Hlavní obsah

Evropa vs. USA: Známé modely v neznámém pojetí

Foto: RAM

Je vám RAM ProMaster City povědomý? Jistě snadno uhádnete, o jaký derivát evropského modelu jde

Auta pro evropský kontinent jsou nám dobře známá, ale víte, že mají svá takřka identická dvojčata za velkou louží? Tušíte, v čem se jednotlivé modely liší a jaké nabídnou motorizace? Budete se divit, ale v USA jde mnohdy o daleko atraktivnější automobily. Pojďte se s námi podívat, co mají v Severní Americe a co se nabízí u nás.

Článek

Spojené státy americké jsou z hlediska automobilového průmyslu rozsáhlým trhem, proto se zde v nabídce jednotlivých výrobců objevují běžné, ale i velmi zajímavé modely. Víte však, že některé evropské automobily mají právě v USA své sourozence, mnohdy s jinými jmény či motorizacemi? O jaká dvojčata jde a co přesně nabízí, to prozradí následující řádky.

Nissan Rogue Sport

Ve Spojených státech amerických se evropský Nissan Qashqai nabízí pod jménem Rogue Sport. Samotný model Rogue je pak severoamerický derivát našeho X-Trailu. Zámořský Qashqai se prodává s pohonem dvou nebo čtyř kol a výhradě s variátorem CVT. Pod kapotou vozu pracuje dvoulitrový benzinový čtyřválec s výkonem 143 koní a točivým momentem 199 Nm.

Foto: Nissan

Severoamerický Nissan Rogue Sport u nás znáte spíše pod jménem Qashqai

Nissan Qashqai

Evropskou variantu dostanete se zážehovými čtyřválcovými přeplňovanými motory o objemu 1,3 litru, které jsou naladěny na 140 nebo 160 koní. V nabídce se nachází i dva turbodiesely, jeden s objemem 1,5 litru (115 koní) a druhý o objemu 1,7 litru (150 koní), jehož lze navíc spárovat s pohonem 4x4. V rámci převodovek se můžete těšit na šestirychlostní manuál, sedmistupňový automat nebo variátor CVT.

Foto: Jan Majurník

Nissan Qashqai patří k nejprodávanějším automobilům japonské značky v Evropě

Hyundai Elantra GT

Že vám je Elantra GT povědomá? Ano, správně poznáváte náš Hyundai i30. V USA koupíte pětidveřový hatchback s dvoulitrovým atmosférickým čtyřválcem o výkonu 163 koní nebo variantu N Line s přeplňovanou šestnáctistovkou naladěnou na 204 koňských sil. Slabší dvoulitr spolupracuje se šestirychlostním automatem, zatímco silnější 1.6 N Line nabídne standardně šestirychlostní manuál, případně volitelný sedmistupňový automat. Zástupcem divize N je zde čtyřdvéřový Veloster.

Foto: Hyundai

Přestože je Hyundai Elantra GT podobný naší i30, v Nošovicích se tento severoamerický model nevyrábí

Hyundai i30

Ekvivalentem severoamerické Elantry GT je tedy nošovický Hyundai i30 hatchback před faceliftem. Neomlazené vozidlo koupíte více méně už jen v rámci skladových zásob. Z hlediska motorů se starší i30 vyráběla s atmosférickou zážehovou čtrnáctistovkou (100 koní), litrovým benzinovým tříválcem s turbem (120 koní), přeplňovanou čtrnáctistovkou spalující Natural 95 (140 koní) nebo s dieselem o objemu 1,6 litru (115 a 136 koní). Standardní převodovkou byla pro všechny verze šestirychlostní manuální, nicméně volitelně šlo vybrané vozy vybavit sedmistupňovým automatem. Vozidla typu i30 N pak automobilka označuje za samostatné modely.

Foto: Hyundai

Klasická i30 prošla nedávno modernizací, proto před-faceliftovou řadu koupíte více méně už jen jako skladovku

RAM ProMaster City

Tenhle severoamerický Fiat Doblò bychom tady chtěli taky. Jelikož značka RAM spadá pod koncern Fiat-Chrysler, který nedávno oznámil fúzi s francouzským PSA, nabízí v USA derivát u nás velmi známého užitkového automobilu. U zámořského vozu očekávejte podobnou variabilitu a různá provedení, hlavní rozdíly však hledejte v emblémech i pod kapotou. Tam pracuje benzinový motor o objemu 2,4 litru (181 koní) spárovaný s devítirychlostním automatem.

Foto: RAM

Pokud tipujete, že RAM ProMaster City je přestrojený Fiat Doblò, máte pravdu

Fiat Doblò

Klasický užitkový Fiat Doblò asi netřeba blíže představovat. Přece jen ho potkáváte na silnicích denně. Pro úplnost doplníme, že pod kapotou v Česku prodávaných verzí pracuje dieselová třináctistovka (95 koní) či šestnáctistovka (105 nebo 120 koní), případně atmosférická zážehová čtrnáctistovka (95 koní) nebo přeplňované benzinové motory o objemu 1,4 litru (120 koní), přičemž jeden z nich umí spalovat i stlačený zemní plyn (CNG).

Foto: Fiat

Fiat Doblò se chlubí také pohonem na stlačený zemní plyn (CNG)

Ford Escape

Nabídka severoamerického derivátu evropské Kugy zahrnuje předokolky i čtyřkolky a čtyři benzinové pohonné jednotky. Jde o motory s objemem 1,5 litru (184 koní) a 2,0 litru (254 koní) EcoBoost spřažené s osmirychlostním automatem a 203koňový hybrid i plug-in hybrid o shodném objemu 2,5 litru, přičemž oba agregáty disponují elektronicky řízeným variátorem.

Foto: Ford

V Severní Americe sází v případě Escape (Kugy) výhradně na zážehové a hybridní jednotky

Ford Kuga

Evropská Kuga se prodává s benzinovými patnáctistovkami (120 a 150 koní) a také se zážehovým 2,5litrovým plug-in hybridním motorem (225 koní). Na výběr máte i z naftových agregátů o objemu 1,5 litru (120 koní) nebo 2,0 litru (150 a 190 koní). V rámci převodovek volíte mezi šestirychlostním manuálem, osmistupňovým automatem, případně elektronicky řízeným variátorem, který je však určený výhradně pro ekologickou PHEV variantu.

Foto: Ford

Plug-in hybridní Ford Kuga je v Evropě žhavou novinkou

Subaru Crosstrek

Tohle „subárko“ musíte určitě znát, vždyť ho potkáváte na našich cestách s označením XV. V USA lze předmětné auto mít s plochým dvoulitrovým čtyřválcem typu boxer o výkonu 154 koní, případně v plug-in hybridní variantě naladěné na 150 koní. Mimo převodovky CVT si však lze dopřát u vybraných modelů také klasický šestirychlostní manuál. A ten některým Evropanům chybí.

Foto: Subaru

Subaru Crosstrek se ve Spojených státech nabízí s manuálem, případně i jako plug-in hybrid

Subaru XV

Jak jsme už uvedli, v Evropě koupíte XV jen s převodovkou CVT a atmosférickou benzinovou šestnáctistovkou o výkonu 114 koní nebo s mild-hybridním zážehovým dvoulitrem o výkonu 150 koní. Standardem u nás je však bezpečnostní systém EyeSight, za který si „Amíci“ musí u některých modelů připlácet.

Foto: Jakub Deml

Evropské Subaru XV nově láká na mild-hybridní plochý čtyřválec nazývaný e-Boxer

Honda Civic Si

Sportovním cenově dostupným řidičským vrcholem v karosářské verzi sedan nebo kupé je u severoamerického zastoupení japonské Hondy model Civic Si s přeplňovanou benzinovou patnáctistovkou o výkonu 208 koní (260 Nm), která navíc spolupracuje se šestirychlostním manuálem.

Foto: Honda

Honda Civic Si (Sport Injected) pro USA láká výkonem přes 200 koní a dvěma karosářskými variantami

Honda Civic

U nás si můžeme užívat standardní modely Civic, avšak jen v provedení hatchback a sedan. Vrcholová benzinová patnáctistovka s turbem nabídne výkon 182 koní, pohon předních kol a šestirychlostní manuál nebo CVT. Nutno dodat, že v Evropě i USA se nabízí hatchback Civic Type R, ovšem jako samostatný model.

Foto: Jakub Deml

Hondu Civic u nás koupíte jako hatchback nebo sedan, provedení kupé v Česku chybí

Mitsubishi Mirage

Prcek od Mitsubishi se prohání po severoamerických silnicích s tříválcovou dvanáctistovkou o výkonu 79 koní (100 Nm) a s pětirychlostním manuálem v základní verzi, respektive s převodovkou CVT u vyšších výbavových stupňů. Oproti starému kontinentu lze automobil koupit také v karosářské variantě sedan (Mirage G4).

Foto: Mitsubishi

Hatchback Mitsubishi Mirage koupíte v USA také jako sedan s označením G4

Mitsubishi Space Star

V nabídkách evropských dealerů se objevuje Mirage pod jménem Space Star a mnohdy už ve své podruhé omlazené podobě. V rámci motorizací můžete osedlat litrový tříválec (71 koní) s pětirychlostním manuálem nebo dvanáctistovku o výkonu 80 koní, kterou lze spárovat i s variátorem CVT.

Foto: Karel Štochl

Mitsubishi Space Star se dočkalo už druhého faceliftu a v omlazené podobě nedávno dorazilo také na český trh

Líbí se vám severoamerické specifikace a jejich motory, nebo preferujete auta pro Evropu? Napište nám svůj názor do komentářů pod článkem a budeme rádi za váš hlas v anketě níže.

Načítám