Hlavní obsah

EU chce zavést povinné černé skříňky do aut

Foto: Shutterstock

EU chce monitorovat naše auta

Za slovo bezpečnost se dá schovat hodně věcí. To ví i Evropská unie, která pro blaho nás všech chce, aby všechna nová auta byla vybavena černými skříňkami, které známe třeba z letadel. Ty by měly sloužit dobré věci, ale zároveň nás mohou snadno špehovat, a dokonce nám upravovat rychlost, kterou jedeme.

Článek

Ať se nám to líbí nebo ne, pojem Velký bratr začíná v poslední době dostávat zcela reálné obrysy. A to hlavně v automobilovém průmyslu. Auta jsou stále chytřejší, což nám život s nimi na jednu stranu zjednodušuje, ale na tu druhou nás staví do role těch, které je možné na každém metru sledovat, kontrolovat a případně i vychovávat. Nejspíš jste z toho rozladěni stejně jako my, ale vypadá to, že proti tomu vůbec nic nezmůžeme. A bude mnohem hůř.

Do parlamentu Evropské unie totiž v těchto dnech zamíří nové nařízení týkající se evropské silniční dopravy a bezpečnosti. Vidíte, říkali jsme vám, že za pojem bezpečnost je možné schovat kdeco. V tomto případě jde o návrh Evropské rady, která by byla ráda, aby všechna nová auta vyrobená od roku 2020 byla povinně vybavena černými skříňkami. Tato záznamová zařízení by podle EU měla mít hned několik funkcí.

V prvé řadě by měla v případě nehod, respektive před nehodou a při nehodě, zaznamenávat rychlost a aktivované bezpečnostní asistenty. Zároveň by ale taková skříňka uměla komunikovat s inteligentním tempomatem, který umí číst dopravní značky. Oba systémy by pak mohly být schopny omezit rychlost vozu na tu maximální povolenou. První návrhy hovoří o tom, že by samozřejmě mělo být možné tuto funkci vypnout, ovšem dává to prostor k tomu, aby takové zařízení bylo v budoucnu povinné.

A to není všechno. Evropští úředníci chtějí zcela eliminovat nehody a smrtelná zranění na silnicích a jsou schopni proto udělat vše. I omezit nás, řidiče. Kromě toho, že v nových autech bude povinností mít už v základní výbavě několik bezpečnostních asistentů, jako je hlídání jízdních pruhů, mrtvých úhlů nebo couvací kamery, chtějí také prosadit, aby byl v autech nainstalován systém, který by rozpoznal opilého řidiče. Takovému by pak nedovolil nastartovat. A co to bude příště? Systém, který rozpozná, že máte špatnou náladu a raději vás nepustí na silnici?

Pokud by toto vše prošlo, už za pár let čeká automobilový průmysl další velká změna. Faktem ale je, že automobilky proti většině těchto návrhů velmi hlasitě bojují. Tedy, ne proti nim, ale spíše proti jejich tak brzkému zavedení. Všechny značky totiž plánují výrobu i na několik let dopředu a taková nařízení by jim plány hodně rozhodila. Nehledě na to, kolik by to stálo peněz. Nechme se překvapit, jak to nakonec celé dopadne. Jisté ale je, že když ne teď, tak se podobným zákonům a nařízením nevyhneme nejpozději do pár let.

Načítám