Článek
NSU Ro 80 na seznamu vítězů soutěže Evropské auto roku vyčnívá zajímavou unikátností, protože bylo jediným vítězným autem s legendárním rotačním motorem podle původní konstrukce Felixe Wankela. Wankel byl v šedesátých letech považovaný za opravdovou technickou revoluci, která měla naději změnit trend vývoje spalovacích motorů. NSU uvedlo wankel do výroby právě již v šedesátých letech, a spolu s Mazdou bylo největším průkopníkem v jeho vývoji.
Německá automobilka NSU zahájila vývoj modelu Ro 80 i přes svou ekonomickou nestabilitu, protože chtěla zaujmout a psát historii. Výsledkem snažení inženýrů pod vedením šéfkonstruktéra Ewalda Praxla bylo rodinné auto střední třídy se zážehovým dvourotorovým wankelovým motorem, nezávislým zavěšením všech kol a neobvyklou třístupňovou poloautomatickou převodovkou se samočinným podtlakovým ovládáním spojky při pohybu řadicí pákou.
Neobyčejný rotační motor se sametově hladkým chodem doslova okouzlil odbornou komisi motoristických novinářů, která zvolila inovativní NSU Ro 80 jasným vítězem ankety Evropské auto roku 1968. K vítězství nad konkurenčními vozy ovlivnila i elegantní karoserie a dojem luxusního interiéru.
Ve finálovém kole soutěže NSU Ro 80 soupeřilo s obyčejnějším Fiatem 125, zvětšenou verzí oblíbeného Fiatu 124, který zvítězil v předchozím ročníku ankety, a Simcou 1100, jíž se údajně inspiroval Volkswagen na počátku vývoje úspěšného Golfu. Ani jeden z obyčejnějších konkurentů sice nedosáhl na nejvyšší ocenění v soutěži, ale pro běžný život byly přijatelnějšími a spolehlivějšími auty.
Sériová výroba NSU Ro 80 započala v říjnu 1967, ale již brzy se začaly projevovat typické problémy rotačního motoru. Špatná spolehlivost způsobila klesající důvěru zákazníků a automobilovým světem se začaly šířit informace o jeho nízké životnosti, která v některých případech dosahovala přinejlepším zhruba 50 tisíc kilometrů. Většina motorů však byla vyměněna v rámci záruky s kilometrovým nájezdem okolo 30 tisíc. Nevýhodou byla také vysoká spotřeba paliva.
Nepříznivá ekonomická situace značky NSU v roce 1969 vedla k převzetí automobilky koncernem Volkswagen, kde se stala součástí společnosti Auto Union (nyní Audi). NSU Ro 80 se následně vyrábělo až do dubna 1977 a celkem bylo dokončeno 37 398 exemplářů. Jediný vítězný model NSU v soutěži Evropské auto roku bohužel skončil neslavně, ale i díky tomu je dnes zajímavým a dostupným klasickým autem.