Hlavní obsah

Evropské auto roku 1988 v roli dakarského speciálu

Foto: Archiv Garáž.cz

Vraťme se do automobilového prostředí konce 80. let. Slavná kategorie B je pryč a pozornost rally fandů úpěnlivě hledá nové modly. Speciály třídy A jsou ale k uzoufání sériové. Někde ale nezkrotná monstra zůstala. Tou soutěží je maraton Rally Paříž-Dakar…

Článek

Peugeot se na Dakar vrhnul hned v prvním roce po zrušení skupiny B a s typem 205 Turbo 16 vyhrál Ari Vatanen ročník 1987. Ve stejném roce ale automobilka uspěla v anketě evropské auto roku s typem 405 a tak se rozhodla, že právě tohle auto se proslaví na legendárním pouštním maratonu. Na základech speciálu 205 tak vznikl ještě bláznivější 405 Turbo 16 GR (zkratka znamená Grand Raid).

Foto: Archiv Garáž.cz

Auto tvoří vlastně jen trubkový rám. Přeplňovaný dvoulitr s výkonem 400 koní (ve variantě na závod Pikes Peak až 600 koní) byl umístěn napříč před zadní nápravou a přes šestikvalt poháněl všechna kola. Maximální rychlost byla u dakarské verze 230 km/h a stovky dosáhl za 8 sekund. Díky váze okolo 800 kg a nezávislému zavěšení všech kol byly jízdní vlastnosti skvělé.

Foto: Archiv Garáž.cz

Tým poprvé nasadil soutěžní 405 už na Dakar 1988, kde za jeho volanty seděli Ari Vatanen a Henri Pescarolo. Tým nasadil i dvě starší 205 T16, které se osvědčily o rok dříve a dovezly Vatanena k jeho prvnímu vítězství. Pescarola trápily technické potíže a tak jasně vedl Vatanen před Kankunnenem na starší 205 T16. Po jedné z etap však auto zmizelo z uzavřeného parkoviště a údajní zloději za něj požadovali výkupné. Speciál byl objeven až druhý den na opuštěné skládce, takže Vatanen nestihl start do etapy a byl ze soutěže vyloučen. Proti této oficiální verzi hovoří fakt, že nastartovat a odjet s takto upraveným dakarským speciálem by laik jen těžko svedl, proto existovala teorie, že únos zinscenoval sám Peugeot, protože neměl díly na opravu. I tato teorie ovšem dostává vážné trhliny, protože mechanici si v případě poruchy mohli cokoliv odmontovat z druhého vozu Henriho Pescarola, který už v soutěži nepokračoval. Ať je to jakkoliv, Dakar tehdy vyhrál Juha Kankkunen a na vítězství si musel nový speciál ještě počkat.

Foto: Archiv Garáž.cz

Vatanen jako náplast vyhrál maratonské soutěže během roku včetně slavné rally Faraonů. S notně upraveným speciálem 405 T16 nastoupil i do slavného závodu do vrchu Pikes Peak v Coloradu, který také ovládl a ještě z toho máme krásný film Climb Dance. Sledovat jeho práci s pedály a volantem je dodnes senzační.

V roce 1989 se Vatanen vypravil pokořit Dakar znovu, tentokrát mu s druhým 405 sekundoval Jacky Ickx. Bratrovražedný boj a střídání vedení o pár sekund doháněl týmového šéfa Jeana Todta k šílenství. Proto jezdcům řekl, ať si hodí mincí a kdo vyhraje, může vyhrát Dakar. Štěstí přálo Vatanenovi, ale litý souboj pokračoval až do poslední etapy. Do té ještě ve vedení nastupoval Ickx, ale někde u růžového jezera prý zastavil, vykouřil jednu cigaretu a Finovi přenechal vítězství, které ho snad ani nemohlo těšit. Ten se tak opět radoval alespoň v Egyptě na Rally Faraonů. Vatanen nakonec tu opojnou příchuť dominantního vítězství na Dakaru zažil, počkat si ale musel až do ročníku 1990. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Poté bylo rozhodnuto, že Peugeot už má úspěchů dost a na Dakar se podívá sesterský Citroën. Ten představil speciál ZX Rally Raid, který po Peugeotu podědil techniku i hlavního sponzora Camel. A také jezdce, když i za jeho volantem Ari Vatanen vyhrál svůj čtvrtý a poslední Dakar. To je však už jiný příběh a jeden z mnoha, kdy Peugeot umetl cestičku, aby Citroën sbíral úspěchy, stejně jako později ve WRC.

Načítám