Článek
Společnost Prior Design, sídlící v německém Kamp-Lintfortu, je už na dnešní scéně poměrně známá firma. Proslula hlavně úpravami všemožných luxusních vozů, a nejde jen o „běžné“ prémiové značky jako Audi, BMW nebo Mercedes. Bez váhání si troufnou i na takové kalibry jako Ferrari, McLaren nebo třeba Rolls-Royce. S ohledem na portfolio firmy jen tak někoho nepřekvapí, že z nějakého produkčního auta udělali expediční speciál. Jde spíše o to, že k překvapení (vesměs kladnému) celého internetu k tomu použili Dacii Duster.
Dacia Duster je vlastně celkem solidní malé SUV – používá na dnešní poměry dost jednoduchou, a zároveň poměrně robustní konstrukci, ale přesto, nebo možná právě proto, nemá problémy se spolehlivostí. Je to zkrátka dříč, který si na nic nehraje a nedělá mu problém si ušpinit kola od bahna. Navíc díky velmi příznivé ceně dovoluje široké veřejnosti dopřát si pocit z vlastnění moderního SUV, byť je svou filozofií tak trochu ze staré školy.
Jenže zpátky k úpravě. Prior, jak už většinou má tahle firma ve zvyku, šla na úpravy Dusteru od podlahy, a výsledek vypadá… vlastně dost dobře. Již padlo, že Duster se terénu nebojí. Jenže tato úprava je úplně na jiné úrovni.
Když začneme odspodu, hned na první pohled zaujmou vysokoprofilové terénní pneumatiky. Potom tu jsou nové nárazníky s nástavci prahů a ochrannými prvky karoserie se zabudovanými LED diodami. Kromě LED osvětlení v předním nárazníku je tu i malá světelná rampa nad horní hranou čelního okna, vedle níž se nenápadně tyčí vyvýšený otvor pro sání, čili takzvaný šnorchl. Těmto terénním úpravám pochopitelně také odpovídá zvýšená světlá výška, širší rozchod, a nechybí tu ani naviják.
Na střeše je pak uchycení pro rezervní kolo a schránka na nástroje, případně drobný materiál. Nejzajímavější na tom všem ale je, že výsledek překvapivě vypadá opravdu slušně, a vůbec ne nepatřičně nebo přehnaně, jak by jeden mohl čekat od úpravce specializujícího se na luxusní auta s cenovkou připomínající telefonní číslo. Prior evidentně hodlá expandovat do širších vod automobilového trhu, a rád by nabídl individualizaci také běžným smrtelníkům.
Nabízí se tak jedna otázka: Kolik taková úprava bude stát? To popravdě dost možná neví ani přímo v Prioru, neboť tento off-roadový paket pro Duster je zatím ve velmi raném stádiu – fotografie jsou technicky vzato jen digitální skici, žádné podrobnější informace prozatím nejsou ani na webových stránkách společnosti. Nicméně vzhledem k jejich kladnému přijetí veřejností je docela dobře možné, že již zanedlouho se dočkáme jeho skutečné podoby.