Hlavní obsah

Elektromobily jsou drahé, ale umí také peníze ušetřit

Foto: Martin Jánský

Elektromobily jsou stále technologickou novinkou, kolem které se honí spousta mýtů a předsudků, ale reálné uživatelské zkušenosti zatím většině lidí chybí. Byli jsme se proto zeptat u PRE, která provozuje svou flotilu elektrických aut již deset let, jaké mají s novým druhem automobilu praktické zkušenosti.

Článek

Elektromobilita pořád ještě spoustu lidí děsí a odpuzuje, ale s neustálým technickým pokrokem, díky němuž jsou nové elektromobily lepší a použitelnější, a s rychlým rozvojem dobíjecí infrastruktury se postupně překážky jejich použití zmenšují a elektřinou poháněných aut vidíme na českých silnicích stále víc a víc.

Častou kritikou je vysoká pořizovací cena nových elektromobilů, ale pokud si jej kupujete na operativní leasing a dokážete si správně promyslet jeho použití, nemusí vyjít vlastně o tolik dráž než konvenční model. Největším tahounem rozvoje elektromobility v Česku tak budou v první vlně s největší pravděpodobností firmy, které si dokážou přesně spočítat, na kolik je takové auto vlastně vyjde.

Důkazem je energetická společnost PRE, která svou elektrickou flotilu buduje již deset let – firemními garážemi tak prošla dlouhá řada modelů počínaje prvními Citroëny C-Zero a Toyotami Prius přes VW E-Golf, Škody Citigo-e iV/VW e-Up! a dodávky Nissan EV200 až k nejnovějším VW ID.3 (a brzy také Škodám Enyaq iV). Nyní provozuje letku 92 elektromobilů, což představuje největší elektrickou flotilu v Česku, takže má zkušeností na rozdávání. Na čem lze tedy u elektromobilů ušetřit?

Pravidelný servis

Elektromobil možná vypadá jako nesmírně komplikovaný stroj, ve skutečnosti je však jeho pohon po mechanické stránce výrazně jednodušší než u klasického spalovacího auta, a jeho údržba tak není nijak náročná. Pravidelný servis je tak obvykle předepsaný po dvou letech/30 000 km (u konvenčních aut to obvykle bývá 1 rok/15 000 km) a rozsah prováděných úkonů je také výrazně užší (výměny prachového a pylového filtru, brzdové kapaliny a vyčištění brzd) – odpadá pravidelná výměna oleje, také brzdy se výrazně méně opotřebovávají (elektromobily brzdí většinou elektrickými motory, což navíc generuje elektřinu) a ani další mechanické součásti příliš netrpí (což nahrává dlouhodobé spolehlivosti).

Výsledkem je úspora zhruba 30–50 % nákladů na pravidelný servis.

Náklady na palivo

Zatímco se ceny fosilních paliv poslední týdny a měsíce šroubují zase až do nebe, ceny elektrické energie zůstávají dlouhodobě na svém. To znamená, že 1 kWh průměrně (tedy napříč nabídkami všech dodavatelů) stojí 4,80 Kč, ale s wallboxem (nebo jiným výkonným elektrospotřebičem) můžete po třetinu dne využívat zvýhodněnou sazbu elektřiny (tarify C27d a D27d), kdy 1 kWh stojí zhruba 2,50 Kč (rychlonabíjení na cestách je samozřejmě o něco dražší, ale stále poměrně snesitelné). Při spotřebě elektromobilu kolem 17 kWh/100 km (za tolik jsme jezdili dálky se Škodou Enyaq iV) to znamená náklad 0,43 Kč na 1 km. Pro srovnání: benzinová auta se pohybují kolem 2 Kč/km a dieselová kolem 1,50 Kč/km, ani s autem na CNG se nedostanete pod hranici 1 Kč/km.

Reálně tak na palivu ušetříte zhruba 66–75 % nákladů.

Foto: PRE

Při současných cenách fosilních paliv dává elektromobilita čím dál větší smysl

Další náklady

Speciální SPZ pro elektrifikovaná vozidla (EV a PHEV s CO2 emisemi pod 50 g/km) zaručuje osvobození od silniční daně/povinnosti nákupu dálniční známky, zároveň také v některých městech nemusíte platit poplatky za parkování, což citelně zpříjemňuje pohyb v centru. Státní správa slibovala další výhody pro elektrifikovaná vozidla, ale zatím kde nic, tu nic…

Nabíjení

S ohledem na náklady i na snadné používání se většina nabíjení odehrává „na domácí půdě“ – tedy přímo v místě bydliště nebo firemního sídla. Nemusíte mít nutně vlastní rodinný dům s garáží (ačkoliv je to nejpohodlnější), řada bytových domů už dnes na nabíjení elektrifikovaných aut pamatuje. „Chodí za námi developeři, kteří chtějí vybavit parkovací místa v bytových domech a administrativních centrech nabíjecími wallboxy,“ potvrzuje Vojtěch Fried, vedoucí oddělení Elektromobilita a Smart City. „Když se taková řešení připravují už při výstavbě, vyjde to daleko laciněji, než když se musí dodělávat zpětně.“

Foto: Martin Jánský

Pro větší počet elektromobilů už potřebujete energii chytře distribuovat

Firemní řešení jsou pak dimenzovaná podle velikosti firemní flotily. Pro jednotky kusů EV/PHEV stačí wallbox na zdi, pokud se však naráz připojuje víc aut (deset a více), je už třeba nasadit systém chytře distribuující energii podle úrovně nabití jednotlivých aut – šetří se tím vytížení sítě (nejen pro nabíječky, ale pro celé budovy). „Také je dobré přemýšlet do budoucnosti a uvažovat ne podle toho, kolik elektrifikovaných aut máte teď, ale kolik jich budete mít ve flotile za pár let,“ upozorňuje Pavel Lux z PR oddělení PRE.

Nejvýkonnější firemní nabíječka

Energetická společnost PRE demonstruje své know-how mimo jiné tím, že provozuje nejvýkonnější nabíječku elektromobilů v republice. Je schopná dodávat výkon až 180 kW, což zatím převyšuje možnosti většiny elektromobilů na trhu. Tolik výkonu většina uživatelů nepotřebuje, ale je dobré vědět, že i takové řešení lze realizovat.

Foto: Martin Jánský

Výkon 180 kW zatím dokáže naplno využít jen málokterý prodávaný elektromobil

Posun z uživatelského pohledu

Za deset let vývoje už lze vysledovat, jakou cestu elektromobilita urazila. „Posun v kvalitě elektrických aut je obrovský,“ pochvaluje si Lux. „Dřív to byly spíš experimenty, dnes jsou to široce použitelná auta, dojezd se každým rokem prodlužuje zhruba o stovku kilometrů a auta jsou prostornější a propracovanější.“

Také zájem o ně rychle roste. „Jezdíme s elektroauty pravidelně po výstavách. Ještě před pár lety k nám chodilo jen pár zvědavců a nyní už lidé stojí fronty, aby se o nich mohli něco dozvědět a vyzkoušet si je,“ kvituje rostoucí zájem veřejnosti Lux. „Pozorujeme také, že jsou lidé už více erudovaní. Dřív se nás ptali, jestli nehrozí nějaký zkrat a jestli mohou do myčky, dnes už se bavíme o kilowattech a ampérech a rozumíme si,“ doplňuje Fried.

Zároveň se ukazuje, že když si lidé elektromobily vyzkouší a přestanou se jich bát, začne je jízda s nimi bavit. „Od té doby, co provozujeme elektrická auta, tak jsou ostatní benzinová a dieselová auta opomíjená. Elektromobily jsou využívané skutečně hodně,“ uvádí Lux. Uživatelé si cení nejen praktických výhod (parkování v Praze), ale především snazšího řízení a pohodlnější jízdy.

Foto: PRE

O elektromobily se začínají zajímat nejen nadšenci, ale také obyčejní uživatelé

Praktické zkušenosti z provozu flotily elektroaut ukazují, že elektrická revoluce s sebou nepřináší jen komplikace a překážky, ale také řadu výhod po stránce uživatelské i finanční. Samozřejmě bude ještě nějakou dobu trvat, než elektrifikovaná auta převálcují své konvenční předchůdce, ale s takto intenzivním technickým vývojem a rozvojem dobíjecí infrastruktury se ten moment velmi rychle blíží. A co vy, už jste se s elektrickým autem zkusili aspoň svézt?

Související témata:
Načítám