Článek
Na světové tuningové scéně znovu ožívá popularita motorů s nálepkou „crate engine“, jež bohužel nemá český překlad. Nejvýstižnějším výrazem pro takovou jednotku je „motor z krabice“. Co to znamená? Hlavně americké automobilky vyjma celých aut prodávají také kompletní motory, záměrně určené pro použití pro libovolnou zástavbu – od silničních přestaveb až po závodní speciály. Jsou dílkem do skládačky, takže je stačí namontovat, připojit k nim převodovku s hnacím ústrojím, elektřinu s řízením motoru, dodat jim palivo, nastartovat a můžete jet.
Jasně, možná to takhle zní až moc jednoduše, ale skutečný postup jejich zprovozňování není výrazně složitější. Dosud byl nejvýkonnějším americkým „krabicovým“ motorem kompresorový osmiválec „Hellephant“ s 1 000 koňmi z dílen divize Mopar, ale nyní zvětšená sedmilitrová verze motoru V8 z muscle caru Dodge Challenger SRT Hellcat Redeye našla nového přemožitele, ohromujícího zejména svým senzačním zdvihovým objemem.
Konkurenční Chevrolet představuje a uvádí do prodeje nový atmosférický osmiválec ZZ632/1000 se zdvihovým objemem 632 krychlových palců, což je 10,35 litru! Jednotka s extrémním objemem umí vyvinout maximální výkon 1 004 koní (738 kW) a točivý moment 1 188 newtonmetrů, a to při spalování amerického 93oktanového benzinu. Nejvyššího výkonu pak dosahuje v 6 600 otáčkách, točivý moment vrcholí v 5 600 otáčkách a doporučené maximum je 7 000 otáček za minutu.
Chevrolet k osmiválci ZZ632 hrdě uvádí, že všechny sací i výfukové kanály motoru mají stejnou délku a objem i uspořádání, díky čemuž všech osm vstřikovačů dodává stejně benzinu do všech válců, které následně vytvářejí stejné množství energie. To není standardem, protože u jiných osmiválců s velkým blokem, tzv. „big blocků“, vznikají velké rozdíly mezi jednotlivými kanály kvůli omezenému použitelnému prostoru v hlavách válců.
Základ konstrukce motoru vychází z již existujícího osmiválce ZZ572 ze speciálního Chevroletu Camaro COPO pro závody ve sprintu, ale odlitky motoru ZZ632 jsou vyrobeny tak, aby vyhovovaly většímu objemu 10,35 litru. Jen pro srovnání, výchozí menší jednotka ZZ572 má objem „pouze“ 9,4 litru. Chevrolet navíc dodává, že nový motor důkladně otestoval na dynamometru, když jediný exemplář zatížil 200 simulovanými závody ve sprintu.
Oficiální výstavní premiéry se zbrusu nový osmiválec Chevrolet ZZ632/1000 dočká příští měsíc na americké tuningové výstavě SEMA v Las Vegas. První dodávky nového osmiválce zákazníkům jsou naplánovány na začátek příštího roku, a to i přestože Chevrolet zatím nezveřejnil cenu.