Článek
V roce 1972 se s první generací Audi 80 začala psát moderní historie automobilky, která tehdy začínala vyrábět auta pod vedením Volkswagenu. Koncem šedesátých let německý automobilový gigant oživil značku Auto Union, kterou ve svém portfoliu nahradil značku DKW, a dal jí historické logo se čtyřmi propojenými kruhy. Nová „osmdesátka“ byla nástupcem řady F103, v jejíž nabídce se poprvé objevilo modelové označení Audi 80, a zapsala se do historie jako druhé Audi vyvinuté pod dohledem Volkswagenu.
Základem Audi 80 byla platforma B1, se kterou o rok později vyrazil na silnice i první Volkswagen Passat. Elegantní hranaté tvary vyvinulo designové studio Italdesign, založené slavným Giorgettem Giugiarem, a zákazníci si mohli vybrat ze zajímavé nabídky karoserií. Standardem byl klasický čtyřdveřový sedan se stupňovitou zádí, který hned zpočátku doplnila dvoudveřová verze. V sedmdesátých letech ještě byly tudory běžnou záležitostí.
Volkswagen využil uvedení Audi 80, aby otestoval zájem zákazníků a byl chytřejší při zahájení prodeje prvního Passatu. Oba modely díky stejné platformě sdílely koncernové kapalinou chlazené čtyřválce EA827, pohon předních kol, přední zavěšení MacPherson, zadní nápravu s vlečenými rameny a panhardskou tyčí a na obou nápravách byly teleskopické tlumiče s vinutými pružinami. Kotoučové brzdy však na zadní nápravě chyběly.
Velkým překvapením veřejnosti bylo, když komise odborných motoristických novinářů zvolila Audi 80 vítězným vozem soutěže Evropské auto roku 1973. Většinu předchozích ročníků vyhrála technologicky revoluční auta, ale receptem osmdesátky na úspěch byla skutečnost, že byla povedeným a kvalitním vozem. Audi 80 s výsledným hodnocením 114 bodů bylo jen o 5 bodů lepší než přelomový malý Renault 5 na druhém místě a šarmantní Alfa Romeo Alfetta se umístila třetí s 95 body.
Vítězné Audi 80 se líbilo nejen motoristickým novinářům, ale také veřejnosti. V prvním roce se prodalo 277 tisíc vozů! Na jaře 1974 se v nabídce objevilo pětidveřové kombi Avant, které ve skutečnosti bylo Passatem Variant s jinou přídí, a v roce 1976 byl představen výrazný facelift, označovaný typ 82. Sériová výroba Audi 80 skončila v roce 1978.