Článek
Elektromobilita pořád ještě spoustu lidí děsí a odpuzuje, ale s neustálým technickým pokrokem, díky němuž jsou nové elektromobily lepší a použitelnější, a s rychlým rozvojem dobíjecí infrastruktury se postupně překážky jejich použití zmenšují a elektřinou poháněných aut vidíme na českých silnicích stále víc a víc.
Častou kritikou je vysoká pořizovací cena nových elektromobilů, ale pokud si jej kupujete na operativní leasing a dokážete si správně promyslet jeho použití, nemusí vyjít vlastně o tolik dráž než konvenční model. Největším tahounem rozvoje elektromobility v Česku tak budou v první vlně s největší pravděpodobností firmy, které si dokážou přesně spočítat, na kolik je takové auto vlastně vyjde.
Důkazem je energetická společnost PRE, která svou elektrickou flotilu buduje již deset let – firemními garážemi tak prošla dlouhá řada modelů počínaje prvními Citroëny C-Zero a Toyotami Prius přes VW E-Golf, Škody Citigo-e iV/VW e-Up! a dodávky Nissan EV200 až k nejnovějším VW ID.3 (a brzy také Škodám Enyaq iV). Nyní provozuje letku 92 elektromobilů, což představuje největší elektrickou flotilu v Česku, takže má zkušeností na rozdávání. Na čem lze tedy u elektromobilů ušetřit?
Pravidelný servis
Elektromobil možná vypadá jako nesmírně komplikovaný stroj, ve skutečnosti je však jeho pohon po mechanické stránce výrazně jednodušší než u klasického spalovacího auta, a jeho údržba tak není nijak náročná. Pravidelný servis je tak obvykle předepsaný po dvou letech/30 000 km (u konvenčních aut to obvykle bývá 1 rok/15 000 km) a rozsah prováděných úkonů je také výrazně užší (výměny prachového a pylového filtru, brzdové kapaliny a vyčištění brzd) – odpadá pravidelná výměna oleje, také brzdy se výrazně méně opotřebovávají (elektromobily brzdí většinou elektrickými motory, což navíc generuje elektřinu) a ani další mechanické součásti příliš netrpí (což nahrává dlouhodobé spolehlivosti).
Výsledkem je úspora zhruba 30–50 % nákladů na pravidelný servis.
Náklady na palivo
Zatímco se ceny fosilních paliv poslední týdny a měsíce šroubují zase až do nebe, ceny elektrické energie zůstávají dlouhodobě na svém. To znamená, že 1 kWh průměrně (tedy napříč nabídkami všech dodavatelů) stojí 4,80 Kč, ale s wallboxem (nebo jiným výkonným elektrospotřebičem) můžete po třetinu dne využívat zvýhodněnou sazbu elektřiny (tarify C27d a D27d), kdy 1 kWh stojí zhruba 2,50 Kč (rychlonabíjení na cestách je samozřejmě o něco dražší, ale stále poměrně snesitelné). Při spotřebě elektromobilu kolem 17 kWh/100 km (za tolik jsme jezdili dálky se Škodou Enyaq iV) to znamená náklad 0,43 Kč na 1 km. Pro srovnání: benzinová auta se pohybují kolem 2 Kč/km a dieselová kolem 1,50 Kč/km, ani s autem na CNG se nedostanete pod hranici 1 Kč/km.
Reálně tak na palivu ušetříte zhruba 66–75 % nákladů.
Další náklady
Speciální SPZ pro elektrifikovaná vozidla (EV a PHEV s CO2 emisemi pod 50 g/km) zaručuje osvobození od silniční daně/povinnosti nákupu dálniční známky, zároveň také v některých městech nemusíte platit poplatky za parkování, což citelně zpříjemňuje pohyb v centru. Státní správa slibovala další výhody pro elektrifikovaná vozidla, ale zatím kde nic, tu nic…
Nabíjení
S ohledem na náklady i na snadné používání se většina nabíjení odehrává „na domácí půdě“ – tedy přímo v místě bydliště nebo firemního sídla. Nemusíte mít nutně vlastní rodinný dům s garáží (ačkoliv je to nejpohodlnější), řada bytových domů už dnes na nabíjení elektrifikovaných aut pamatuje. „Chodí za námi developeři, kteří chtějí vybavit parkovací místa v bytových domech a administrativních centrech nabíjecími wallboxy,“ potvrzuje Vojtěch Fried, vedoucí oddělení Elektromobilita a Smart City. „Když se taková řešení připravují už při výstavbě, vyjde to daleko laciněji, než když se musí dodělávat zpětně.“
Firemní řešení jsou pak dimenzovaná podle velikosti firemní flotily. Pro jednotky kusů EV/PHEV stačí wallbox na zdi, pokud se však naráz připojuje víc aut (deset a více), je už třeba nasadit systém chytře distribuující energii podle úrovně nabití jednotlivých aut – šetří se tím vytížení sítě (nejen pro nabíječky, ale pro celé budovy). „Také je dobré přemýšlet do budoucnosti a uvažovat ne podle toho, kolik elektrifikovaných aut máte teď, ale kolik jich budete mít ve flotile za pár let,“ upozorňuje Pavel Lux z PR oddělení PRE.
Nejvýkonnější firemní nabíječka
Energetická společnost PRE demonstruje své know-how mimo jiné tím, že provozuje nejvýkonnější nabíječku elektromobilů v republice. Je schopná dodávat výkon až 180 kW, což zatím převyšuje možnosti většiny elektromobilů na trhu. Tolik výkonu většina uživatelů nepotřebuje, ale je dobré vědět, že i takové řešení lze realizovat.
Posun z uživatelského pohledu
Za deset let vývoje už lze vysledovat, jakou cestu elektromobilita urazila. „Posun v kvalitě elektrických aut je obrovský,“ pochvaluje si Lux. „Dřív to byly spíš experimenty, dnes jsou to široce použitelná auta, dojezd se každým rokem prodlužuje zhruba o stovku kilometrů a auta jsou prostornější a propracovanější.“
Také zájem o ně rychle roste. „Jezdíme s elektroauty pravidelně po výstavách. Ještě před pár lety k nám chodilo jen pár zvědavců a nyní už lidé stojí fronty, aby se o nich mohli něco dozvědět a vyzkoušet si je,“ kvituje rostoucí zájem veřejnosti Lux. „Pozorujeme také, že jsou lidé už více erudovaní. Dřív se nás ptali, jestli nehrozí nějaký zkrat a jestli mohou do myčky, dnes už se bavíme o kilowattech a ampérech a rozumíme si,“ doplňuje Fried.
Zároveň se ukazuje, že když si lidé elektromobily vyzkouší a přestanou se jich bát, začne je jízda s nimi bavit. „Od té doby, co provozujeme elektrická auta, tak jsou ostatní benzinová a dieselová auta opomíjená. Elektromobily jsou využívané skutečně hodně,“ uvádí Lux. Uživatelé si cení nejen praktických výhod (parkování v Praze), ale především snazšího řízení a pohodlnější jízdy.
Praktické zkušenosti z provozu flotily elektroaut ukazují, že elektrická revoluce s sebou nepřináší jen komplikace a překážky, ale také řadu výhod po stránce uživatelské i finanční. Samozřejmě bude ještě nějakou dobu trvat, než elektrifikovaná auta převálcují své konvenční předchůdce, ale s takto intenzivním technickým vývojem a rozvojem dobíjecí infrastruktury se ten moment velmi rychle blíží. A co vy, už jste se s elektrickým autem zkusili aspoň svézt?