Článek
Kdybyste viděli novinářské zázemí na Dakaru, spadla by vám brada až na zem. V mediacentru, které tvoří vlastně jen jeden velký stan a které je kvůli opatřením na prevenci covidu rozdělené na dvě půlky, není nic jiného než pár stolů, židlí a hromada kabelů a prodlužek. Dvě třetiny píšících novinářů je tady totiž stejně se závodními týmy ze svojí země a využívají jejich zázemí. Jen pár redakcí platí účast svých novinářů napřímo.
Ale zázemí pro televizní štáb samotného Dakaru, to je něco! Během závodu se natočí víc než 1 200 hodin materiálu, který se posílá do 70 televizních stanic po celém světě. Denně odchází z televizního štábu na Dakaru dvanáct hodin obsahu. V Česku má koupená televizní práva veřejnoprávní Česká televize, ostatní mohou vysílat maximálně pět minut televizního záznamu od pořadatelů.
„Česká televize má nakoupená práva na půlhodinové highlighty denně,“ říká k tomu Quirin Müller, týmový manažer Martina Prokopa. „Platí za to hromadu peněz, částka se pro jednotlivé televizní stanice po celém světě ale samozřejmě liší.“ V rámci těch třiceti minut pak ČT dostává špičkové obrázky od pořadatelů, které zahrnují i letecké záběry patřící k těm nejatraktivnějším materiálům. „Ty tři minuty zpravodajství, co jsou na další stanici, jsou placené v rámci sublicence,“ doplňuje Müller. A samozřejmě, že je tady pak ještě zpravodajství pro ostatní televizní stanice, ale i tam platí přísná pravidla a omezení.
Jednotlivé české týmy pak mají s televizemi a ostatními médii uzavřená další partnerství, to už je pak na šikovnosti a vazbách (mnohdy osobních) mezi jednotlivými redakcemi a závodníky. Dakar, respektive organizace A.S.O., která televizní obrázky poskytuje, si je pak mimořádně hlídá. Je to atraktivní a drahé zboží. Media týmy mají k dispozici čtyři vrtulníky a několik osobních aut. Mají velkokapacitní satelitní připojení k internetu hned přes několik kanálů.
Jen samotný web Dakar.com má během závodu více než dvanáct milionů návštěv a toto číslo se neustále zvyšuje. Jen mezi roky 2019 a 2020 tam byl nárůst přes osm procent. Stejně dobře zásobují organizátoři sociální sítě. Víc než 1,1 milionu lidí sleduje Rally Dakar na Instagramu a 2,2 milionu na Facebooku. O počtu příspěvků, jsou to jak fotky, tak videa, se můžete přesvědčit sami, tady jsou meziroční nárůsty sledujících v řádech desítek procent. Stejně úspěšná je i mobilní aplikace Dakar, kterou má přes 350 tisíc aktivních uživatelů. Průběžné výsledky závodu pak sleduje bezmála šest milionů lidí denně.
Co se webů a tištěných médií týče, tak tady se organizátoři chlubí, že o Dakaru píše víc než 1 100 redakcí z celého světa, Garáž.cz a já jsme tedy jedni z celé hromady. Mou účast na rallye, stejně jako vloni, zaplatil MP-Sport. „Poplatek je čtyři tisíce euro za novináře, k tomu se musí připočítat náklady na letenku, na stravování a teď i hotely,“ vypočítává Müller. S Martinem Prokopem z MP-Sportu se známe dlouho a upřímně si vážím si toho, že můžu být součástí toho cirkusu. Kromě psaní článků, které pokrývají dění na celém Dakaru, mám taky za úkol řídit jedno z obytných aut a taky vařím kafe. Ale tenhle bič jsem si na sebe upletl sám. A rád.
O mediální stránku Dakaru se pořadatelé starají zkrátka až neuvěřitelně dobře. Dakar je fenomén, který těží z víc než čtyřicetileté tradice plné motocyklů, aut, kamionů i bugin. Motorističtí fandové jsou rádi, že už na Vánoce dostávají první informace a že se pak mají na co těšit celých prvních čtrnáct dnů v roce.
A jak to máte s Dakarem vy? Hlasujte!