Článek
Fiat 128 byl v historii automobilky revolučním modelem, s nímž zahájila výrobu rodinných aut s moderním pohonem spojujícím vpředu uložený motor s pohonem předních kol. Italové byli na nejnovější Fiat pyšní a slavný návrhář Giorgetto Giugiaro se později nechal slyšet, že Volkswagen při vývoji Golfu rozebral Fiat 128 do posledního šroubku a inspiroval se jím při vývoji nástupce ikonického Brouka.
Fiat 128 předběhl konkurenci a ukázal, jakým směrem se bude ubírat automobilový vývoj v následujících desetiletích. Už před uvedením Fiatu 128 se vyráběly lidové vozy s pohonem předních kol, ale Fiat byl prvním normálním rodinným autem s příčně uloženým motorem a nestejně dlouhými hnacími hřídeli. Novou koncepci pohonu Fiat strategicky testoval už dříve na lidovém Autobianchi Primula.
Italská továrna investovala spoustu peněz do masivní televizní i rozhlasové reklamy a využila nového vlastnictví Ferrari, aby svou nejžhavější novinku náležitě zviditelnila. V televizní reklamě se s Fiatem 128 objevil Enzo Ferrari, který jasně ukázal, že co je skvělé pro Ferrariho, je skvělé i pro celou Itálii. Il Commendatore následně využíval nejnovější Fiat jako své každodenní auto.
V anketě Evropské auto roku 1970 se Fiat 128 utkal s levnějším sourozencem Autobianchi A112 a konkurenčním Renaultem 12, ale zastaralé vozy se nemohly inovativnímu Fiatu rovnat. Fiat 128 získal zlato s 235 body a obrovským náskokem. Autobianchi A112 si odvezlo stříbro s 96 body a Renault 12 se umístil na bronzovém místě s pouhými 79 body. Turínské automobilce se vyplatila sázka na novou technologii a slavila náležitý úspěch.
Stoosmadvacítka byla pokrokovým vozem, který byl vyjma pohonu předních kol vybaven také nezávislým zavěšením všech kol, kotoučovými brzdami vpředu, bezpečnostním sloupkem volantu s kloubovým hřídelem a řadovým čtyřválcem OHC s hliníkovou hlavou válců a tehdy ještě neobvyklým ozubeným rozvodovým řemenem. Motor byl dílem inženýra Aurelia Lamprediho, slavného konstruktéra dvanáctiválců Ferrari z padesátých let.
Jen v Itálii se inovativní Fiat 128 vyráběl až do poloviny osmdesátých let. V licenci se montoval také v Africe, Jižní Americe, Jugoslávii a ve Španělsku a poslední vyráběnou verzí byla srbská Zastava, jejíž produkce byla ukončena v roce 2007. Tou dobou byla druhým nejlevnějším novým autem na světě. Fiatu 128 a jeho licenčních verzí se vyrobilo více než 3 miliony exemplářů.