Článek
Samotný Mercedes mluví o EQS jako o ekvivalentu ke třídě S, což je současná vlajková limuzína značky. Je ale patrné, že tuhle vlajku právě EQS přebírá a od nynějška bude působit coby nová výkladní skříň automobilky, vždy naplněná těmi nejnovějšími technologiemi. A že je jich hned v rámci prvního představení skutečně požehnaně.
Začněme samotnou platformou. Kdo by čekal standardní třídu S „překopanou“ na bateriový pohon, ten se těžce mílí. EQS totiž stojí na zcela nové platformě EVA, vyhrazené ryze elektromobilům. To znamená samozřejmě baterie umístěné v podlaze a standardně jeden elektromotor na zadní nápravě – druhý je pak u výkonnějšího provedení na nápravě přední.
Exteriér
Vůz má nezanedbatelnou délku 5 216 milimetrů, solidní šířku 1 926 milimetrů a je při 1 512 milimetrech docela nizounký. Hmotnost je samozřejmě mohutná, s ohledem na baterie váží EQS v každém případě okolo 2,5 tuny. Kvůli velikosti a hmotnosti taky standardně disponuje vyspělým podvozkem se vzduchovým odpružením a natáčením zadní nápravy, které usnadní manipulaci ve městě, a zároveň zlepší stabilitu ve vyšších rychlostech.
Kolem vnějších parametrů je ale neméně důležité ještě jedno číslo – 0,20. Právě to je totiž hodnota součinitele aerodynamického odporu, které se Mercedesu díky extrémně uhlazené karoserii podařilo dosáhnout. Jedná se podle výrobce o nejnižší hodnotu, která kdy byla dosažena u produkčního vozidla. A to je celkem zásadní tvrzení.
I na fotkách má luxusní elektrický sedan nesmírně jemné a elegantně nízké rysy, tvořené prakticky jednou křivkou od přední a po zadní partii. Eleganci pak ještě prohlubuje použití dvoubarevného lakování, na které jsme byli dosud zvyklí u luxusní divize Maybach.
Interiér
Nekonečná elegance pokračuje i do interiéru, jehož palubní deska je (u příplatkového provedení) vlastně jeden velký displej Hyperscreen (ve skutečnosti se jedná o tři menší sjednocené displeje), jež v rámci rozhraní MBUX sdružuje budíky před řidičem, centrální ovládací obrazovku uprostřed, a dokonce i multimediální centrum před spolujezdcem. Celý systém běží na osmijádrovém procesoru a 24 GB RAM paměti.
Výčet výbavy je téměř nekonečný, zahrnuje samozřejmě pokročilé hlasové ovládání, které rozumí celým větám ve 27 jazycích včetně češtiny, chytrou navigaci zohledňující nabíjecí body a výpočet ceny za nabití, luxusní audiosystém Brumester, systém „energizujících programů“ pro relaxaci posádky za jízdy i při nabíjení, komplexní propojení s mobilním telefonem, filtraci vzduchu, aktualizace všech systémů (včetně software nabíjení) na dálku nebo mimořádně pokročilé jízdní asistenty se schopností učit se jízdní styl od řidiče.
Neméně speciální jsou i dveře, které se umí za příplatek automaticky otevírat a zavírat, a to i na dálku přes mobilní aplikaci.
Z těch přízemnějších údajů zmiňme zavazadelník. Je jenom vzadu (přední kapotu otevírá pouze servis a na doplňování vody do ostřikovačů jsou tu speciální dvířka v blatníku), ale i tak má velmi pěkných 610 litrů, případně až 1 770 litrů při sklopení zadních sedadel.
Pohon
Jak už bylo naznačeno, pohonná ústrojí jsou dvě. Základní EQS 450+ má synchronní elektromotor pouze vzadu, a disponuje tedy pouze pohonem zadní nápravy o výkonu 333 koní (245 kW) s točivým momentem 568 Nm. Vůz akceleruje z nuly na sto za 6,2 sekundy a rozjede se na elektronicky omezených 210 km/h.
Druhá motorizace nese označení EQS 580 4Matic a k zadnímu elektromotoru přidává ještě další na přední nápravu – z EQS je tím pádem čtyřkolka. Tady už výkon činí 524 koní (385 kW), točivý moment je mamutích 855 Nm a akcelerace z nuly na sto proběhne za bryskních 4,3 sekundy. Jen ta maximální rychlost je dána převodem, a tedy pořád stejných 210 km/h.
V budoucnu plánuje Mercedes přidat ještě další úroveň pohonu a hovoří se o výkonu, jež by měl atakovat hranici 800 koní. Na detaily si ale musíme ještě počkat.
Baterie
I na akumulátorech, nejpalčivějším tématu všech elektromobilů, si dal Mercedes patřičně záležet. Spolu s EQS představil zcela novou generaci baterií, které svou energetickou hustotou dalece překonávají ty dosavadní. Mají také výrazně menší podíl kobaltu, konkrétně jen 10 %.
Využitelná kapacita baterií je 107,8 kWh, což u slabšího pohonu stačí na homologovaný (dle normy WLTP) dojezd 770 kilometrů na jedno nabití. Což je krásná hodnota, zejména vezmeme-li v potaz super-rychlé nabíjení.
EQS totiž půjde nabíjet výkonem až 200 kW, což znamená, že nabití z 0 na 80 % kapacity potrvá jenom 31 minut (posléze se musí nabíjecí proud omezit kvůli „balancování“ článků). A technické údaje zmiňují i to, že 300 kilometrů dojezdu půjde do baterií dostat za pouhých 15 minut. Je to samozřejmě limitováno nalezením dostatečně výkonné nabíječky, ale jak se bude postupně rozrůstat infrastruktura pro elektromobily, bude se rozrůstat i počet nabíječek o tomto výkonu. Nabíjení bude navíc možné skrz profil Mercedes me Charge – ke kterékoliv nabíječce, zapojené do této služby, tak bude stačit přijet, připojit auto, a nabíjení automaticky započne bez potřeby autorizačních karet či nabíjecích čipů.
Standardně „ze zdi“, tedy při nabíjení střídavým proudem, bude EQS podporovat 11 nebo na přání 22 kW – tolik totiž umožní jeho interní nabíječka.
A co životnost baterií? Mercedes se zavazuje k tomu, že bude mít každá baterie po 10 letech nebo 250 000 kilometrech využitelnou kapacitu na hranici alespoň 70 %. Což už je významně snížená kapacita, ale pořád na hranici použitelnosti.
Vedle velké baterky se na trhu objeví i menší a levnější, která nabídne kapacitu 90 kWh. Obě baterie si Mercedes vyrábí sám, přímo ve Stuttgartu.
Zbývá už jen říci kdy a za kolik. Bohužel ani jedno Mercedes zatím nezveřejnil, takže nezbývá než čekat na další upřesnění. Jisté ovšem je, že právě EQS přebírá žezlo technologické špičky v rámci Mercedesu, a chystá přímý útok na současné elektrické sedany s dlouhými dojezdy.