Hlavní obsah

F1 postaví na start sobotních závodů klasické monoposty

Foto: Scuderia Ferrari

Ten nápad už prý měl Bernie Ecclestone, teď ho oprášilo vedení Formule 1 v čele s novým šéfem Stefanem Domenicalim. Plán je jednoduchý – přitáhnout k závodům tradiční fanoušky, kteří si stěžují, že nové monoposty nemají zvuk a že jsou příliš nudné. Na start sobotních krátkých závodů se vždy postaví šest monopostů vyrobených před rokem. Otázkou však je, jestli tohle bude větší zábava.

Článek

Ta představa zní senzačně. V sobotním kratším závodě uvidíte šest starých závodních efjedniček. A v nich jak staré hvězdy, tak případně VIP hosty z jiných oblastí motorsportu. Někdy by se jely takzvané sprintové závody, o kterých jsme psali minule v článku Formule 1 zveřejňuje rekordní kalendář pro rok 2021, někdy závody právě starých monopostů.

„V minulosti Formule 1 mohli diváci mockrát vidět stará auta při exhibičních jízdách a my jsme si nemohli nevšimnout, jak velký úspěch to mělo,“ říká Domenicali, novopečený šéf cirkusu F1. „Nadšení diváci, spokojení jezdci a velký zájem sponzorů. Vždy šlo ale jen o ojedinělé akce, třeba při příležitosti nějakých oslav či výročí. Hledali jsme tedy způsob, jakým staré monoposty vytáhnout z garáží a z muzeí, aby dál dělaly radost.“

Je nasnadě, a Stefan Domenicali to na přímý dotaz agentury AP i přiznal, že se nechali inspirovat úspěchem přidruženého závodu Dakar Classic, který se jel letos poprvé a který čeští fandové zaznamenali hlavně kvůli Škodě 130 LR na startu. „Ano, viděli jsme to a nepochybně to bylo inspirující, ale s podobným nápadem přišel již dříve Bernie Ecclestone, jen se to, jako mnoho dalšího, nedotáhlo do konce.“

Foto: A.S.O./Fotop

Škodovka na Dakaru většinu Čechů bavila. Bavily by stejně staré formule?

Jestli si myslíte, že účastníci Dakar Classic jeli po stejné trase jako běžní závodníci a závodili o to, kdo bude nejrychlejší, pak jste na omylu. Šlo ve své podstatě o veteránskou rallye, kde šlo o to projet měřené úseky přesně danou rychlostí. Více najdete zde.

A podobně by mohly startovat i staré efjedničky, jen s tím rozdílem, že tady by šlo o klasickou jízdu pravidelnosti. Tedy že by se jely dvě nebo tři kola a vítězem by se stal ten, který by měl mezi jednotlivými koly co nejmenší časovou odchylku. Nešlo by tedy o to, kdo pojede nejrychleji, ale kdo zvládne zajet jednotlivá kola stejně rychle.

„Tohle je běžné veteránské závodění i v Česku, v zahraničí takhle jezdí historici na okruzích i kopcích,“ říká Tomáš Fuk, pravidelný účastník veteránských soutěží se svou starou formulí MTX. A dodává, že jemu by se podobný formát závodění líbil. „Přitáhlo by to staré fandy, kteří by mohli vzít na milost i současnou podobu F1.“

Ferrari okamžitě vydalo prohlášení, že oni jsou k podobnému druhu závodění naklonění a že jsou připraveni oslovit i svoje bývalé jezdce, případně že by mohli na start nominovat současné vlastníky některých jejich starých monopostů, kteří si je koupili buď jako hobby záležitost, nebo jen do svých sbírek. Nakloněn je tomu i Mercedes. „Máme staré monoposty v muzeu, kde na ně padá prach. Jsou ale ve skvělé kondici a pořád plně funkční. Asi není reálné, že by Lewis Hamilton přesedal z černého nového monopostu do starého stříbrného, ale Valtteri Bottas by s tím problém mít nemusel,“ nechal se slyšet Toto Wolf, šéf týmu. A podobně smýšlejí i další značky, většina z nich totiž svoje závodní auta dál udržuje.

Pokud jste dočetli až sem, možná už vás napadlo, že celá tahle věc je spíš můj aprílový sen než skutečnost. A bohužel máte pravdu. Ale na druhou stranu – není ten nápad vlastně geniální? Hlasujte!

Líbí se vám nápad sobotních krátkých závodů pro staré monoposty F1
Ano, líbí
90,3 %
Ne, nelíbí
3,5 %
Ano, ale muselo by jít o poctivé závodění
6,2 %
Celkem hlasovalo 2515 čtenářů.
Související témata:
Načítám