Článek
Minulý rok byl pro automobilku Tesla v mnohém přelomový. Firma otevřela fabriku v čínské Šanghaji, trochu rozpačitě představila pick-up Cybertruck a dál bojovala s předsudky vůči elektromobilům. Letošní rok se měl nést v duchu stabilizování příjmů, budování dobré pověsti vozů na elektřinu a připrav na otevření nové fabriky poblíž Berlína.
Postupné a pomalé budování impéria se ovšem nekoná. Investorům totiž akcie automobilky udělaly hned zkraje roku velikou radost, když prudce vzrostla jejich hodnota. Tento růst v posledních dnech sice zbrzdil koronavirus, přesto se jejich cena drží okolo 645 dolarů (14 600 Kč), zatímco v listopadu loňského roku to byla zhruba polovina. Klidný růst hodnoty navíc hatí i protesty německých ekologů, kterým se nelíbí mohutné kácení lesa poblíž metropole kvůli stavbě první evropské Gigafactory společnosti Tesla.
V tuto chvíli slibně vypadajícího, ale nejistého vývoje, přichází zpráva, kterou s radostí sdílí i šéf společnosti – na Twitteru velice aktivní podnikatel Elon Musk. Na fotkách je dvakrát vidět tentýž Model Y v červené barvě. Jednou na parkovišti, jednou obklopen zaměstnanci americké Gigafactory. A co že je na tomto konkrétním voze tak zajímavé? Jedná se o miliontý vůz, který Tesla postavila.
Congratulations Tesla team on making our 1,000,000th car!! pic.twitter.com/5M99a9LLQi
— Elon Musk (@elonmusk) March 10, 2020
Milion vozů se může na první pohled zdát jako poněkud nevýrazný mezník. Vždyť Toyota, ale i skupina Volkswagen, produkuje desetinásobný počet aut ročně, je třeba ovšem myslet na to, že historie Tesly se píše teprve od roku 2003. Až v roce 2008 představila svůj první automobil – první generaci modelu Roadster, tehdy ještě postavenou na základech Lotusu. V době začínající hospodářské krize to navíc neměl sporťák na elektřinu vůbec jednoduché. Za 12 let je tedy milion aut na trhu elektromobilů, který si automobilka musela zčásti obhájit, úctyhodné číslo.
Další roky mají být podle odvážných plánů ještě lepší. Jak to tak u plánů bývá. Automobilka sní o tom, že bude v Šanghaji vyrábět půl milionů vozů ročně, německé ekology si zase podle britských médií snaží získat sliby o bezpečném přesunu mravenišť z místa, kde má Gigafactory 4 stát. Firma dokonce hodlá vysázet trojnásobné množství stromů, než kolik porazila. Sám Musk před časem věnoval na zalesnění světa milion dolarů.
My teď nemůžeme dělat nic jiného, než sledovat další vývoj firmy. Zatímco spekulantům, kteří sázeli na propad akcií Tesly, nezbývají než oči pro pláč, lidem, kteří této vývojové větvi osobní mobility nepřejí nic zlého, se blýská na lepší časy. Z každé nové konkurence zavedených výrobců automobilů totiž může nejvíce tržit právě řidič.