojmu „supersport“. Dnes má na trhu klasických aut také vyšší hodnotu. To kvůli svému nekompromisnímu charakteru a zaměření pouze na rychlost, které dokonale vystihovala podstatu značky Ferrari.
Oproti tomu je Porsche 959 spíš volbou fajnšmekrů a s nižším počtem vyrobených kusů (345 vs 1 315) také větší sběratelskou raritou. Kombinace přeplňovaného motoru s pohonem všech kol a moderní technikou se také stala konceptem mnoha moderních supersportů stále drtivě rychlých, ale více přátelských ke svému řidiči. Takže celkového vítěze musíte vybrat sami v naší anketě níže.