Článek
Dokonce i samotné automobilky se v procesu úprav oblíbených historických modelů rády angažují. V Porsche dnes můžete bez problému sehnat retrofit audio systému Porsche Classic Communications Management, který perfektně pasuje do dvacet let starého modelu 911 (996) a přitom nabízí funkce srovnatelné s těmi, které najdete ve zbrusu nové 911 (992). Stojí to nějaké peníze, ale zákazníci přesně tohle chtějí – užívat si své staré auto, ale neochudit se o výdobytky moderní éry.
Původnost auta mi dělá větší radost než cesta velkých úprav
Mám rád automobilovou historii a její originalitu. Nedovedl bych pochopit třeba instalaci výkonného elektromotoru a kompletně překopat podvozek i řízení svého padesát let starého MGB GT. Natož kdybych se měl potom tvářit, že jezdím veteránem. Není to můj šálek čaje a moje auto se takto dramatické přestavby jistě nikdy nedočká. I když jsem se narodil o generaci dál než zmíněné auto, funguje stále skvěle tak, jak ho kdysi dávno v Abingdonu nad Temží navrhli. Jsou však díly, které se časem rozbíjí a já je nahrazuji za nové, lepší.
Totéž by se dalo říci o Lotusu Elan. Nemám pocit, že bych měl kdy chuť auto kompletně rozebrat a začít se specializovanou konstruktérskou firmou vymýšlet, jak věci doladit tak, aby se auto přiblížilo současnosti. Jenže věci jsou občas složitější – je to jako s hudbou. Nemusíte mít rádi moderní remixy starých pecek, ale když jsem tuhle narazil na švédské duo Jubël, mladé kluky, kteří vkusně remixovali píseň ze stejnojmenného alba „On the beach“ z roku 1986, které stálo na čele top singlů v Británii i USA, napadla mne jedna věc. Nebýt mladé švédské dvojice, možná bychom dnes zapomněli, že Chris Rea skládal fantastickou hudbu, která se líbí ještě dnes.
A podobně to mám i s červeným Lotusem. Jeho stav je opticky naprosto autentický, stejný jak vyjel v roce 1967 ze zbrusu nově postavené továrny v Hethelu, ale používám moderní tlumiče Spax, elektrika zapalování vozu je upravená a motor je už jednou repasovaný. Když máme v dnešní době možnosti lepších technik obrábění, pevnější a odolnější materiály, byla by škoda jich nevyužít. Můj motor Lotus-Ford Twincam je postaven přesně podle původní specifikace včetně shodného typu karburátorů Weber DCOE 40, které se v replikách stále vyrábějí.
Ale dalo by se upravovat a vydolovat z auta další desítky koní navíc. Lákalo by mne to, ale nerad věci přeháním. Instalovat nějaký moderní dvouvačkový motor se vstřikováním paliva a získat ještě daleko lepší parametry za cenu ztráty originality, to už mi příliš nevoní. Zkrátka elementární původnost auta mi dělá vždycky větší radost než cesta velkých úprav. Na druhou stranu si pište, že až dojde na nutnost nové repase, trošku ono auto jízdně vylepším. Radost z automobilu je o jízdě a řízení, proč tedy nevyužít možností, které dnes technologie nabízí…
XKSS od Lynx je možná kontroverzní veterán, ale jako sporťák geniální
Přesně tak na mne působilo jedno krátké odpolední svezení s replikou vozu XKSS od Lynxu. Možná jsme už za hranicí toho, kam až sahá veterán, co je replika a kde je restomod. Ale způsob, jakým je Lynx vyrobený, že využívá jako základ díly i motor z Jaguaru E-type, mi nesmírně imponuje. Auto citlivě ctí původního ducha. Má nýtovanou hliníkovou karoserii vyrobenou podle původního závodního D-type. Původních aut je jen hrstka a proč nevyrobit nějaké navíc, podle stejné receptury, aby si je mohlo dovolit víc nadšenců. Vždyť s originálem se dnes již nikdo reálně nesveze…
Proto mi připadá, že jsou kritici replik či restomodů občas vedle. Když se chcete hezky svézt, nemůžete už mít historické auto úplně striktně původní. A když je tak nesmírně vzácné, že originály stojí někde v muzeích, kde je kurátor pravidelně leští jemným flanelovým hadříkem, je potřeba si vyrobit repliku. A nevadí, že je nakonec z hlediska historie plná dobově nesourodých prvků. Třeba u vozu Lynx pochází motor 4.2 litru z Jaguaru, který brázdil silnice o deset let později než originál. A je napojený na pětistupňovou převodovku Getrag z devadesátých let. Ono to dohromady funguje a přitom nenarušuje vzrušující a zejména autentický dojem z jízdy.
Singer Vehicle Design strhl novou módní vlnu
Rob Dickinson, Brit žijící v Kalifornii, snil dlouho svůj sen o ideálním Porsche 911. Legendární sportovní vůz ze Stuttgartu milujeme už od roku 1963, kdy se tvar nakreslený Butzi Porschem poprvé objevil a na jehož základní siluetě se dodnes nic zásadního nemění. Důvod, proč si postavit svojí 911, je úplně odlišný od Jaguaru XKSS. Ten míval kdysi i Steve McQueen a originálů bychom napočítali sotva na prstech rukou. Jinak nežli vytvořením repliky modifikované podle vlastního vkusu a technických možností doby to ani nejde. Porsche 911 se ale ve všech generacích zachovalo do dnešních dní v mnoha a mnoha tisících exemplářích. Není třeba auto znovu stavět. Jenže když chcete něco extra, oslovíte společnost Singer Vehicle Design, a ta vám postaví vůz, který má svou vlastní osobitou duši a sakra silné srdce.
Firma Roba Dickinsona si od vás převezme klíčky od starého modelu 964, který pochází z první půlky devadesátých let, a auto kompletně rozebere. A vy si jako zákazník už jen prstíčkem vyberete jako v cukrárně přesně ty komponenty, které na svém autě chcete mít. Míra individualizace je obrovská, žádný Singer není stejný. Výsledkem je úplně jiné auto než bylo původní – rychlejší, lepší, ale přitom dle všech, kteří měli šanci tímto skvostem kdy jet, nepřišlo o nic z charakteru výchozí předlohy – příjemné historické 911 typu 964. Takový restomod stojí spoustu peněz a tisíce hodin práce, ale výsledek je jedinečný.
Když říkám hodně peněz, tak myslím opravdu velký balík. Vyobrazený Singer v galerii se předloni prodal přes online aukci britské platformy Collecting Cars za dvacet a půl milionu korun! V tom jsou započítány tisíce hodin práce, designerské a technické umění Roba Dickinsona a jeho týmu, i prvotřídní materiály. Původní vzduchem chlazený boxer o objemu 3.6 litru už nemá ani původní objem, natož pak výkon relativně skromných 250 koní. Motor má ve vrcholné cupové specifikaci rovné čtyři litry, výkon 419 koní a pomohl ho vyvinout britský Cosworth. Karoserie je odlehčena, zpevněna mnoha karbonovými díly a interiér je dílem perfekcionisty.
Osobně věřím, že ztráta jedné „obyčejné“ 964 za onu přeměnu v takto exkluzivní restomod není žádná svatokrádež. A je skvělé, že drtivá většina majitelů své Singery skutečně používá, nejsou to jen krásné statické automobilové sochy. Rob Dickinson dokonce vždy se svými klienty plánované využívání vozu detailně diskutuje.
Alfa Romeo GTA-R od Alfaholics
Porsche je nejčastějším terčem firem, které se s úpravami a celkovými renovacemi automobilové klasiky zabývají. Singer jistě nebyl první firmou, ale dokázal se proslavit a strhnout doslova lavinu pozornosti. Ale zákazníci nechtějí jen exkluzivní a na míru ušitá Porsche 911. Milovníci italských vozů si mohou také přijít na své s rozsáhlým portfoliem náhradních dílů a funkčních doplňků, zejména na své Alfy Romeo Giulia GT (řady 105/115) a Duetto Spider všech čtyřech generací.
Majitelé Alfaholics Andrew a Max Banksovi získali vášeň pro staré Alfy Romeo po otci, který s Alfami v sedmdesátých a osmdesátých letech závodil. Díky tomu vznikla v blízkosti britského města Bristol dílna, která se zabývala nejdřív opravami, pak renovacemi a přípravami zejména Giulií GT pro okruhové závody historiků. Postupně se rozšířil sortiment doplňků a náhradních dílů, které vylepšují už tak skvělé jízdní vlastnosti lehkého italského kupátka.
Před několika lety se však rozhodli pro velmi zajímavý a pro mnohé úplně radikální projekt. Využili zkušenosti z okruhového závodění a rozhodli se postavit poctu původnímu závodnímu GTA. Z původní Giulie GT řady 105 nezbyde podobně jako u Singeru kámen na kameni. Holá karoserie dostane výztuhy, dozadu se vešroubuje bezpečnostní rám a všechny vnější panely, které mohou být odlehčeny, se vyrobí z uhlíkových vláken. Přední i zadní zavěšení má sice původní design, ale všechny komponenty jsou vyrobeny znovu a lépe. Zrovna tak má auto všechny čtyři kotoučové brzdy jako originál, ale úplně jiné a daleko účinnější brzdové třmeny.
Motor je pak samostatnou kapitolou. Pokud si u Alfaholics opravdu objednáte stavbu kompletního GTA-R 290 (dnes aktuálně 300 Carbon), pod kapotou už nenajdete legendární dvouvačkový čtyřválec Nord od Giuseppe Bussa s dvojicí karburátorů Weber nebo Solex, ale silně modifikovaný Twinspark původem z AR 75. Řekněme, že je to však přímý potomek slavné dvouvačky, takže detailisté můžou být více méně ticho. Původní dvoulitrový blok je převrtán na 2.2 litru. Společně se vstřikováním paliva za použití čtveřice individuálních škrtících klapek a s ostrými vačkami nabízí výkon 240 koní. To je zhruba dvakrát tolik, než co měla původní auta, a u Alfaholics GTA-R je ještě navíc další benefit v podobě nižší hmotnosti. Celé auto váží kolem 830 kg v karbonové specifikaci, a to je úspora dobrých 100 kg oproti už tak lehké historické předloze.
Alfaholics je zkrátka jeden velký sen pro každého alfistu. Co se mi na přístupu bratří Banksových opravdu líbí, je fakt, že nabízí pro každého něco. Zatímco Singer Vehicle design se stal módní ikonou jen pro skutečně velmi majetné, kousek esence Alfaholics si může pro svou historickou Alfu Romeo objednat každý majitel Giulie GT nebo Spideru. Firma nabízí různé kity, ať už se jedná o brzdy či podvozek, případně různá vyztužení karoserie nebo nádherná límcová kola designu GTA.
Jednotlivé díly nejsou levné, ale ruku na srdce – posedlost krásnými automobily nebyla laciná v žádné době. Historická Alfa Romeo stále ještě v mé soukromé garáži neparkuje, ale přiznám se vám – občas se chodím virtuálně dívat za výlohu do hračkářství s názvem Alfaholics a představuji si, jak bych si asi své vlastní auto vyšperkoval, aby vypadalo, znělo a jelo ještě lépe.
Dalo by se nerušeně pokračovat dál. Téma úprav veteránů je pro mě nesmírně zajímavé a já věřím, že v tom nejsem rozhodně sám. Měl jsem v plánu představit i další atraktivní značky ze světa restomodů, ale to bychom se nedobrali konce. Uvedu je zas další víkend v druhém dílu. Těšte se tedy na představení úžasných historických offroadů od americké firmy Icon 4×4, blyštivé elegantní Mercedesy od Mechatroniku, které jsem měl možnost vidět několikrát dokonce naživo, legendární Jaguar E-type od Eagle GB i zdánlivě skromné, ale přesto nesmírně drahé MGB GT LE od Frontline Developments.