Hlavní obsah

Elektromobily mají jeden zásadní problém

Foto: Jakub Deml

Nástup elektromobility je neodvratný a tempo, jakým se nová elektrifikovaná auta vyvíjejí, je skutečně závratné. Což je skvělá zpráva pro uživatele, kteří tak mají skutečně rovnocennou možnost volby, ale zároveň z toho plyne i jeden docela zásadní problém… A není to ten, který myslíte.

Článek

Elektromobilita má celou řadu odpůrců – ostatně jako každá převratná technická novinka, která mění dosavadní způsob života. Přestože přináší celou řadu výhod (vyšší efektivita, snazší řízení, tišší a lacinější provoz, snadnější servis a mnoho dalších), musí zároveň překonat ještě celou řadu úskalí, aby byla skutečně masově využitelná. V tom jí pomůže zběsilé tempo současného technického vývoje – jenže to s sebou zároveň nese jeden zásadní problém, který mnoho kupců od elektrifikovaného auta může odradit.

Není to nedostatečná veřejná nabíjecí síť

Většina nabíjení elektrovozů bude v dohledné budoucnosti realizována v domácích podmínkách nebo v práci (podle současných průzkumů se 80 % nabíjení odehrává právě takto). Současní majitelé jsou totiž většinou bohatší lidé, kteří mají dům nebo garáž, kde mohou pohodlně dobíjet přes noc, zatímco je auto nečinně zaparkované. Další část vozů je z firemních flotil, kdy na parkovištích a v garážích si společnosti instalují wallboxy.

Foto: ČEZ

Prioritním cílem je vytvoření husté dobíjecí sítě, postupně poroste i její výkon

Ale ani ti, co nemají dostupné domácí nabíjení, nemusí zoufat. Veřejná nabíjecí síť navíc roste doslova každým dnem: aktuálně jsme na čísle kolem 700 stanic, do konce roku by jich mohlo být až 1 000 a podle Národního akčního plánu čisté mobility jich má být do konce roku 2030 vybudováno až 35 000! Nehrozí tedy, že byste neměli kde nabíjet.

Není to ani dojezd

Aktuálně jde o klíčovou vlastnost elektromobilů rozhodující o jejich přijetí trhem, proto se u nových aut hranice efektivního dojezdu rapidně zvyšuje, jak se automobilky předhánějí, kdo nabídne víc. Před dvěma lety ujela elektrická auta zhruba 300 km, loni už to bylo kolem 400 km, letos představené novinky nabízejí dojezd až 500 km a modely pro příští dva roky už počítají se 700 a více kilometry.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz EQS slibuje na jedno nabití dojezd až 770 km!

To na jeden zátah nevyjedete, protože dřív budete potřebovat zastavit na záchod nebo kafe, a přitom auto snadno dobijete. Navíc máme tu obrovskou výhodu, že v Česku je všude blízko – do práce lidé dojíždějí jen pár (desítek) kilometrů a celou republiku přejedete za půl den na jedno nabití. Pro elektromobilitu jsme země jako dělaná.

A není to ani cena

Nové technologie jsou vždycky drahé a přitahují bohaté odvážlivce, kteří si za technickou novinku rádi připlatí. Proto se na trhu objevují především stylovky, které je lépe osloví. S rostoucím objemem a cílením na masový trh půjde cena rychle dolů a do roku 2030 budou elektromobily zhruba stejně drahé jako jejich konvenční konkurenti.

Foto: Jakub Deml

Volkswagen sliboval cenu ID.3 jako u dieselového Golfu. K tomu má sice ještě daleko, ale blíží se...

Už teď Dacia se svým laciným modelem Spring ukazuje, že není problém postavit elektromobil do půl milionu korun. Dostupných elektromobilů bude rychle přibývat, protože automobilky budou potřebovat pokrýt elektřinou všechny segmenty a dostat auta mezi lidi...

Problémem je překotný technologický vývoj

To, co elektromobilitě nejvíc pomáhá, jí zároveň i škodí. Není to paradox? Technologický vývoj na jedné straně dělá z elektromobilů stále použitelnější alternativu, ale na druhé straně horké novinky rychle mění na zastaralé kusy šrotu. Odborně se tomu říká morální zastarávání a jde o jeden z faktorů, který výrazně snižuje zůstatkovou hodnotu u ojetin, a tak i ochotu zájemců o nová auta.

Foto: Hyundai

Electrický Hyundai Kona byl loni ještě velmi moderní auto, nyní ve srovnání s novinkami ztrácí dech

Představte si, jak se cítí majitel Audi e-tron, který loni vyplázl přes dva miliony korun za auto s dojezdem stěží 400 km, když nedávno uviděl koncept nové elektrické A6, která má ujet 700 kilometrů a bude na trhu už příští rok. A s jakým cenovým propadem asi ojetý e-tron prodá, když novinky na trhu budou mít dvojnásobný dojezd za cenu o nemnoho vyšší?

Totéž platí pro současné plug-in hybridy, které mají dojezd sotva 50 km, ale příští generace, která už pomalu přichází na trh, ujede dvojnásobek? Poběžíte si je hned koupit, nebo raději ještě pár let počkáte?

Foto: Audi

Příští Audi A6 bude elektrické a slibuje dojezd až 700 km

Připomíná to situaci na trhu mobilních telefonů ještě před pár lety – úhlopříčky displejů rostly, výkony procesorů zrychlovaly, paměti se zvětšovaly, kapacita baterií rostla… Loňský špičkový model byl ve srovnání s novou vlajkovou lodí pomalá šunka zralá na vyhození.

Jenže i v IT se vývoj postupně zpomalil a inženýrům už docházejí nápady, co dál zlepšovat. Nový telefon vám tak klidně vydrží dva, tři roky, místo abyste ho měnili každý rok.

Foto: Lucid Motors

Zatím se všichni předhánějí, kdo postaví lepší elektromobil, ale postupně se tempo technického vývoje zklidní

A totéž bezpochyby potká i elektromobily. Za pár let (nejspíš někdy kolem klíčového roku 2030). Jejich dojezd už bude dostatečný a tempo nabíjení bleskové, výkonu budou mít až dost a cenově budou stejně dostupné jako současná auta.

Vývoj tak zvolní na mírně evoluční tempo, jako je tomu dnes u vozů se spalovacím motorem, a morální životnost aut se prodlouží. Ale do té doby bych v případě pořizování nového elektrifikovaného auta spíš než o nákupu uvažoval o operativním leasingu…

Související témata:
Načítám