Článek
Nová Fabia se právě teď odhalila v rámci čistě online konference v Centru současného umění DOX v Praze. My už jsme se dříve mohli svézt jejím maskovaným prototypem, který nám prozradil první jízdní dojmy, a podívat se na spoustu náčrtů a vizualizací, které Škoda uvolňovala v posledních měsících. Právě teď je ovšem ten okamžik, kdy se dozvídáme vše včetně ceny!
Exteriér
Když se do uhlazené přídě nové Fabie zadíváte pozorněji, možná zahlédnete trochu z prvního čistě elektrického SUV Škody – Enyaqu. Právě k Enyaqu se Fabia do jisté míry připodobnila, byť je maska městského hatchbacku přece jenom kompaktnější. Světla jsou standardně s LED denním a potkávacím svícením, na přání lze dostat i kompletně LED osvětlení vpředu a vzadu.
Vedle designu samotného však byla ohromná spousta pozornosti věnovaná aerodynamice. Fabia si veze součinitel odporu vzduchu Cx0,28, což je nejnižší hodnota v rámci třídy. Svůj podíl na tom mají automaticky ovládané „žaluzie“ přístupu vzduchu k chladičům (jen ty samy o sobě ušetří 0,2 litru paliva na sto kilometrů při rychlosti 120 km/h), dále zakrytovaný podvozek, střešní spojler omezující víření vzduchu za vozem, ale i volitelná kola s aerodynamickými kryty.
Vůbec poprvé stojí Fabia na koncernové platformě MQB A0, což vedle vyšší pasivní bezpečnosti znamená také růst do všech směrů. Poprvé Fabia překonává hranici čtyř metrů a rozvorem 2 564 milimetrů překonává i první generaci novodobé Octavie z roku 1996. Kompletní tabulku rozměrů a rozdíl oproti předešlé generaci si prohlédněte právě zde:
Rozměr | Hodnota | Rozdíl oproti třetí generaci |
---|---|---|
Délka | 4 107 mm | +110 mm |
Šířka | 1 780 mm | +48 mm |
Výška | 1 460 mm | -7 mm |
Rozvor | 2 564 mm | +109 mm |
Objem kufru | 380 l | +50 l |
Objem kufru se sklopenými sedadly | 1 190 l | +40 l |
Interiér
Právě díky větším rozměrům exteriéru mohla Fabia prodělat dost zásadní skok v prostornosti interiéru. Jak už víte z tabulky, kufr má nově 380 litrů, po sklopení zadních sedadel to však bude až 1 190 litrů. K tomu se přidává více místa na zadních sedadlech a velkorysejší šířka interiéru.
Na řidičově pracovišti se objevuje dvouramenný volant, který poprvé zavedla čtvrtá generace Octavie, ale dostat můžete i sportovní tříramenný s pádly pod volantem (pro vozy s DSG převodovkou). Potěšující je možnost vyhřívaného volantu, který přibývá do nabídky spolu s vyhřívaným čelním sklem.
Nedílnou součástí se – jak velí doba – stávají displeje. Poprvé přichází Fabia s digitálním přístrojovým panelem o úhlopříčce 10,25“, který nahrazuje klasické budíky a umožňuje měnit různá zobrazení. Na všechna se můžete podívat v této galerii:
Technologie
V prostřední části palubní desky pak nechybí velký dotykový displej, jenž do sebe „vsáknul“ spoustu ovládacích prvků – byť dost tlačítek ještě zůstalo, stejně jako klasický panel klimatizace. V největším provedení má displej úhlopříčku 9,2“ a samozřejmě mu nechybí nálož funkcí. Díky zabudované eSIM je stále online, což umožňuje integrovanou chytrou navigaci s dopravní situací nebo zřízení wi-fi hotspotu. Spousta funkcí se dá ovládat hlasově chytrou asistentkou Laurou (v 15 jazycích), mobilní telefon se pak nabíjí skrze USB-C konektory umístěné vpředu, vzadu a u zpětného zrcátka (na napájení palubní kamery), případně v přihrádce bezdrátově. Bezdrátové je též rozhraní SmartLink, podporující Apple CarPlay a Android Auto.
A jsou tu samozřejmě i jízdní technologie. Fabia zvládá „Asistovanou jízdu 2.0“, sdružující funkci adaptivního tempomatu a asistenta jízdy v pruzích. Dále nechybí varování pro vozidla v mrtvém úhlu, čtení dopravních značek, protikolizní asistent s detekcí chodců a cyklistů nebo samočinný parkovací asistent – ano, už i Fabia si do místa zaparkuje sama.
Motorizace
Motorizace aut nižších tříd jsou poslední dobou velmi propíraným tématem a u Fabie tomu nebude jinak. Všechny motory Fabie jsou nicméně čistě benzinové s pohonem pouze předních kol (vzhledem ke konstrukci vlečené zadní nápravy by to jinak ani nebylo možné). V nabídce nehledejte naftu, CNG, ani žádnou úroveň hybridizace. A milým překvapením, které ještě nedávno málokdo čekal, je čtyřválec, doplňující hlavní nabídku tříválců.
Před několika měsíci odhalila Škoda dokonce dva základní atmosférické litry, na český trh se však (alespoň v úvodu) dostane jen ten silnější. Jde o 1.0 MPI Evo s nepřímým vstřikováním, běžící v Atkinsonově cyklu (sací ventily zavírají později, až za dolní úvratí motoru, čímž se vrací část směsi do sání). Motor má výkon 80 koní (59 kW), točivý moment 93 Nm a výhradně manuální pětistupňovou převodovku.
Pravděpodobně nejlépe půjdou na odbyt výkonnější litrové tříválce zcela jiné konstrukce – přeplňované 1.0 TSI Evo. Ty disponují přímým vstřikováním, umí běžet v Millerově cyklu (sací ventily se zavírají později, čímž se v případě potřeby snižuje kompresní poměr) a disponují turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek, filtrem pevných částic a elektronicky řízeným chladicím okruhem. Slabší 1.0 TSI má 95 koní (70 kW), 175 Nm a vždy jen pětistupňovou manuální převodovku, to silnější potom 110 koní (81 kW) a buď šestistupňový manuál, nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG.
Vrcholným motorem je již zmiňovaný čtyřválec 1.5 TSI Evo. Ten má opět přímé vstřikování, Millerův cyklus, elektronicky řízený chladicí okruh, filtr pevných částic, ale navíc i systém ACT pro vypínání dvou válců při nízké zátěži. Nejvýkonnější motor nabídne 150 koní (110 kW), 250 Nm a spojení výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Motorizace | Výkon | Točivý moment | Převodovka | Zrychlení 0-100 km/h | Spotřeba (dle WLTP) |
---|---|---|---|---|---|
1.0 MPI Evo | 80 koní (59 kW) | 95 Nm | 5-Manuál | 15,1 sekundy | 5,1 litru |
1.0 TSI Evo | 95 koní (70 kW) | 175 Nm | 5-Manuál | 10,6 sekundy | 5,1 litru |
1.0 TSI Evo | 110 koní (81 kW) | 200 Nm | 6-Manuál/7-DSG | 9,7/9,5 sekundy | 5,0/5,5 litru |
1.5 TSI Evo | 150 koní (110 kW) | 250 Nm | 7-DSG | 7,9 sekundy | 5,6 litru |
Zajímavá je volitelná velikost nádrže. Menší čtyřicetilitrová i větší padesátilitrová (za příplatek) jsou vlastně stejné, velikost se určuje jen odvzdušňovacími ventily. Možná se teď ptáte, proč se tedy zabývat „omezováním“ nádrže o 10 litrů – je to samozřejmě kvůli emisím. Menší nádrž znamená nižší hmotnost při měřicím cyklu, a tak i ušetřenou nějakou tu desetinu gramu CO2, potažmo nižší emisní pokuty. Nejúspornější motor v kombinaci s velkou nádrží pak může (alespoň podle uváděných údajů) najet až 900 kilometrů na jedno natankování.
Kdy a za kolik?
Už nyní přijímají prodejci objednávky a to číslo, které všichni hledáte, je 329 900 Kč s daní. Právě za tolik startuje nová Fabia se základním motorem a v základní výbavě Ambition. Je to samozřejmě víc, než za kolik se dala koupit dodělávající třetí generace, ale je potřeba započíst výrazně vyšší úroveň standardní výbavy. Mezi prvky, za které se dosud připlácelo, dostanete nyní v základu třeba výškově nastavitelné sedadlo řidiče, displej budíků MaxiDot, Bluetooth, LED světla, mlhovky, SmartLink, Front Assist nebo Lane Assist. Jedná se o prvky, za které zákazníci dosud připláceli nejčastěji.
Chcete-li si připlatit za 1.0 TSI ve slabším provedení, vychází základní cena na 349 900 korun. Pokud chcete vyšší výbavu Style (se základním motorem), vyjde vás na 359 900 korun.
Zatím lze objednávat pouze výbavy Ambition a Style a tříválcové motory. Na podzim dorazí do nabídky čtyřválec 1.5 TSI Evo, sportovně laděné Monte Carlo se pak objeví v průběhu příštího roku. Výroba startuje příští měsíc, první zákazníci dostanou své vozy na konci léta v září. Souběžně s novou Fabií dosud běží za stejnou startovací cenu i prodej modelu Tour – což je třetí generace v provedení kombi. Kombi čtvrté generace by se mělo snad objevit během příštího či přespříštího roku.