Článek
Neustále přísnější emisní normy nutí automobilky dělat svá auta čistší a čistší. Právě kvůli tomu zažíváme v posledních letech ústup konvenčních pohonů a velký rozmach elektrifikace v podobě všech možných nízkoemisních hybridů a elektromobilů. Jenže se ukazuje, že to vůbec nestačí.
Evropská agentura pro životní prostředí totiž zveřejnila data průměrných emisí CO2 u nově prodaných aut za rok 2018 v celé EU a ty činily 120,8 g/km, což místo očekávaného snížení představuje ve srovnání s předchozím rokem naopak růst o 2 g/km. Evropská komise pochopitelně není příliš nadšená.
Důvody nárůstu jsou však logické. Jednak za ně může stále rostoucí obliba SUV a crossoverů všech velikostí, které (ač se jejich konstruktéři snaží sebevíc) žerou víc než konvenční modely. Druhým důvodem je pokles obliby úspornějších naftových motorů (po skandálu Dieselgate) – v roce 2018 bylo 60 % prodaných aut poháněno benzinovým motorem a jen 36 % byly diesely. Ve srovnání s tím je dvouprocentní podíl nízkoemisních a bezemisních aut stále mizivý, i tak ale představuje nárůst oproti 1,5 % roku 2017. Zbylá dvě procenta tvoří alternativní paliva jako LPG a CNG.
To nejdůležitější ale je, že letos už by automobilky v rámci flotilových emisí CO2 (tedy celkových emisí všech svých prodaných aut) měly plnit limit 95 g/km (byť konkrétní číslo pro jednotlivé automobilky je počítáno koeficientem podle velikosti/hmotnosti aut, která vyrábějí) – tomu je těch 120 g/km z roku 2018 na hony vzdálených. Pokud plnit nebudou, čekají je tvrdé pokuty, které snadno mohou jít do stovek milionů euro. Jediným řešením je tak ještě větší tlak na prodeje plug-in hybridů a elektromobilů, takže rozhodně nečekejte, že vlna elektrifikace poleví.