Článek
Dnes skutečně vynechejme úvahy o tom, jestli elektrické auto má, nebo naopak nemá v rámci silniční dopravy smysl. Následující text, který vznik za pomoci Martina Trpkoše, vedoucího lektora Polygonu Hradec Králové, bude hovořit o elektromobilech ve smyslu výukových pomůcek/nástrojů.
Hradecké výcvikové centrum totiž už nějaký ten pátek aktivně provozuje elektrický vůz Hyundai Kona, a tím pádem jeho lektoři nasbírali řadu objektivních zkušeností, o kterých se dočtete níže.
Nejprve trochu všeobecně – auto umístěné na polygon slouží k řadě účelů, nejčastěji jako takzvané zaváděcí instruktorské vozidlo. „To znamená, že jej lektoři využívají jako vůdčí dopravní prostředek pro přesun a navádění skupin na jednotlivá stanoviště, dále vůz demonstruje, co a jak se bude dělat, případně v praxi ukazuje způsoby, jak dané krizové situace (ne)řešit, respektive účastníci kurzu na vlastní oči vidí následky chybného i správného jednání,“ objasňuje Trpkoš.
My jen dodáme, že vybraná centra jsou schopna nové vozy školeným posluchačům v rámci výcviku půjčovat, případně je obeznámit s moderními bezpečnostními technologiemi (např. hlídání pruhů, pokročilé ESP aj.). V Hradci pak díky Koně rozjeli i stručnou seznamku s elektromobilitou.
Některým z vás tedy už začíná být jasné, jaké že výhody mohou mít elektrické vozy v uzavřených areálech polygonů. Pokud tipujete například nízkou spotřebu, zredukovanou uhlíkovou stopu nebo minimální amortizaci, trefili jste se.
„Na ploše se obvykle jezdí malou rychlostí, elektromotor tady z hlediska spotřeby funguje daleko efektivněji než tradiční spalovací motory. Odběr elektřiny je při šouravé jízdě minimální, plná „nádrž“ Kony Electric nám vydrží na tři až pět týdnů aktivního provozu.“
„Pokud budeme Konu Electric srovnávat s benzinovým Yetim, jehož zde také využíváme, jsme jen v rámci paliva na třetinových, ne-li pětinových nákladech. Dost dělá samozřejmě i rekuperace, která je u většiny elektrických aut poměrně silná a během provozu supluje brzdy.“
„Běžné auto se v rámci kurzů na polygonech (všeobecně) enormně často startuje, tedy popojede pár metrů, stojí, následně zase urazí kousek, pak znovu stojí – pořád dokola. Mluvím za všechny lektory z našeho týmu, že na tyhle „cukačky“ je elektrický vůz ideální,“ vysvětluje Trpkoš.
Martin nám dále prozradil, že si spolu s kolegy velmi rychle zvykl na ticho, jaké je uvnitř. Ne snad z důvodu osobního komfortu, nýbrž kvůli komunikaci s okolím skrze vysílačky. Všichni ti, co jsou na polygonu v doprovodu bzučícího hyundaie vzděláváni, přijdou během rádiové komunikace o zkreslený ruch spalovacího motoru – tedy lépe (čistěji) porozumí pokynům/vysvětlením především při praktických ukázkách.
Pozor na syndrom batmobilu
A jak na bateriový pohon reaguje veřejnost? „Přestože jsou internetové diskuze plné odmítačů, evidujeme relativní vysoký zájem lidí o seznamku s těmito technologiemi. A to se bavíme třeba i o členech IZS, kteří jsou u nás v Hradci pravidelně proškolováni. Pak je samozřejmě určitá skupina, kam patří dost často taktéž senioři, kterou „elektrika“ vůbec nezajímá,“ odpovídá Trpkoš.
Dali jsme dohromady také několik bodů, týkajících se tematiky praktické zkoušky elektromobilu na polygonu vs. běžní účastníci kurzů:
- lidé na kurzech jsou obvykle překvapeni akcelerací vozu
- v mnoha případech jde o jejich první praktickou zkušenost s elektromobilem
- rovněž se bavíme o bližší seznamce s pokročilými bezpečnostními asistenty
- jelikož jde o „automat“, je vůz v rámci výcviku snazší na ovládání
- díky nízkému hluku v kabině řidiči lépe rozumí pokynům z vysílačky
Mnozí z vás vzpomenou na brzdnou rekuperaci a namítnou, že jsou situace, například při smyku zadní nápravy, kdy není úplně vhodné brzdit. Abyste tomu lépe rozuměli, jakmile u elektromobilu uvolníte pedál akcelerátoru, vozidlo začne podle nastavené intenzity zpomalovat. Co o tom tedy soudí dopravní expert?
„Pokud se bavíme o brzdění, ať už rekuperací či brzdami, zatěžujeme přední nápravu, což může být kontraproduktivní při srovnávání smyku zadní nápravy, protože přenosem sil dopředu odlehčíme už tak roztancovaný zadek. Řešení? U aut s manuální převodovkou pomůže vyšlápnout spojku, zatímco u automatů se musíte spolehnout na sundání nohy z plynu a s tím spojenou práci počítačů. Stěžejním základem je však rychlá a přesná práce rukou na volantu.“
„Ze zkušenosti ovšem vím, že při smyku zadní nápravy neexistuje markantní rozdíl mezi chováním elektroauta a vozu se spalovacím motorem. V čem však mohou být výcvikové elektromobily potenciálně rizikové? Během praktických cvičení někdy navodí pocit falešného bezpečí, protože vzhledem k nízkému těžišti drží na silnici jako motorkáry, takže solidně fungují až na hranu limitu. Jenže když se ona těžká hmota utrhne, je daleko náročnější vznikající malér ukočírovat.“
„Nováčky za volantem elektrického vozu tedy musíme hlídat, případně krotit a vysvětlovat jim, že neřídí všehoschopný a dokonalý batmobil,“ nalévá čistého vína Trpkoš.
Zatím jde o jednorožce
Zkušený lektor nám ještě prozradil, že kvůli přidané hmotnosti (baterie) je podle něj Kona (jejich polygonová) na površích se sníženou adhezí více nedotáčivá. Dále neopomíjí ani vysokou pořizovací cenu, bez nějaké užší spolupráce s importem/továrnou/dealerem je nákup takového vozu přinejmenším na zvážení. A možná právě proto je elektřinou poháněný automobil ve flotilách výcvikových institucí spíše výjimkou.
„Vzhledem k našim zkušenostem však mohu s čistým svědomím napsat, že elektromobil dává jako vzdělávací pomůcka jednoznačně smysl. V rámci polygonu výhody převažují nad nevýhodami a jde rovněž svým způsobem o zatraktivnění vozového parku. Navíc kdo má zájem se s touto technikou seznámit naživo a utvořit si vlastní názor, má zkrátka možnost,“ dodává vedoucí lektor Martin Trpkoš.
A co že to ten polygon vlastně je? Obvykle se bavíme o dopravně-výcvikovém centru s patřičným zázemím, kde se nejčastěji konají kurzy bezpečné jízdy, zážitkové kurzy, kurzy na odpočty bodů nebo například specifická školení pro policii, hasiče, záchranáře či třeba řidiče autobusů. V Česku najdete takových středisek celkem devět, leží ve Vysokém Mýtě, v Sosnové u České Lípy, Jihlavě, Ostravě, Třinci, Příbrami, Mostě, Brně a zajisté v Hradci Králové.