Hlavní obsah

Evropské auto roku 1971: Citroën GS

Foto: Citroën

Nejlepším autem na evropském trhu se po čtrnáctiletém vývoji stal roku 1971 okouzlující Citroën GS. Nejpohodlnější auto ve střední třídě své doby snadno porazilo i předchůdce dnes velmi oblíbeného Passatu a svého luxusnějšího sourozence vyvinutého ve spolupráci s Maserati.

Článek

Sedmdesátá léta byla v automobilovém průmyslu bouřlivým obdobím. Automobilky se snažily vypořádat se zpřísněnými bezpečnostními předpisy, ropná krize pomalu zahájila emisní diktaturu při vývoji spalovacích motorů a Citroën na začátku této dekády dokončil časově náročný vývoj nového modelu střední třídy, kterým okouzlil motoristické novináře a získal nejvyšší ocenění v prestižní soutěži.

Evropským autem roku 1971 byl zbrusu nový Citroën GS. Po dlouhých 14 letech vývoje se veřejnosti představil jeden z nejmodernějších a nejhezčích vozů tehdejší střední třídy. Působivý design z pera francouzského automobilového designéra Roberta Oprona vynikal nízkým součinitelem odporu vzduchu 0,36. Citroën GS s opticky nízkou siluetou, částečně zakrytovanými zadními koly a pozvolna splývající useknutou Kammovou zádí ukazoval, že Francouzi automobilovým tvarům skutečně rozumí.

Foto: Volkswagen

Čtyřdveřový sedan Volkswagen K70 byl předchůdcem Volkswagenu Passat a Audi 80

Hlavním lákadlem Citroënu GS byl vylepšený hydropneumatický podvozek se samostatnými jednotkami pro každé kolo, které byly napojeny na společnou tlakovou soustavu s hydraulickým čerpadlem. Jízdními vlastnostmi se lidovější Citroën GS přibližoval luxusnějšímu modelu DS a uměl poskytnout maximální pohodlí i na velmi nerovných silnicích, a to s možností nastavení světlé výšky podvozku. V sedmdesátých letech neexistovalo ve střední třídě auto nabízející lepší jízdní komfort.

Odborná komise motoristických novinářů vyhodnocující anketu Evropské auto roku 1971 byla Citroënem GS doslova okouzlena a zvolila jej nezpochybnitelným vítězem. Citroën GS vyhrál s velkým náskokem nad druhým Volkswagenem K70, duchovním předchůdcem Passatu, a třetím sesterským Citroënem SM, luxusním kupé vyvinutým ve spolupráci s Maserati. Nejvíce se komisařům zamlouval technologicky vyspělý aerodynamický design ve spojení s pohodlím při jízdě.

Foto: Citroën

Citroën SM byl luxusnějším sourozencem vítězného modelu GS, jehož design také navrhl Robert Opron

Citroën GS byl pozitivně přijat i zákazníky a brzy po uvedení do prodeje se stal nejprodávanějším modelem automobilky. Na rozdíl od předchozích modelů 2CV, Ami, DS a SM nebyl GS oficiálně dovážen do Spojených států amerických, ale i přesto se během přibližně devítileté produkce vyrobilo 1 896 742 exemplářů. Vyjma Francie se Citroën GS vyráběl ve Španělsku a Portugalsku a mimo Evropu pak v Jihoafrické republice, Zimbabwe a Chile.

V roce 1979 byl původní Citroën GS nahrazen rozsáhle modernizovaným modelem GSA s inovovaným exteriérem a více futuristickým interiérem. Mezi technologické novinky patřilo modernější tranzistorové zapalování, pětistupňová převodovka na přání a výkonnější vzduchem chlazený čtyřválec o 66 koních. Největší slabinou vítěze ankety Evropské auto roku 1971 totiž byla původní litrová jednotka o 56 koních.

Jaký z finalistů ankety by byl vaším vítězem?
Citroën GS
31,8 %
Volkswagen K70
5,7 %
Citroën SM
62,5 %
Celkem hlasovalo 1880 čtenářů.
Načítám