Hlavní obsah

Faceliftovaná Fabia novou platformu nedostala…

Foto: Archiv Garáž.cz

Seat Ibiza i Volkswagen Polo už dostaly novou platformu, Fabia si musí další dva až tři roky vystačit pouze s decentním faceliftem. Přichází o dieselové motory a novinky v designu víc než kdy dřív přidávají na konzervativním vzhledu

Článek

Na letošním autosalónu v Ženevě, který odstartuje začátkem března, se představí faceliftovaná Škoda Fabia. Čekali jste víc? Bohužel přišlo zklamání. Třetí generace přišla na trh v roce 2015, takže je logické, že má před sebou další dva až tři roky na současné starší platformě. Na rozdíl od svých koncernových sourozenců, kteří právě v loňském roce dostali platformu novou. Facelit mohl stárnoucí Fabii alespoň zpříjemnit zbytek života na trhu, ale nejen z pohledu designu je to podle nás krok zpět.

Foto: Archiv Garáž.cz

Když přišla třetí generace Fabie v roce 2015 na trh, bylo to příjemné překvapení. Z úzkého a vysokého zaobleného hatchbacku se stal vcelku pěkný vůz, který stavěl na ostře řezaných liniích. Dokonce už vypadala i trošku dymanicky, možná i sportovně ve verzi Monte Carlo. Mohly za to především zužující se světlomety a nová maska. Fabie prostě vypadala dobře. Pořád šlo sice o levnější model na zastaralé platformě, ale nám se líbila po všech stránkách, včetně jízdních vlastností.

Foto: Archiv Garáž.cz

Její facelift se bohužel dotknul právě předních a zadních světlometů a masky chladiče. Světla dostala silnější LED diodovou techniku, ale u masky chladiče se ostré zkosení do špičky změnilo na takové zpětné prolomení dovnitř tak, aby vše navazovalo na novou masku, která dostala další lomení. K tomu přichází chromované orámování. Přední část tak ztratila ostrý výraz světlometů zužujících se směrem k masce. Připadá nám konzervativnější, usedlejší a nudnější.

Zadní světlomety stejně jako ty přední dostaly LED diodovou techniku a plastičtější tvar písmene C. Trošku odlišný je také zadní nárazník. Vzadu budete mít hodně práce rozeznat dílčí změny, takže nemůžeme vyloženě tvrdit, že by tu někdo napáchal škody. A to je z pohledu vnějšího designu vlastně všechno. Jo, vlastně jsem ještě zapomněl na jiný design litých kol a možnost si na přání objednat až 18palcová kola. To abychom to měli kompletní.

Převratné změny nečekejte ani v interiéru. Měnil se design přístrojového štítu, vzhled dekoračních prvků na přístrojové desce a nové jsou i dvoubarevné vzory potahových látek čalounění sedadel. Důležitější je výbava, protože Fabia dostala infotainment Swing, který nyní nabízí až 6,5palcový displej a umožňuje využívat celou škálu mobilních online služeb ŠKODA Connect. S navigačním systémem ŠKODA FABIA nabízí rovněž službu Online Traffic Information s informacemi o dopravní situaci v reálném čase. Na druhé straně inovativní technologie SmartLink+ umožňuje využívat všechny výhody Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLinkTM a SmartGate. Rozšířila se také nabídka Simply Clever řešení. Škrabka na led nově umožní měření hloubky dezénu pneumatik. Fabia může být také vybavena 2 USB porty pro elektronická zařízení cestujících na zadních sedadlech, zvolit si můžete také oboustranný koberec do zavazadlového prostoru a boční přihrádka v zavazadlovém prostoru obsahuje nově také přenosnou LED-svítilnu známou z vyšších modelů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nakonec se musíme zmínit o technice. Podobně jako u koncernových sourozenců dostane Fabia pouze litrové tříválce, obsahující čtyři výkonové varianty. Motory MPI s nepřímým vstřikováním paliva dávají 44 kW (60 k), resp. 55 kW (75 k) a dva motory TSI disponující pokročilými technologiemi, včetně přeplňování a přímého vstřikování benzinu do válců, což jim umožňuje produkovat nejvyšší výkon 70 kW (95 k), resp. 81 kW (110 k). Oba motory TSI nově dostaly filtr pevných částic. Nejvýkonnější ze čtveřice motorů je v nabídce také se sedmistupňovou převodovkou DSG.

Větší pozornost na letošním ženevském autosalónu na stánku automobilky Škoda tak asi upoutá koncept malého SUV, postaveného na bázi modelu Seat Arona. Bude to už třetí SUV z produkce domácí automobilky, které by se mělo zřejmě do konce roku dostat do prodeje. Právě jeho příchod pravděpodobně odsune chystanou novou generaci Fabie ještě níž v hierarchii značky a navíc se definitivně můžeme rozloučit s variantou kombi. Uvedení ostré verze R5 WRC je tedy dvojsečnou zbraní, protože radost z limitky jaksi kazí pokažený facelift a neblahý směr, kterým se Fabia vydává.

Načítám