Článek
Na silnici musíte být vidět za každých podmínek, tedy i v noci. V dobách raného automobilismu se používaly například petrolejové lampičky, které sice odolaly větru i dešti, ovšem svítily zhruba stejně jako baterka u vašeho mobilu. Takže jak to všechno začalo, kdo měl jako první mrkačky, natáčecí parabolu nebo lasery? Britský magazín Top Gear našel devět takových faktů a my vám je přinášíme v přepracované české verzi.
Kdo byl první?
Pravděpodobně elektromobil od Columbia Electric v roce 1898. Vozidlo se tehdy chlubilo volitelnými nízkonapěťovými lampami, ovšem s velmi krátkou životností. Za průkopníka lze označit až automobilku Cadillac, na jejíchž modelech se kolem roku 1912 začaly objevovat plnohodnotné hlavní světlomety, a to v rámci standardní výbavy u variant vybavených pokročilou elektroinstalací značky Delco. Následně trvalo několik let, než řidiči mohli začít přepínat mezi potkávacím a dálkovým režimem bez toho, aby museli vystoupit z auta a přenastavit lampy ručně.
Premiéra mrkaček
Výklopné aerodynamické světlomety, takzvané mrkačky, se v roce 1936 objevily u Alfy Romeo 8C, ale také na blatnících Cordu 810. Druhý zmíněný vůz disponoval 4,7litrovým osmiválcem naladěným na výkon 127 metrických koní.
Derniéra mrkaček
Nařízení o ochraně chodců při srážce poslalo výklopné lampy na smetiště automobilových dějin. Mezi jednoho ze dvou posledních mohykánů patří Ferrari 456, které se na britském trhu přestalo prodávat v roce 2003, nicméně o rok déle přežil neméně ikonický Lotus Esprit. Stejně na tom je i Corvette C5 od Chevroletu, která rovněž skonala až v roce 2004.
Adaptivní lampa
Adaptivní světlo kopírující směr natočení volantu se poprvé neobjevilo u francouzského Citroënu DS ani amerického Tuckeru 48, nýbrž u předválečné Tatry T 87. Jde právě o to výstřední a tolik známé centrální oko.
Top Gear dále tvrdí, že vůz byl ve vysokých rychlostech díky proudnicové karoserii s motorem vzadu nestabilní, proto si vysloužil mírně přehnanou reputaci ve smyslu nejvyššího počtu zabití vysoce postavených nacistických úředníků při dopravních nehodách. Konkrétně mělo jít o stejný počet funkcionářských osob, jaké padly rukou spojeneckých vojsk.
Největší překvapení
Novodobý dělník z Detroitu vznikl v rámci oslav stého výročí založení automobilky, proto designéři ukryli tuhle vychytávku do hlavní světel. Koukněte se Fordu GT zpříma do očí, vidíte v nich číslo 100?
Oslňující vánoční stromeček
Podle Top Gearu je každé auto od Audi obsypané bílými diodami ve stylu vánočního stromečku. Kdy to začalo? V roce 2006 s příchodem Audi S6 V10 se v předním nárazníku objevila desítka zářivých LED světel zajišťujících denní svícení. No a pak to pokračovalo ještě svítivějšími modely R8, A4 a dalšími. Od té doby si prý všichni ostatní řidiči museli dokupovat samostmívající zpětná zrcátka a permanentně nosit sluneční brýle – to vše jako prevenci proti oslnění.
První xenonáda
Xenonové výbojky nastartovaly malou revoluci. Přinesly totiž technologii s menší energetickou náročností, ale výrazně vyšší svítivostí oproti klasickým halogenovým žárovkám. Ledově bílé světlomety jsou s námi už od roku 1991 a jejich prvními nositeli jsou limuzíny BMW řady 7 generace E32.
Debut laseru
Ne, prvním sériovým automobilem s laserovými lampami nebyla technologicky úchvatná i8 od BMW, ale placatá, hlasitá a závody Le Mans inspirovaná Audi R8 V10 v 99kusové edici LMX. Rovněž prvenství v nasazení diodových světlometů drží od roku 2008 rychlá osmička s (téměř) olympiádou na kapotě.
Nejdražší nehoda
Mluvme v tomto případě o autech z masové produkce zavedené automobilky, jejichž světlomety zničit nechcete. Lampy vrcholových kupé a kabrioletů Mercedes-AMG třídy S či Maybach S mohou být volitelně vybaveny krystaly od věhlasné sklářské firmy Swarovski. Lepší svítivosti to nepomůže, společenské prestiži ano.
Průřez historií tedy ukázal milníky automobilového osvětlení. Dnes už jsme zase o kousek dál, proto se diodových lamp dočkáte v rámci standardu u cenově dostupných modelů, stačí mrknout třeba na Škodu Scala, Kamiq, Suzuki Ignis nebo Renault Clio.
Lasery už také nejsou záležitostí výhradně vrcholových modelů, ale koupíte je například v běžnějším BMW řady 3. A co bude dál? Audi se chystá svoje lampy animovat a používat i k promítání informací na silnici, zatímco Hyundai zvěstuje neméně zajímavou pixelovou budoucnost.