Článek
Na veteránech je pár krásných věcí – zaprvé do nich nelze jen tak skočit a jet, zadruhé už mají něco za sebou, mají zkrátka nějaký svůj příběh, což jim dává neodolatelné kouzlo a charakter, jakému se jen málokteré moderní auto může rovnat. Ferrari 375 America bylo jedním z prvních silničních Ferrari a v první polovině padesátých let jich postavili jen pouhých dvanáct kusů, přičemž ne všechny vznikly v karosárně Pininfarina, jak bylo u Ferrari tehdy zvykem.
Karosárna Vignale dostal za úkol postavit celkem tři kusy – dle dostupných informací jsou všechny dodnes pojízdné a tato varianta se v roce 1954 stala hvězdou ženevského autosalonu.
Kromě omezeného počtu (11 kupé a jeden jediný kabriolet) a různorodých karoserií měly 375 Americy ještě jednu specialitu oproti typu 250 GT, ze kterého vycházely – větší a tedy i silnější motor. Atmosférický dvanáctiválec tu byl převrtán na objem 4,5 litru, a nabízel tak výkon téměř 400 koní, což je na padesátá léta vynikající.
Tři zmíněné kusy – a tedy i šasi 0327, které vidíte na fotografiích – vznikly v kdysi slavné karosárně, kterou založil v roce 1948 Alfredo Vignale. Jen pro zajímavost – „Carozzeria Vignale“ karosovala vozy značek Alfa Romeo, BMW, De Tomaso, Maserati, Rolls-Royce, a koncem šedesátých let dokonce i kopřivnické Tatry 613. Později byla karosárna prodána automobilce Ford.
Dle pramenů aukční síně byl prvním majitelem šasi 0327 jistý Robert Wilke z amerického Wisconsinu. Tento chlapík byl podle všeho svého času majitelem závodního týmu, takže nepochybně šlo o nadšeného autíčkáře. Roky plynuly a 375 Vignale střídala majitele, mezi nimiž byli zpravidla importéři či vášniví sběratelé. Za tu dobu auto prošlo několika renovacemi a zúčastnilo se řady výstav. Jde tedy o velmi udržovaný kus.
Ve Vignale si evidentně dali záležet na tom, aby se jejich verze modelu 375 America odlišila od výtvorů Pininfariny – je tu třeba nezaměnitelné klenuté zadní okno a silueta, která při pohledu z boku připomíná spíš karoserii fastback než klasické kupé. Výfuky jsou také více odhalené a za bočními okny jsou průduchy navíc.
Dále víme jen tolik, že původní majitel ve skutečnosti vůz nechal přelakovat na tradiční sytě červenou barvu s černou střechou. V roce 1980 byl vůz prodán do státu New York, poté do New Hampshiru v Arizoně a posléze do Nizozemska. V roce 2009 se pak vůz opět vrátil do Spojených států a byl mu navrácen jeho původní vzhled, tedy vínová barva se stříbrnými akcenty.
Toto jedinečné Ferrari 375 America Vignale je momentálně na prodej – odhadovaná cena je v rozmezí 2,4 a 3,4 milionu dolarů, což dělá 52 až 73 milionů korun. Dle fotografií prodejce má vůz najeto 8 607 mil, tedy nějakých 13 770 kilometrů.