Hlavní obsah

Ferrari 250 GTO znovu ožívá na jedinečné sérii plakátů

Foto: Automobilist

Těžko uvěřit, že tento obraz není kolorovaná fotka ze závodů, ale dílo šikovných českých ručiček

Stejně jako u skutečného Ferrari 250 GTO člověk váhá, zda jde o automobil, nebo o sochu na kolech, tak u uměleckých plakátů z dílny Automobilist člověk neví, jestli je to obraz, či fotografie. Teď půjde do prodeje limitovaná tisícikusová série vůbec nejúspěšnějších děl, která zobrazují tři výjevy z první poloviny šedesátých let minulého století a vzdávají hold jak jednomu z nejkrásnějších a nejslavnějších sportovních vozů automobilové historie, tak dvěma neméně legendárním závodům.

Článek

Všechny jejich obrazy jsou naprosto dokonalé. Když je vidíte, máte pocit, že jde o kolorované staré fotografie, ale skutečnost je úplně jiná. Skutečná auta jsou převedena do grafické podoby. Dobové reálie, herci z masa a kostí. Někdy zelené pozadí, jindy existující místa. A pak stovky a tisíce hodin jemné grafické práce. Díky tomu vznikly obrazy, na které můžete opakovaně zírat a kochat se jemnými detaily i celkovou kompozicí. Ale lepší než popis je video…

Spousta lidí to možná neví, ale Automobilist je česká společnost, kterou založili Jan Rambousek a Per Milerski a kterou teď řídí a částečně vlastní další nadšenec a fanouškům Formule 1 nepochybně známý Pavel Turek, který roky pracoval pro tým McLaren-Mercedes. Před několika lety sklidili obrovský úspěch na výstavě v Goodwoodu, jejich obrazy už si našly kupce v pětašedesáti zemích světa. Původní obrazy vznikly jako pocta konkrétním automobilům či památným okamžikům motorsportu, ale čím dál častěji si je nyní objednávají i jednotlivé automobilové značky, závodní týmy nebo i konkrétní osobnosti.

„Když jsem s nimi začal před pěti lety spolupracovat, tehdy se jmenovali ještě Unique & Limited, věděl jsem, že je to strašná šupa. Od té doby jsme českým a slovenským zákazníkům prodali stovky obrazů,“ říká Filip Ikonomidis ze společnosti Racelife, která se zabývá prodejem oblečení s automobilovou tématikou a která zprostředkovává prodej obrazů od Automobilist.

„Všechny ty Silver Arrows, Ferrari, Senna... To je skvělé, ale pak vidíte obraz Elišky Junkové a najednou jste pyšní na to, že to je české dílo a česká společnost.“ Racelife nabízí od začátku celou produkci a je zajímavé, že i v Česku a na Slovensku se najdou zákazníci, kteří si koupí obrovský obraz za stovky tisíc korun. „Drtivá většina zákazníků se ale zajímá o plakáty, které mají stejný technický základ, ale dají se pořídit okolo tisíci korun,“ dodává Ikonomidis.

„Naším dlouhodobým cílem je časem vytvářet celou automobilovou kulturu. Chceme prodávat nejen obrazy, ale umění a předměty s motoristickou tématikou jiných výrobců,“ nastiňuje další plány společnosti Pavel Turek.

Foto: Automobilist

Společnost Automobilist se stala oficiálním partnerem Formule 1. Na fotce Pavel Turek společně s Damonem Hillem

Aktuálně Automobilist přichází s reedicí tří nejprodávanějších obrazů. Na všech je Ferrari 250 GTO a odehrávají se na slavné 24hodinovce v Le Mans, nebo na drsném vytrvalostním závodě v sicilských horách Targa Florio.

„Jde o vůbec nejprodávanější díla za celou historii firmy Automobilist, která oživují nezapomenutelné momenty, slavné závody a legendární automobily celé motoristické historie. Grafické zpracování vozu Ferrari 250 GTO, snad nejikoničtějšího auta v historii Ferrari, patří mezi naše největší chlouby a jsme rádi, že teď bude mít šanci doputovat k dalším třem tisícovkám fanoušků,“ říká CEO Automobilist Pavel Turek.

Ferrari 250 GTO je dlouhodobě nejdražší auto na světě. Když se naposledy jeden kus z 36 vyrobených prodal, zaplatil za něj nový vlastník 1,5 miliardy korun. Ferrari 250 GTO se vyrábělo mezi roky 1962 a 1964 jako homologační model pro seriál závodů Gran Turismo skupiny 3. O pohon se staral třílitrový dvanáctiválec, přičemž označení 250 se vztahovalo k objemu každého z válců v kubických centimetrech a GTO značilo „Gran Turismo Omologato“.

Nové 250 GTO se v době svého vzniku prodávaly za osmnáct tisíc tehdejších amerických dolarů (v přepočtu na dnešní měnu přes 150 tisíc dolarů – 3,5 milionu Kč) a každého z kupujících musel osobně schválit Enzo Ferrari.

Limitovaná edice velkoformátových tisků společnosti Automobilist se týká tří různých závodních vozů Ferrari 250 GTO. Ten modrožlutý se startovním číslem 112 se účastnil řady slavných podniků své doby. Konkrétní výjev se vztahuje k závodu Targa Florio, kde v roce 1964 skončil Švéd Ulf Norinder devátý. Na zemi jeho narození odkazuje právě nezvyklé dvoubarevné lakování karoserie.

Velkou stopu zanechaly tyto ikonické vozy Ferrari také ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. Dominanci v ročníku 1962 připomíná červený vůz se startovním číslem 19, který ve své třídě vyhrál a celkově skončil druhý. Za volantem se střídali Belgičan Pierre Noblet a Francouz Jean Guichet, jenž se spolujezdcem Italem Ninem Vaccarellou proslul celkovým vítězstvím v tomto závodu ve voze Ferrari 275 P o dva roky později.

Limitovanou sběratelskou edici grafických tisků doplňuje zelený vůz se startovním číslem 20, který řídilo duo slavných závodníků nejen Formule 1 – Brit Innes Ireland a Američan Masten Gregory. Ti bohužel museli po patnácti hodinách kvůli závadě v elektroinstalaci ze závodu odstoupit.

Ať se podíváte na libovolný obraz z těchto tří, budete fascinováni precizností a autentičností. Věřte mi, mám jeden doma už několik let a pořád mě baví. Stejně jako původní edice, tak i ta nová vzniká v limitovaném počtu tisíc kusů a prodejní cena začíná na částce 121 amerických dolarů, tedy nějakých 2 900 Kč. Plakáty s čísly 1 až 10, 250 a 1 000 budou k prodeji v takzvaném Collector's Corner, kde je cena o kus vyšší, kvůli jejich sběratelské hodnotě.

Související témata:
Výtvarné umění
Načítám