Článek
COTY je obdobou českého Auta roku, jen v celoevropském měřítku. Anketa poprvé představila vítěze v roce 1964, kdy vyhrál Rover 2000. Na počátku letošního ročníku stálo 30 kandidátů – 30 nových vozů, které musí být v určitém aktuálním období na trhu alespoň pěti evropských států. Kompletní seznam kandidátů si můžete prohlédnout v galerii zde.
Výsledek je pak poměrně jednoduchý, neboť se hlasuje pouze o jednom jediném vítězném voze. Nejsou zde žádné kategorie ani přidružená ocenění. Jen jeden výherce. Ve dvou kolech o něm rozhoduje porota složená ze 60 vybraných automobilových novinářů napříč celou Evropou. Dohromady zde má zastoupení 23 zemí, včetně Česka, které reprezentuje v porotě Jiří Duchoň.
Po prvním kole volby se výběr zúžil na 7 finálových aut, mezi která každý porotce rozdal 25 bodů. Hodnotící museli obodovat vždy alespoň pět aut a svou volbu ještě zdůvodnit. Finalisty se staly: BMW řady 1, Ford Puma, Peugeot 208, Porsche Taycan, Renault Clio, Tesla Model 3 a Toyota Corolla.
A definitivním vítězem - jak už koneckonců víte z titulku článku - se stal Peugeot 208, který od 60 porotců dostal dohromady 281 bodů.
Vítězství Peugeotu je poměrně překvapivé, a hlavně se jedná o značnou změnu oproti předešlému ročníku. Zatímco se Evropským autem roku 2019 stalo elektrické SUV Jaguar I-Pace, letošní vítěz je o poznání „lidovější“. Malý Peugeot se chlubí příznivou základní cenou a porotce na něm zaujala mimo jiné široká nabídka pohonných ústrojí. Volit můžete benzinové i naftové motory, nebo čistě elektrický pohon.
Peugeot obecně slaví v anketě COTY solidní úspěchy. Poprvé se francouzské značce zadařilo v roce 1969 s modelem 504 a následně v roce 1988 s modelem 405. Následoval úspěch s 307 v roce 2002 a vítězné byly i Peugeoty 308 v roce 2014 a 3008 v roce 2017.