Článek
Jen pro pořádek– Arteon se vyrábí teprve od roku 2017, takže žádné zásadní oživení nutně nepotřeboval. Jenže ve Volkswagenu si všimli, že se mu na trhu opravdu daří, tak mu vlili trochu nové krve do žil. Vlastně hodně nové krve! Arteon se kromě decentního faceliftu a pár nových motorů dočkal především stylového kombíku, nabroušené sportovní verze a úsporného plug-in hybridu. Ale popořadě...
Arteon vypadal skvěle už od svého zrození, vlastně jde o nejhezčí VW na trhu, takže žádné zásadní přepracování nebylo nutné. Vizuální změny se tak týkají pouze jemně pozměněné přední masky a pásu LED diod v předních svítilnách, které se rozšířily a opticky tak spojují přední světla. Je tu také o něco více chromovaných doplňků a mírně agresivnější otvory pro sání. Příď tak vypadá ještě autoritativněji. Vzadu se potom usídlily nové zadní svítilny, přibyla chromová lišta na víku kufru doplněná novým difuzorem.
Asi nejzásadnější změnou je tedy příchod verze Shooting Brake. Toto elegantně praktické kombi se pochlubí zavazadelníkem o objemu až 1 632 litrů, což znamená nárůst o užitečných 75 litrů oproti standardu (základní objem však mají prakticky shodných 565 litrů).
Měli byste také vědět, že došlo i na pár změn v interiéru, který by měl podle slov automobilky „nabídnout ještě větší pocit exkluzivity“. Jinými slovy nám pravděpodobně chtěli říct, že se dočkáme nového designu výdechů ventilace, mírně pozměněného designu volantu a nového uspořádání ovladačů na středové konzoli. Ovládání klimatizace nově bude dotykové.
Modernizace se dočkal i samotný systém infotainmentu, kde je samozřejmostí bezdrátové spárování pro Android Auto i Apple CarPlay. Zajímavěji už však zní třeba bezdrátové dobíjení telefonu, ambientní osvětlení s výběrem z celkem 30 barev a precizní audio Harmann-Kardon o výkonu 700 W.
Po technologické stránce nejvíce zaujme modernizovaný systém Travel Assist, který je schopen „částečně autonomní jízdy“, až do rychlosti 210 km/h. Řekli bychom, že klíčové tu je ono slovíčko „částečně“ – prohlížení emailů na německé dálnici v rychlosti 200 km/h bychom neriskovali. Další novou vychytávkou je rozšíření parkovacích kamer o tzv. rohové kamery – tím pádem se jejich zorný úhel rozšíří z 90 na 170 stupňů.
Jak jsme předeslali v úvodu, přibude pár nových motorizací. První z nich je hybrid do zásuvky s technikou Passatu GTE, tedy kombinující benzinový 1,4 TSI s elektromotorem s celkovým výkonem soustavy 218 koní a elektrickým dojezdem přes 50 km.
Pokud ale nejste fanoušci jízdy na spotřebu, mohla by se vám líbit nová sportovní verze. Nabroušený Arteon R nabídne díky osvědčenému přeplňovanému dvoulitru s označením EA888 výkon 320 koní, chybět nesmí ani sportovnější design exteriéru a pohon všech kol. Součástí samozřejmě bude i technologie vektorování točivého momentu R-Performance, které hnací sílu bude rozmisťovat nejen mezi přední a zadní nápravou, ale i mezi jednotlivými zadními koly podle dostupné trakce.
Nejvíce se pod kapotou Arteonů bude patrně vyskytovat naftová jednotka TDI Evo, která se dělá ve dvou výkonových variantách (150 nebo 200 koní). K té silnější variantě potom dostanete automat v základu. Arteon patří na českém trhu k nejprodávanějším vozům střední třídy. Arteon ve verzi kombi prozatím nezná přesnou českou cenu.