Článek
Vítězným vozem ankety European Car of the Year 1966 byl revoluční Renault 16, který navázal na tradici malých Renaultů 4 a Dauphine, ale nahrazoval především již ukončený větší model Frégate. Šestnáctka přijela na trh s obrovskou inovací – dvouprostorovou karoserií hatchback. V kombinaci s pohonem předních kol byl tehdy nový Renault mnohem prostornější a praktičtější než konkurenční automobily s klasickou koncepcí.
V Renaultu se při vývoji inspirovali předválečným Citroënem Traction Avant a překvapili motoristické novináře, kteří nevěděli, jak novou karoserii popsat. V šedesátých letech se označení „hatchback“ ještě nepoužívalo a šestnáctka byla velkým rodinným autem, které nebylo ani sedanem ani kombíkem. Konstrukční zajímavostí bylo i uložení motoru vpředu. Ten totiž nebyl napříč, jak tomu u hatchbacků bývá, ale podélně a s převodovkou před motorem.
A s jakými konkurenty Renault 16 soutěžil ve finálovém kole ankety? V závěrečné části soutěže byla šestnáctka jediným lidovým a cenově dostupným autem, protože na druhém místě skončil britský aristokrat Rolls-Royce Silver Shadow a třetí místo si vybojovalo americké luxusní kupé Oldsmobile Toronado.
Vítězství Renaultu 16 však nebylo velkým překvapením, protože oproti oběma exkluzivnějším a luxusnějším konkurentům byl opravdovou revolucí v automobilovém průmyslu. Francouzský rodinný vůz ohromil veřejnost a legendární automobilový závodník Stirling Moss o něm v roce 1970 řekl, že je nejchytřeji zkonstruovaným autem, jaké kdy viděl. Automobilkám z Velké Británie doporučil, ať si jeden koupí jen proto, aby se mohly podívat, jak inovativně je zkonstruovaný.
A to bylo chytré doporučení, protože britské automobilky zvítězily v prvních dvou ročnících soutěže Evropské auto roku 1964 a 1965. Renault v historii soutěže získal zatím 6 vítězství, mnoho umístění na druhých a třetích místech a nepochybujeme o tom, že další budou následovat v budoucnu. Následující úspěchy Renaultu si představíme v následujících dílech našeho seriálu o vítězích soutěže European Car of the Year.