Článek
Historicky první ročník soutěže European Car of the Year se uskutečnil v roce 1963 a nejlepším automobilem toho roku se stal britský sedan vyšší střední třídy Rover 2000. Odborné porotě motoristických novinářů se Rover líbil zejména kvůli povedenému spojení komfortních jízdních vlastností, britské kvality a hodnotnosti, kterou majitelé za své peníze dostali.
Jmenování nejlepšího vozu roku 1963 v jeho posledních měsících však nebylo nejlepším marketingovým tahem, a tak se číslování ročníků změnilo o jeden rok. Z Roveru 2000 se rázem stalo Evropské auto roku 1964, který byl teprve za dveřmi, a to na zákazníky zabralo, protože už nepůsobil zastarale. Od té doby se ročníky soutěže neoznačují aktuálním rokem, ale tím následujícím, jako tomu je u modelových roků.
Rover 2000 byl posledním modelem vyvinutým před převzetím automobilky Rover britským koncernem British Leyland a patřil do modelové řady Rover P6, přičemž označení 2000 odkazovalo na konkrétní motorizaci, kterou byl dvoulitrový čtyřválec. Zákazníci si mohli koupit ten samý vůz také s označením 2200 s 2,2 litrovým čtyřválcem nebo 3500 s 3,5 litrovým osmiválcem. V letech výroby 1963 až 1977 se ve Velké Británii vyrobilo více než 320 tisíc exemplářů všech verzí.
Úspěch Roveru 2000 v prvním ročníku soutěže je mnohem pozoruhodnější, když se podíváme na silné konkurenty, které porazil. Tento britský sedan byl podle porotců lepší než luxusní a technicky složitější Mercedes-Benz 600, oblíbená limuzína státníků, diktátorů a smetánky z celého světa, a Hillman Imp, levný a technicky jednoduchý konkurent lidového Mini.
Zejména vítězstvím nad majestátní přepychovou limuzínou udělal Rover 2000 obrovský dojem. Se složitým hydraulickým systémem pro ovládání komfortních prvků vozu byl Mercedes-Benz 600 technickou chloubou automobilky a nepochybně patřil k tomu nejlepšímu, co bylo v šedesátých letech na trhu. Ani většina konkurenčních luxusních vozů nevyvolávala takový respekt okolí jako tzv. Der Große Mercedes (velký Mercedes).
Britský Rover uspěl v soutěži Evropské auto roku hned dvakrát. V roce 1977 zvítězil také s novějším modelem Rover 3500, který byl úspěšným nástupcem mírně úspěšnějšího Roveru P6 ze šedesátých let. Značka Rover však v současnosti neexistuje a jejím jediným pozůstatkem je značka SUV a terénních vozů Land Rover, spadající do portfolia společnosti Jaguar Land Rover.