Článek
Historicky první ročník soutěže European Car of the Year se uskutečnil v roce 1963 a nejlepším automobilem toho roku se stal britský sedan vyšší střední třídy Rover 2000. Odborné porotě motoristických novinářů se Rover líbil zejména kvůli povedenému spojení komfortních jízdních vlastností, britské kvality a hodnotnosti, kterou majitelé za své peníze dostali.
Jmenování nejlepšího vozu roku 1963 v jeho posledních měsících však nebylo nejlepším marketingovým tahem, a tak se číslování ročníků změnilo o jeden rok. Z Roveru 2000 se rázem stalo Evropské auto roku 1964, který byl teprve za dveřmi, a to na zákazníky zabralo, protože už nepůsobil zastarale. Od té doby se ročníky soutěže neoznačují aktuálním rokem, ale tím následujícím, jako tomu je u modelových roků.

Luxusní Mercedes-Benz 600 se v prvním ročníku ankety umístil na 2. místě
Rover 2000 byl posledním modelem vyvinutým před převzetím automobilky Rover britským koncernem British Leyland a patřil do modelové řady Rover P6, přičemž označení 2000 odkazovalo na konkrétní motorizaci, kterou byl dvoulitrový čtyřválec. Zákazníci si mohli koupit ten samý vůz také s označením 2200 s 2,2 litrovým čtyřválcem nebo 3500 s 3,5 litrovým osmiválcem. V letech výroby 1963 až 1977 se ve Velké Británii vyrobilo více než 320 tisíc exemplářů všech verzí.
Úspěch Roveru 2000 v prvním ročníku soutěže je mnohem pozoruhodnější, když se podíváme na silné konkurenty, které porazil. Tento britský sedan byl podle porotců lepší než luxusní a technicky složitější Mercedes-Benz 600, oblíbená limuzína státníků, diktátorů a smetánky z celého světa, a Hillman Imp, levný a technicky jednoduchý konkurent lidového Mini.

Třetím finalistou byl Hillman Imp, konkurent populárního Mini
Zejména vítězstvím nad majestátní přepychovou limuzínou udělal Rover 2000 obrovský dojem. Se složitým hydraulickým systémem pro ovládání komfortních prvků vozu byl Mercedes-Benz 600 technickou chloubou automobilky a nepochybně patřil k tomu nejlepšímu, co bylo v šedesátých letech na trhu. Ani většina konkurenčních luxusních vozů nevyvolávala takový respekt okolí jako tzv. Der Große Mercedes (velký Mercedes).
Britský Rover uspěl v soutěži Evropské auto roku hned dvakrát. V roce 1977 zvítězil také s novějším modelem Rover 3500, který byl úspěšným nástupcem mírně úspěšnějšího Roveru P6 ze šedesátých let. Značka Rover však v současnosti neexistuje a jejím jediným pozůstatkem je značka SUV a terénních vozů Land Rover, spadající do portfolia společnosti Jaguar Land Rover.