Článek
Příběh Fabie se začal psát už v roce 1999, tedy vynecháme-li několikaletý vývoj před jejím uvedením na trh. V té době měla Škodovka v lidovém segmentu leda tak Felicii, která však nastupujícímu miléniu nestačila. Svěží model veřejnost zaujal, a když rok na to dorazila také varianta kombi, začaly se dít věci.
Dnes jsou fabie prostě všude – na cestách, v novinách, na internetu. Ovšem není tahle legenda přece jen přehnaná? Opravdu jde o tak ideální auto pro masy?
Tvář značky
Zástupci Škodovky tvrdí, že Fabia je tváří republikového segmentu malých vozidel. Hned v úvodu musíme souhlasit, protože se auto častokrát stává terčem srovnávání s konkurencí. Vůz zkrátka v Česku nastavil nějakou laťku a podle ní se vše měří. A tenhle status si drží už pěknou řádku let.
Lidová škoda spadá podle Svazu dovozců automobilů (SDA) do třídy malých vozů a dle statistik dostupných od roku 2004 se vždy umístila v rámci prvních registrací na špici. Právě v tom roce – 8.4. – se v Česku vyrobila už miliontá Fabia. Zamířila k zákazníkovi do Velké Británie. Mezi roky 2007 až 2011 ji lehce ohrožoval Ford Fusion, později Renault Thalia a v roce 2014 zase Ford Fiesta. Jinak krasojízda mladoboleslavské lidovky plynule pokračuje a posledních pár let si drží zhruba 50% tržní podíl ve své kategorii.
Kombi
Kdo nemá kombík, není Čech. Tohle napsané pořekadlo však kazí fakt, že levná auta typu kombi jsou na vymření. Mnoho výrobců nahrazuje vozy s batohem na zádech kompaktními SUV, jenže ty jsou pro malé rodiny s omezeným rozpočtem nevhodné.
Když se znovu podíváme do statistik SDA, zjistíme, že v segmentu malých vozů naleznete mimo Fabie Combi praktičtější model leda ve výběhovém Renaultu Clio Grandtour nebo když si necháte zakázkově dovézt Ladu Grantu SW. Ovšem převážná většina kupců sáhne právě po kompaktní škodovce, pokud tedy nezabrousí o segment výše.
Chytré prvky
Sázet i na velmi praktické věci pro každodenní potřeby umí v Evropě asi jen Škoda Auto. A tím nemyslíme pouze háčky na tašky v kufru, které najdete u kdekoho. Skutečně chytrá řešení nabídne i obyčejná Fabia. Jde třeba o deštník umístěný pod sedadlem spolujezdce, škrabku na led ve víčku nádrže, dveřní přihrádku pro reflexní vestu, držák pro parkovací lístky, odpadkový koš nebo o prostor pro uložení velké lahve ve dveřích. Poslední oznámenou chytrou novinkou ve Škodovkách je svítící zámek bezpečnostních pásů.
Jsou to sice drobnosti, ale zástupcům mladoboleslavské automobilky musíme dát za pravdu, že takový balíček vychytávek přímá konkurence zkrátka nenabídne.
Cena a výbava
Poměr ceny a výbavy hraje zásadní roli, proto v rukou soukromé klientely nejčastěji končí Fabia v základní výbavě s motorem 1.0 MPI (44 kW) a pětikvaltem. Předmětný hatchback stojí 279 900 Kč a nabídne například: šest airbagů, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, manuální klimatizaci, světelný senzor, elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka a infosystém s 6,5palcovou dotykovou obrazovkou.
Kombi pak stojí 328 900 Kč, ale už dorazí s motorem 1.0 TSI (70 kW), spřaženým s pětirychlostním manuálem.
Konkurentem je například nový Renault Clio (pouze hatchback) s litrovým tříválcem (48 kW) a pětikvaltem, který vyjde na 280 000 Kč. Ve standardu dostanete například: šest airbagů, tempomat, technologii čtení značek či nouzového brzdění, hlídání jízdních pruhů, diodové lampy, elektricky ovládaná zrcátka bez výhřevu, světelný senzor, přední okna v elektrice nebo centrální zamykání s dálkovým ovladačem. Klima chybí, v příplatku s rádiem stojí 20 000 Kč navíc.
Logicky se nabízí Dacia Sandero (pouze hatchback) se startovní cenou 211 400 Kč a litrovým motorem o výkonu 54 kW, opět spárovaným s pětirychlostním manuálem. V základu však dostanete jen čtyři airbagy, přední mlhovky, centrální zamykání s dálkou, přední okna v elektrice a rádio na MP3. Za 10 000 Kč navíc se nabízí i klimatizace. Chybí tu však výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče nebo prvky v barvě karoserie.
Jestliže za Sandero dáte okolo 280 tisíc, získáte výbavou zajímavější vůz, nicméně určité nálepky lacinosti se populární rumunský výrobek prostě nezbaví.
Kufr
Mnozí Češi praktikují chalupaření, proto je velký kufr podmínkou pro nákup. Jak je to se zavazadelníky u malých aut, prozradí následující tabulka, kam jsme zařadili výběr aktuálních modelů (generací) této třídy.
Model/objem zavazadlového prostoru | |
---|---|
Škoda Fabia/Combi | 330/530 l |
Renault Clio (5. gen.) | 366 l |
Renault Clio/Grandtour (4. gen.) | 300/443 l |
Dacia Sandero | 320 l |
Toyota Yaris | 286 l |
Hyundai i20 (2. gen) | 326 l |
Hyundai i20 (3. gen) | 351 l |
Volkswagen Polo | 351 l |
Citroën C3 | 300 l |
Lada Granta SW | 355 l |
Peugeot 208 | 309 l |
Ford Fiesta | 311 l |
Spolehlivost
Na spolehlivost automobilů už roky dohlíží společnost TÜV, která své výsledky pravidelně reportuje, a my tak máme k dispozici velmi podrobné statistiky. Ty aktuální (TÜV Report 2020) ukazují, jak moc se fabiím a jejím rivalům (ne)daří. Data zobrazují model, průměrný nájezd a procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami.
Stáří vozů 10–11 let
- Škoda Fabia: 115 000 km, 28,6 %
- Renault Clio: 113 000 km, 35 %
- Ford Fusion: 100 000 km, 21,8 %
- Toyota Yaris: 108 000 km, 25,2 %
- Volkswagen Polo: 114 000 km, 29,8 %
- Citroën C3: 99 000 km, 32,7 %
- Dacia Sandero: 104 000 km, 39,5 %
Stáří vozů 6–7 let
- Škoda Fabia: 86 000 km, 17,2 %
- Renault Clio: 73 000 km, 24,4 %
- Ford Fusion: 71 000 km, 14 %
- Toyota Yaris: 68 000 km, 13,1 %
- Volkswagen Polo: 80 000 km, 14,7 %
- Citroën C3: 75 000 km, 22,9 %
- Hyundai i20: 74 000 km, 24,2 %
- Kia Rio: 79 000 km, 16,8 %
- Dacia Sandero: 79 000 km, 28,5 %
Stáří vozů 2–3 roky
- Škoda Fabia: 39 000 km, 5,2 %
- Renault Clio: 36 000 km, 6,6 %
- Toyota Yaris: 34 000 km, 4,4 %
- Volkswagen Polo: 35 000 km, 4,5 %
- Citroën C3: 34 000 km, 7,5 %
- Hyundai i20: 39 000 km, 4,5 %
- Kia Rio: 35 000 km, 7,2 %
- Dacia Sandero: 36 000 km, 10,3 %
Hodnota
Není nic snazšího, než zabrousit na Sauto.cz a porovnat Fabii s několika přímými konkurenty. Za kolik se tedy ojetiny zhruba prodávají?
Roky výroby 2009-2010 | |
---|---|
Škoda Fabia | 50–140 000 Kč |
Renault Clio | 45–110 000 Kč |
Ford Fusion | 70–110 000 Kč |
Toyota Yaris | 70–130 000 Kč |
Citroën C3 | 60–130 000 Kč |
Roky výroby 2015-2017 | |
---|---|
Škoda Fabia | 110–370 000 Kč |
Renault Clio | 130–265 000 Kč |
Hyundai i20 | 125–220 000 Kč |
Toyota Yaris | 190–340 000 Kč |
Citroën C3 | 140–300 000 Kč |
Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty typu RS a jiné, skladové vozy, vraky, případně výrazně upravené kusy.
Servis
Škoda Auto má poměrně hustou síť servisů, takže si tu cejchovanou opravnu najdete i v kdejakém menším městečku. Jaké však jsou průměrné ceny za údržbu? Oslovili jsme ještě zástupce automobilek Hyundai, Kia, VW, Peugeot i Toyota a vše zjistili.
Mezi hodnotící faktory řadíme základní servisní interval, orientační cenu prohlídek bez DPH a jejich počet do ujetí 100 000 kilometrů. Kalkulace průměrných nákladů odpovídá nájezdu 30 000 kilometrů za rok.
Škoda Fabia 1.0 MPI – servis každé 2 roky/30 tkm
- 1. servis - 3 790 Kč
- 2. servis - 6 110 Kč
- 3. servis - 3 790 Kč
- Celkem - 13 690 Kč (16 564,9 Kč s DPH)
Hyundai i20 1.2i – servis každý 1 rok/15 tkm
- 1. servis - 3 269 Kč
- 2. servis - 5 627 Kč
- 3. servis - 4 469 Kč
- 4. servis - 6 335 Kč
- 5. servis - 5 569 Kč
- 6. servis - 5 627 Kč
- Celkem - 30 896 Kč (37 384,16 Kč s DPH)
Toyota Yaris 1.0 VVT‑i – servis každý 1 rok/15 tkm
- 1. servis - 2 099 Kč
- 2. servis - 3 093 Kč
- 3. servis - 2 235 Kč
- 4. servis - 3 558 Kč
- 5. servis - 2 099 Kč
- 6. servis - 5 052 Kč
- Celkem - 18 136 Kč (21 944,56 Kč s DPH)
Volkswagen Polo 1.0 MPI – servis každé 2 roky/30 tkm
- 1. servis - 3 526 Kč
- 2. servis - 5 988 Kč
- 3. servis - 4 299 Kč
- Celkem - 13 813 Kč (16 713,73 Kč s DPH)
Peugeot 208 1.2 PureTech – servis každý 1 rok/20 tkm
- 1. servis - 5 179 Kč
- 2. servis - 7 393 Kč
- 3. servis - 5 179 Kč
- 4. servis - 7 393 Kč
- 5. servis - 8 026 Kč
- Celkem - 33 170 Kč (40 135,7 Kč s DPH)
Kia Rio 1.2 DPI – servis každý 1 rok/15 tkm
- 1. servis - 3 254 Kč
- 2. servis - 3 864 Kč
- 3. servis - 3 836 Kč
- 4. servis - 3 928 Kč
- 5. servis - 3 254 Kč
- 6. servis - 4 445 Kč
- Celkem - 22 581 Kč (27 323, 01 Kč s DPH)
Fabia proti všem
Do finálního shrnutí musíme započítat i skutečnost, že Škodovka má většinově loajální zákazníky. Není samozřejmě jedinou automobilkou, ale v Česku zkrátka dominuje.
Vzhled je sice subjektivní, nicméně v roce 2014 představená třetí generace Fabie, která před dvěma lety prošla omlazením, na pohled nepůsobí zastarale a celkem obstojně drží designové tempo s rodinou i s rivaly. Už příští rok by však měl dorazit její nástupce.
Přestože si Škoda Fabia v našem srovnání vždy neodnesla zlatou medaili, nelze jí upřít fakt, že se Čechům opravdu líbí. A líbí se natolik, že ve svém segmentu ovládá zhruba polovinu našeho trhu, což je skutečně pádný argument.