Hlavní obsah

Ferrari 375 America Vignale: Pouze tři na světě

Foto: Darin Schnabel © 2020 RM Sotheby's

Ferrari 375 America se vyrobilo jen 12 kusů, z toho jen tři z nich vyrobila karosárna Vignale

Existují jisté oblasti na světě, jako je třeba Francouzská Riviéra, Emiráty či kalifornské Beverly Hills, kde ani s moderními přetechnizovanými supersporty nebudete dostatečně vyčnívat z davu – jednoduše proto, že v těchto destinacích jich je spousta. Aby člověk byl za opravdového fajnšmekra, musí vyrukovat s něčím mnohem tradičnějším, vzácnějším, a tedy i hodnotnějším. Jako je třeba Ferrari z padesátých let, které vzniklo jen ve třech kusech…

Článek

Na veteránech je pár krásných věcí – zaprvé do nich nelze jen tak skočit a jet, zadruhé už mají něco za sebou, mají zkrátka nějaký svůj příběh, což jim dává neodolatelné kouzlo a charakter, jakému se jen málokteré moderní auto může rovnat. Ferrari 375 America bylo jedním z prvních silničních Ferrari a v první polovině padesátých let jich postavili jen pouhých dvanáct kusů, přičemž ne všechny vznikly v karosárně Pininfarina, jak bylo u Ferrari tehdy zvykem.

Foto: Darin Schnabel © 2020 RM Sotheby's

Ferrari 375 America Vignale se značně lišilo od typu 250 GT, ze kterého původně vycházelo. Kromě jiné karoserie mělo silnější motor 4,5 litru o výkonu téměř 400 koní

Karosárna Vignale dostal za úkol postavit celkem tři kusy – dle dostupných informací jsou všechny dodnes pojízdné a tato varianta se v roce 1954 stala hvězdou ženevského autosalonu.

Kromě omezeného počtu (11 kupé a jeden jediný kabriolet) a různorodých karoserií měly 375 Americy ještě jednu specialitu oproti typu 250 GT, ze kterého vycházely – větší a tedy i silnější motor. Atmosférický dvanáctiválec tu byl převrtán na objem 4,5 litru, a nabízel tak výkon téměř 400 koní, což je na padesátá léta vynikající.

Tři zmíněné kusy – a tedy i šasi 0327, které vidíte na fotografiích – vznikly v kdysi slavné karosárně, kterou založil v roce 1948 Alfredo Vignale. Jen pro zajímavost – „Carozzeria Vignale“ karosovala vozy značek Alfa Romeo, BMW, De Tomaso, Maserati, Rolls-Royce, a koncem šedesátých let dokonce i kopřivnické Tatry 613. Později byla karosárna prodána automobilce Ford.

Foto: Darin Schnabel © 2020 RM Sotheby's

Interiér z padesátých let nemůže popřít, že pověstný zub času zahlodal, přesto má neuvěřitelné kouzlo

Dle pramenů aukční síně byl prvním majitelem šasi 0327 jistý Robert Wilke z amerického Wisconsinu. Tento chlapík byl podle všeho svého času majitelem závodního týmu, takže nepochybně šlo o nadšeného autíčkáře. Roky plynuly a 375 Vignale střídala majitele, mezi nimiž byli zpravidla importéři či vášniví sběratelé. Za tu dobu auto prošlo několika renovacemi a zúčastnilo se řady výstav. Jde tedy o velmi udržovaný kus.

Ve Vignale si evidentně dali záležet na tom, aby se jejich verze modelu 375 America odlišila od výtvorů Pininfariny – je tu třeba nezaměnitelné klenuté zadní okno a silueta, která při pohledu z boku připomíná spíš karoserii fastback než klasické kupé. Výfuky jsou také více odhalené a za bočními okny jsou průduchy navíc.

Dále víme jen tolik, že původní majitel ve skutečnosti vůz nechal přelakovat na tradiční sytě červenou barvu s černou střechou. V roce 1980 byl vůz prodán do státu New York, poté do New Hampshiru v Arizoně a posléze do Nizozemska. V roce 2009 se pak vůz opět vrátil do Spojených států a byl mu navrácen jeho původní vzhled, tedy vínová barva se stříbrnými akcenty.

Toto jedinečné Ferrari 375 America Vignale je momentálně na prodej – odhadovaná cena je v rozmezí 2,4 a 3,4 milionu dolarů, což dělá 52 až 73 milionů korun. Dle fotografií prodejce má vůz najeto 8 607 mil, tedy nějakých 13 770 kilometrů.

Načítám