Hlavní obsah

Extrémní crash test: Volvo shodilo 10 aut z 30metrové výšky!

Foto: Volvo Car

Pád z 30metrové výšky je ojedinělý

Aktualizováno

Není na to žádná metodika, není to povinné při homologaci nových modelů a úplně upřímně, při podobné nehodě skončí pasažéři auta minimálně v kritickém stavu. Volvo ale dál pokračuje v nastolené cestě maximální bezpečnosti a tento extrémní crash test je její součástí.

Článek

Podle Volva jde o nejextrémnější nárazový test v historii společnosti, který současně patří mezi ty nejzásadnější. Automobilka ho použila nejen pro svoje interní účely, ale hlavně pro záchranáře. Specialisté na vyprošťování osob v centru bezpečnosti automobilky Volvo Cars totiž vždy využívali havarované vozy značky k procvičování svých dovedností, které v praxi vedou k záchraně lidských životů, ale něco tak extrémního tady ještě nebylo.

Extrémní crash test VolvaVideo: Volvo

„Se švédskými záchrannými složkami úzce spolupracujeme již mnoho let,“ uvádí Håkan Gustafsson, seniorní vyšetřovatel týmu automobilky Volvo Cars pro výzkum dopravních nehod. „Záchranáři obvykle získávají cvičná vozidla na vrakovištích, nicméně většinou se jedná o auta, která jsou často stará i dvacet let. Pokud jde o pevnost oceli a konstrukce bezpečnostní klece, tak mezi moderními vozy a těmi, které byly vyrobeny před patnácti či dvaceti lety, existuje obrovský rozdíl. Proto jsme rádi, že jsme mohli udělat něco tak extrémního,“ komentoval pro automobilku neobvyklý crash test odborník.

Volvo shodilo z jeřábu z třiceti metrů celkem deset nových modelů, a díky tomu se mu podařilo nasimulovat masivní poškození, ke kterému dochází u těch nejdrsnějších dopravních nehod. Sem patří například náraz jednoho vozu jedoucího ve velmi vysoké rychlosti třeba do mostního pilíře, srážka osobního auta s kamionem nebo třeba silný boční náraz.

„Normálně provádíme simulace autohavárií pouze v laboratorních podmínkách, ale nyní jsme poprvé shodili naše auta z jeřábu,“ komentuje událost Gustafsson. „Věděli jsme, že na základě tohoto testu vzniknou extrémní deformace, a šli jsme do toho, abychom týmu záchranářů poskytli při práci skutečnou výzvu. Z jeřábu bylo několikrát shozeno celkem deset vozů Volvo různých modelů. Před každým z pádů jsme provedli přesné výpočty, abychom věděli, jak velký tlak a jak velké síly je nutné vyvinout pro dosažení požadované úrovně poškození.“

Veškerá zjištění získaná ze simulací těchto havárií budou včetně informací o následných vyprošťovacích pracích uvedena v rozsáhlé zprávě, která bude zdarma k dispozici všem záchranným složkám z celého světa.

„Věříme, že zjištěné poznatky jsou zcela zásadní, aby záchranáři průběžně aktualizovali své znalosti o nových modelech automobilů, upravovali své postupy a vyvíjeli stále nové techniky vyprošťování,“ dodává Gustafsson. Jinými slovy, tyto tréninky mohou v reálném životě znamenat rozdíl mezi životem a smrtí.

Při podobných extrémních haváriích je dle poznatků záchranářů nejdůležitější co nejdříve vyprostit osoby z havarovaných vozů a dostat je do nemocnice. Používají se k tomu hydraulické vyprošťovací nůžky, kterým se slangově říká „čelisti života“ (Jaws of Life). Specialisté na vyprošťování často hovoří o tzv. zlaté hodině, tedy situaci, kdy potřebují pacienta vyprostit a dostat do nemocnice během šedesáti minut od momentu, kdy došlo k dopravní nehodě.

Volvo dlouhodobě pracuje na bezpečnosti svých aut a jedním z ambiciózních plánů značky je, že v jejich vozech neumře žádný člověk. I proto před půl rokem zdvihla vlnu pozdvižení zpráva, že se v automobilce rozhodli zavést rychlostní limit 180 km/h pro všechna svá nová auta. Cílem je zvýšit bezpečnost na silnicích, ale většina lidí to vnímá jako omezování osobní svobody.

Načítám