Hlavní obsah

EU potřebuje milion nabíjecích stanic, říkají automobilky

Foto: Škoda Auto

Sdružení ACEA, které zahrnuje všechny evropské automobilky, žádá Evropskou komisi, aby nechala vybudovat veřejné dobíjecí stanice. Do tří let je prý potřeba alespoň milion stanic a v roce 2029 další tři miliony.

Článek

Současné emisní normy nutí automobilky k tomu, aby v jejich flotile bylo co nejvíce plug-in hybridních automobilů či ryzích elektromobilů. Jen tak se lze vyhnout drakonickým pokutám za takzvané nadlimitní emise, kdy je každý gram CO2 navíc pokutován 95 eury (přes 2 400 Kč). Pokud si to vynásobíte milionovou roční produkcí, jde o miliardové částky.

Výrobci jsou tak tlačení do elektromobility, která opravdu v některých případech dává smysl. Sdružení ACEA (European Automobile Manufacturers' Association), hlavní lobbistická průmyslová skupina při jednáních s EU sdružující prakticky všechny evropské automobilky, uvedla, že by Evropská unie měla do roku 2024 vybudovat milion veřejných dobíjecích stanic a do roku 2029 další tři miliony. Jen díky nim může být provozována struktura elektromobilů, do které ji – přiznejme si, že bez výraznější koncepce – žene právě Evropská komise.

„Evropská komise musí rychle přijmout opatření a stanovit závazné cíle pro zrychlení stavby dobíjecí infrastruktury v členských státech. Jinak jsou ohroženy i současné cíle snižování emisí v boji proti změně klimatu. Kromě veřejné nabíjecí infrastruktury se musíme více zaměřit na nabíjení na pracovišti a doma,“ řekl prezident ACEA Oliver Zipse, který je zároveň generálním ředitelem BMW.

ACEA dále uvádí, že pevné cíle pomůžou se strategickou koncepcí a plánováním nejenom výrobců automobilů, ale rovněž provozovatelům energetických sítí.

Německé nabíječky za miliardy

Ze strany automobilek chápeme tento otevřený dopis jako kritiku práce Evropské komise, která si nadiktuje hodnoty flotilových emisí a která přitom nemá žádný strategický plán pro implementaci elektromobily. V praxi tak tento dopis čteme jako takový políček Evropské komisi, která nařídila elektromobily, ale na to, jak si je běžný člověk bude dobíjet, už moc nemyslela.

Foto: Audi

Některé země si dávají své vlastní cíle. Například německá vláda se zavázala, že do roku 2023 za dvě miliardy eur vybuduje 1 000 rychlonabíjecích stanic podél dálnic. Podle oficiálních statistik je v zemích EU aktuálně 224 538 veřejných dobíjecích bodů, což není mnoho.

V Česku se loni dle statistik SDA prodalo 3 262 elektrických vozidel; jejich prodej procentuálně každoročně závratně stoupá, v celkových číslech jde ale o marginální hodnoty.

Prodej nových aut s hybridním pohonem loni v Česku vzrostl o 52 procent na 12 674 vozů. Celkem se přitom v tuzemsku loni prodalo 202 971 nových vozidel, kvůli pandemii koronaviru výrazně méně než v roce 2019.

Související témata:
Načítám