Článek
Kdybyste viděli novinářské zázemí na Dakaru, spadla by vám brada až na zem. V mediacentru, které tvoří vlastně jen jeden velký stan a které je kvůli opatřením na prevenci covidu rozdělené na dvě půlky, není nic jiného než pár stolů, židlí a hromada kabelů a prodlužek. Dvě třetiny píšících novinářů je tady totiž stejně se závodními týmy ze svojí země a využívají jejich zázemí. Jen pár redakcí platí účast svých novinářů napřímo.
Ale zázemí pro televizní štáb samotného Dakaru, to je něco! Během závodu se natočí víc než 1 200 hodin materiálu, který se posílá do 70 televizních stanic po celém světě. Denně odchází z televizního štábu na Dakaru dvanáct hodin obsahu. V Česku má koupená televizní práva veřejnoprávní Česká televize, ostatní mohou vysílat maximálně pět minut televizního záznamu od pořadatelů.

Na Dakaru je na co koukat. Celé dva týdny jsou plné akce!
„Česká televize má nakoupená práva na půlhodinové highlighty denně,“ říká k tomu Quirin Müller, týmový manažer Martina Prokopa. „Platí za to hromadu peněz, částka se pro jednotlivé televizní stanice po celém světě ale samozřejmě liší.“ V rámci těch třiceti minut pak ČT dostává špičkové obrázky od pořadatelů, které zahrnují i letecké záběry patřící k těm nejatraktivnějším materiálům. „Ty tři minuty zpravodajství, co jsou na další stanici, jsou placené v rámci sublicence,“ doplňuje Müller. A samozřejmě, že je tady pak ještě zpravodajství pro ostatní televizní stanice, ale i tam platí přísná pravidla a omezení.

Záběry z vrtulníku jsou vždy velmi atraktivní podívaná
Jednotlivé české týmy pak mají s televizemi a ostatními médii uzavřená další partnerství, to už je pak na šikovnosti a vazbách (mnohdy osobních) mezi jednotlivými redakcemi a závodníky. Dakar, respektive organizace A.S.O., která televizní obrázky poskytuje, si je pak mimořádně hlídá. Je to atraktivní a drahé zboží. Media týmy mají k dispozici čtyři vrtulníky a několik osobních aut. Mají velkokapacitní satelitní připojení k internetu hned přes několik kanálů.
Jen samotný web Dakar.com má během závodu více než dvanáct milionů návštěv a toto číslo se neustále zvyšuje. Jen mezi roky 2019 a 2020 tam byl nárůst přes osm procent. Stejně dobře zásobují organizátoři sociální sítě. Víc než 1,1 milionu lidí sleduje Rally Dakar na Instagramu a 2,2 milionu na Facebooku. O počtu příspěvků, jsou to jak fotky, tak videa, se můžete přesvědčit sami, tady jsou meziroční nárůsty sledujících v řádech desítek procent. Stejně úspěšná je i mobilní aplikace Dakar, kterou má přes 350 tisíc aktivních uživatelů. Průběžné výsledky závodu pak sleduje bezmála šest milionů lidí denně.

Závod bedlivě sledují objektivy médií z celého světa
Co se webů a tištěných médií týče, tak tady se organizátoři chlubí, že o Dakaru píše víc než 1 100 redakcí z celého světa, Garáž.cz a já jsme tedy jedni z celé hromady. Mou účast na rallye, stejně jako vloni, zaplatil MP-Sport. „Poplatek je čtyři tisíce euro za novináře, k tomu se musí připočítat náklady na letenku, na stravování a teď i hotely,“ vypočítává Müller. S Martinem Prokopem z MP-Sportu se známe dlouho a upřímně si vážím si toho, že můžu být součástí toho cirkusu. Kromě psaní článků, které pokrývají dění na celém Dakaru, mám taky za úkol řídit jedno z obytných aut a taky vařím kafe. Ale tenhle bič jsem si na sebe upletl sám. A rád.

„Jan Červenka na Dakaru píše, řídí obytné auto a vaří (slušné) kafe“
O mediální stránku Dakaru se pořadatelé starají zkrátka až neuvěřitelně dobře. Dakar je fenomén, který těží z víc než čtyřicetileté tradice plné motocyklů, aut, kamionů i bugin. Motorističtí fandové jsou rádi, že už na Vánoce dostávají první informace a že se pak mají na co těšit celých prvních čtrnáct dnů v roce.
A jak to máte s Dakarem vy? Hlasujte!