Hlavní obsah

Emblémy: Co znamená vRS, N nebo GR na zádi sportovních aut?

Foto: Škoda Auto

Víte, proč se u nás sportovní škodovky prodávají jako RS, ale ve Velké Británii jako vRS? Čtěte dále, ale zatím poradíme, že v tom má prsty Ford

Potkáváte je běžně na cestách, čtete o nich testy, nebo takové vozy označené specifickým symbolem dokonce vlastníte. Řeč je o sportovních automobilech, které dávají svůj charakter najevo nejen motorem, ale i vzhledem, který je doladěný konkrétním emblémem. Víte, co taková označení vlastně znamenají?

Článek

Škoda RS a vRS

Loga RS a vRS zdůrazňují dynamický charakter vozidel značky Škoda a jsou aktuálně symbolizovány červenou barvou. Písmeno „v“ znamená vítězství (victory), zatímco RS je zkratka pro Rallye Sport. Označení RS bylo poprvé použito v roce 1974 u soutěžních prototypů Škoda 180 RS a 200 RS. Dnes se tímto logem může pochlubit například Škoda Octavia nebo SUV Kodiaq.

Foto: Škoda Auto

Nové logo RS na Octavii čtvrté generace

Zajímavostí je, že ve Velké Británii má Ford zkratku Rallye Sport registrovanou, a kvůli tomu se ostré škodovky na britských ostrovech prodávají pod symbolem vRS.

Foto: ABT

Škodu Kodiaq RS si vzali do parády také tuneři společnosti ABT - výsledkem je výkon 270 koní

Hyundai N

Svoje sportovní vozy označuje Hyundai písmenem N, což je poměrně netradiční, nicméně samotné N je složeno ze tří prvků začínajících právě tímto písmenem. Jde o Namyang, což je místo, kde jsou vozy série N vyvíjeny, dále se bavíme o Nürburgringu, kde se auta testují, a v neposlední řadě se musí auta někde vyrobit, a to se zatím děje převážně v Nošovicích.

Foto: Hyundai

Hyundai Veloster N je krasavec z USA

Mezi nejzábavnější vozy v Česku patří Hyundai i30 N a Hyundai i30 Fastback N, nicméně například ve Spojených státech si mohou řidiči užívat atraktivní Hyundai Veloster N.

Foto: Hyundai

Na severoamerickém trhu sice nekoupíte i30 N, ale zato je v nabídce Veloster N

Toyota GR

Gazoo Racing odkazuje na historii oficiálních továrních závodních týmů Toyoty, které se jednou jmenovaly Lexus Racing, podruhé Toyota Racing, potřetí Gazoo Racing, nicméně nakonec došlo ke sjednocení pod křídla Gazoo Racing.

Foto: Jakub Misík

Nová Toyota Supra byla odladěna divizí Gazoo Racing. Musíme říct, že se jim práce náramně povedla

Samotné Gazoo je původem z japonského gazo, co znamená obrázek. Jde o referenci k obrázkovému webu www.gazo.com na prodej ojetých aut, který automobilka spustila v 90. letech. Zástupci sportovní divize pojem Gazoo vnímali jako garáž, která je naplněná lepšími vozy, a ty vznikají jen díky poznatkům ze závodů. Svoje znalosti pak přenášejí do silničních aut označených právě emblémem GR.

Foto: Jakub Misík

Toyota GR Supra a její dvě minulé generace

Land Rover Jaguar SVO

Divize Special Vehicle Operations sídlí v technickém středisku ve Warwickshire v Anglii postaveném za zhruba 600 milionů korun. Tento specializovaný výrobní závod společnosti Jaguar Land Rover zaměstnává asi 200 automobilových odborníků, samotná centrála divize SVO zabírá plochu 20 tisíc metrů čtverečních a disponuje více než 40 pracovišti pro technické zkoušky i špičkovou lakovnou.

Foto: Jaguar

Automobilka Land Rover Jaguar investovala do SVO asi 600 milionů korun, nicméně výsledky stojí za to

Divize SVO nabízí modely s atraktivním vzhledem, nadstandardně luxusní výbavou nebo limitované edice. Každé auto od SVO představuje to nejlepší od značky Jaguar Land Rover a vyznačuje se výkonem, prémiovostí a moderními technologiemi.

Foto: Jaguar

Jaguar F‑Type SVR je dílem divize SVO a jede rychlostí až 322 kilometrů za hodinu

Alfa Romeo Quadrifoglio Verde

Historie zeleného čtyřlístku sahá až do 20. let minulého století, kdy byla Alfa Romeo velmi úspěšná ve světě motorsportu. Mezi jejich jezdci se objevil i talentovaný Ugo Sivocci, který se však většinou umísťoval na druhé, nebo horší pozici.

Foto: Alfa Romeo

Zelený čtyřlístek symbolizuje štěstí a odkazuje na závodníka jménem Ugo Sivocci, který ho tolik neměl

V roce 1923 se však rozhodl, že vyhraje za všech okolností, a tak si svůj závodní model Alfa Romeo RL opatřil symbolem čtyřlístku a skutečně zvítězil. V září téhož roku startoval se speciálem Alfa Romeo P1 na okruhu v Monze, nicméně na karoserii už žádný symbol pro štěstí nebyl, a možná proto se v ostré zatáčce vyboural a ve 38 letech zemřel. Od té doby byly všechny závodní modely značky opatřeny čtyřlístkem na bílém podkladu.

Foto: Jiří Čermák

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio je jedním z nejzábavnějších aut v Evropě, nicméně moc dobře se neprodává

BMW M

Divize M mnichovské automobilky BMW vlastně znamená motorsport. Zní to jednoduše, ovšem celý komplex ukrývá velmi rozmanité zaměření, a to od nejrůznějších supervýkonných bavoráků přes rozsáhlý individuální program až po nabídku doplňků, paketů či náhradních dílů.

Foto: BMW

Barevné pruhy a písmeno M? To je originální logo BMW Motorsport

Mottem BMW Motorsport byl však vždy výkon, proto můžete od originálních vozidel nesoucích symboliku písmene M čekat jen to nejlepší, co umí bavorští inženýři nabídnout.

Foto: Jakub Misík

BMW M5 Competition F90 nabídne výkon 625 koní, ze kterých se vám zamotá hlava

Mercedes-AMG

Společnost AMG byla založena v roce 1967, v roce 1993 zahájila oficiální spolupráci s automobilkou Mercedes-Benz a v roce 1999 se stala její součástí. Písmena znamenají Aufrecht Melcher Großaspach – jde o příjmení zakladatelů firmy a název rodného města jednoho z nich. Oba zakladatelé AMG byli bývalí inženýři Mercedesu a jmenovali se Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher.

Foto: Mercedes-AMG

Mercedes-AMG A45 S 4MATIC+ má výkon 421 koní a řadový přeplňovaný čtyřválec

Volkswagen GTI

Když se řekne GTI, všichni si vybavíte Volkswagen Golf. GTI znamená „Grand Touring Injection“ a u první generace ostrého Golfu bylo cílem zdůraznit využití motoru se vstřikováním od společnosti Bosch. Pojem GTi však není jen výsadou Volkswagenu, takto označené vozy jste mohli najít také u Peugeotu nebo Citroënu.

Foto: Jakub Misík

Volkswagen Golf GTI je tu s námi pěknou řádku let, začal se totiž prodávat už v roce 1976

Nissan Nismo

Dvorní divize Nissanu zaměřená na sportovní a závodní automobily je označena zkratkou Nismo, což znamená Nissan Motorsport. Celý název společnosti založené v roce 1984 je však Nissan Motorsport International Limited.

Foto: Nissan

Nismo umí vylepšit kupé 370Z, ale i elektromobil Leaf

Opel OPC

Pamatujete si výkonné opely oblečené do ardensky modrého kabátku a opatřené logem OPC? Takové auto bylo vyvíjené střediskem Opel Performance Center a zkratka OPC na něj odkazuje.

Foto: Opel

Těchto typů aut se od Opelu už asi nedočkáme, ale rádi vzpomínáme na modré německé divočáky

Ford ST

Mohou mít pod kapotou tříválec, ale poskytnou neskutečný kopec zábavy. Řeč je o fordech s emblémem ST, který hlásá příslušnost k rodině pojmenované Sports Technologies.

Foto: Martin Jánský

Ford Fiesta ST má sice pod kapotou tříválec, ale ten vyprodukuje výkon rovných 200 koní

Subaru STI

Ačkoli kvůli emisím modely STI takřka zanikly, nezapomínáme na hodiny zábavy a vymetené šotoliny. Subaru Tecnica International je závodní divizí japonského výrobce, která se proslavila ve světě rallye, takže se pojem STI přenesl také do sériové výroby.

Foto: Subaru

Subaru WRX STi S209 nabídne stádo 341 koní, ale koupíte ho jen v USA

Dodge R/T

Pokud hledáte severoamerický kompromis mezi sportovním vozem a běžným automobilem, pak se zaměřte na auta značky Dodge označená symbolem Road/Track, poprvé použitým na konci 60. let. Dnes koupíte v tomto provedení například legendární Charger, Challenger nebo SUV Durango.

Foto: Dodge

Kompromis mezi závodním autem a běžným vozem hledejte mezi písmeny R a T

Lamborghini SVJ

Zkratka SV symbolizovala u italské automobilky Lamborghini vždy rychlost. Ať už to byly modely Miura nebo Murciélago, prakticky vždy šlo o velmi svižné vozy. Dnes však koupíte do provozu homologovaný, ale na okruhy vyladěný Aventador se symbolem SVJ, což znamená Super Veloce Jota. Super Veloce překládáme jako super rychlý, ale Jota odkazuje na španělskou výslovnost písmene „J“ a přílohu J v pravidlech FIA, která určuje specifika závodních aut.

Foto: Lamborghini

Lamborghini Aventador SVJ má sice silniční homologaci, ale je vyladěno především na okruhy

Lada Sport

Jak název napovídá, sportovní divize automobilky Lada se jednoduše jmenuje Sport. Jde o tým jezdců a inženýrů, kteří se věnují motorsportu a své zkušenosti pak přenášejí do sériových vozů. Prvními vlaštovkami jsou Lada Vesta Sport a Lada Granta Drive Active. Výrazné výkony však nečekejte, technici Lady Sport řeší spíše design a podvozek.

Foto: Auto Max Czech

Lada Vesta Sport má unikátní design, výkon 145 koní a odladěný podvozek

Honda Type-R

Foto: Honda

Honda Civic Type-R prošla nedávno faceliftem. Výkon se nezměnil, zato design lehce ano

Také u Hondy není písmeno R žádná věda, označuje se tím slovo Racing (závodní) nebo také Rare (raritní). V Evropě je nejznámější model Honda Civic Type-R, který patří mezi nejschopnější cenově dostupné sériové vozy vhodné na okruh.

Související témata:
Načítám