Článek
Škoda Fabia byl pro českou automobilku přelomový vůz, podobně jako první generace Octavie. Zatímco Octavia mířila do nižší střední třídy, Fabia byla ještě menší a tedy levnější vozidlo. Po Felicii, což byl přepracovaný Favorit, jde o první malé auto od Škody, které se vyrábělo od A do Z v dikci koncernu Volkswagen.
A bylo to velice povedené auto, které i dnes, po jednadvaceti letech, většinou také díky mimořádně tuhé karoserii perfektně jezdí (v závislosti na tom, jak se o ní majitel staral), díky kompletně pozinkovaným plechům nerezne a má pořád skvěle ergonomicky vyřešený interiér. Takhle poctivě udělané malé auto už dnes jako nové nekoupíte.
První generace Fabie postavené na nové platformě A04 (PQ24) měla premiéru v září 1999 na frankfurtském autosalonu, o rok později se v Paříži ukázalo praktičtější kombi. Hranaté tvary nestačily zestárnout a doteď působí mnohem svěžeji než v případě druhé generace. Ta byla úzká a vysoká, protože souběžně s ní se na stejném technickém základu vyráběl i model Roomster.
První generace Fabia Combi se vyráběla do roku 2007. Proti výchozímu hatchbacku měla sice stejný rozvor náprav (2 462 mm). S výchozím hatchbackem (a ne zrovna pohlednou verzí sedan) sdílelo kombi i přední převis (827 mm), ten zadní byl pochopitelně větší – 671 versus 933 milimetrů.
Na délku mělo kombi 4 222 milimetrů, což je o 262 mm více než u hatchbacku. Šířka pak byla stejná – 1 646 mm, výška se nepatrně lišila. Hatchback byl vysoký 1 451 mm, kombi mělo o nepodstatný jeden milimetr více.
První generace kombíkové Fabie nabízela základní objem zavazadlového prostoru 426 l (hatchback 260 litrů, pokud by vás to zajímalo). Po sklopení zadních sedaček Fabia nabídla 1 225 litrů. Tohle auto kvůli nižší kupní síle Češi používali a dosud používají jako rodinné auto, které musí zvládnout 14denní dovolenou v Chorvatsku.
Možná si vzpomenete, že mladoboleslavská automobilka vyráběla i verzi Praktik. Užitková verze měla dvě sedadla; nákladový prostor byl oddělen pevnou dělicí stěnou. Zadní boční okna nahradila plechová výplň. Ta byla alespoň lakovaná v barvě vozu, zatímco přední nárazník byl černý. Nevzhledný Praktik byl smutnou vzpomínkou na výtečnou Felicii Pick-Up.
Druhá generace Fabie Combi nabídla 480 l a 1 460 po sklopení zadních sedaček. Třetí generace, která je stále v prodeji, nabízí o padesát litrů více (530 litrů) a 1 395 litrů po sklopení opěradel zadních sedaček.
Zpátky k první generaci. Kombi se nabízelo s mnoha motorizacemi. Benzinové zahrnují tříválec 1,2 HTP ve verzích 40 a 47 kW. Dále je zde nesmrtelná klasika, jejíž základ je ve Škodě 1000 MB. Mluvíme samozřejmě o motoru 1,4 MPI, který vám vydrží navždy. Pro kombi se nabízel s výkonem 50 kW. Dále zde byla šestnáctiventilová verze 1,4 s výkony 59 a 74 kW. Vrcholem mezi zážehovými agregáty je dvoulitr s parametry 85 kW a 170 newtonmetrů.
Naftové motorizace zahrnují atmosférické 1,9 SDI (47 kW a 125 Nm) a dále oblíbená TDI s technologií čerpadlo-tryska. Základem jsou tříválcové čtrnáctistovky se síleným traktorovým zvukem (51, 55 a 59 kW) a naprosto špičková 1,9 TDI-PD s parametry 74 kW a 240 Nm.
Xenony, kůže, navigace
První generace Fabie Combi se v letech 2000 až 2007 vyrobilo 660 601 vozů. Celkem vzniklo 1 788 063 kusů, což znamená, že téměř každá třetí Fabie byla kombi. Zcela ovšem dominovala karosářská verze hatchback s 992 921 vyrobenými kusy.
K první generaci se daly dokoupit některé prvky originálního příslušenství, které v té době jinak bylo vyhrazené jen dražším modelům. Kupříkladu tehdy rozhodně ne běžná klimatizace (příplatek 30 tisíc korun), dále třeba kožené čalounění, xenonové světlomety, navigace. Poslední tři prvky byly velmi drahé a skoro nikdo je nekupoval – zástavbovost měly menší než půl procenta.
V případě druhé generace to bylo 513 400 kusů a konečně aktuální provedení si zatím koupilo 382 900 kupujících. Škoda Auto to zatím nekomentovala, nicméně z dobře informovaných zdrojů víme, že vznikne kombi i pro chystanou čtvrtou generaci. A to je bezpochyby dobře, jakkoliv se kupní síla zdejšího obyvatelstva neustále zvyšuje.