Hlavní obsah

Elektromobilita je v rozpuku, ale nabíječky chybí

Foto: NAF

Dobíjecích stanic je zoufalý nedostatek

Elektromobilita zažívá velký boom. Lidé, ale hlavně jednotlivé státy, na ni sázejí čím dál tím více. Je to dobře, protože životní prostředí a ovzduší ve městech prostě potřebuje ulevit. Úřady ale často zapomínají na to, že bez dobíjecích stanic nebude elektromobilta nikdy fungovat.

Článek

Po klasických čerpacích stanicích si ministerstvo dopravy vede evidenci i dobíjecích stanic pro elektromobily. Víme proto, že ke konci června bylo v České republice evidováno 134 veřejných dobíjecích stanic, tedy takových, ke kterým může přijet kdokoliv a nabít si svůj vůz. K tomu ale u nás existuje celá řada soukromých, třeba flotilových firemních stanic. Myslíte si, že je to vcelku vysoké číslo? Pak vás vyvedeme z omylu srovnáním s počtem klasických čerpacích stanic. Těch je u nás totiž aktuálně 7 039, přičemž 3 974 z nich je veřejných.

A právě v těchto číslech je zakopaný pes. Ačkoliv by možná i řidiči sami rádi elektromobily používali, nedostatek dobíjecích stanic jim fakticky brání. Ano, úřady se sice snaží a navíc moc chtějí, abychom se naučili elektromobilitu vnímat pozitivně, bez dobití se ale nikam nedostaneme. Těch pár stanic je navíc z velké části postaveno u obchodních center, kam při cestách z domova na chatu moc nezajíždíme. Zoufale chybí dobíjecí stanice u hlavních silničních tahů nebo třeba na sídlištích.

Na to v poslední době naráží hlavně v severských zemích, kde elektromobilita hraje prim už řadu let. Norské, ale třeba i švédské úřady dokonce v případě koupě elektromobilu řadu let poskytovaly svým obyvatelům různé dotace, daňové úlevy a slevy na pojistném. Jednu dobu mohli majitelé elektromobilů dokonce využívat k jízdě autobusové pruhy. Jenomže tomu je konec, protože například v Norsku se potýkají s takovým množstvím elektromobilů, že neví, kde jim hlava stojí. Proto úřady zakázaly volný vjezd do autobusových pruhů, ale zrušily také pobídky a daňové úlevy.

Což ovšem neznamená, že tamní obyvatelé svá elektrická auta prodají a přejdou zpět na fosilní paliva. To není úplně severský styl, jen i tam řeší stejný problém, jako my zde. Nemají je kde nabíjet. Na to už velmi hlasitě upozorňuje norský autoklub NAF (obdoba našeho ÚAMK) a sice zajímavým, ale smutným reklamním spotem. Na něm se vám představí cyklista, který by se velmi rád dostal z místa A do místa B, ale vzhledem k množství elektromobilů na ulici to není možné. Všechna ta auta si totiž majitelé dobíjí z domácích zásuvek, a tak jsou všude po ulici natažené nabíjecí kabely a prodlužovačky. Je pravdou, že tohle je trochu extrém, ale neustálá stagnace výstavby dobíjecích stanic, a to všude na světě, je prostě problém. Uvědomit by si to měly všechny úřady bez ohledu na zemi působnosti, a to hlavně vzhledem k jejich důrazu na prosazování elektromobility do běžných životů nás všech.

Načítám