Článek
S příchodem elektromobility se nakopl i rozvoj off-roadů, které poslední roky patřily k minoritnímu segmentu. Svěží vítr do plachet tak vnáší nejen Rivian, ale také automobilka GMC či třeba právě Fering s modelem Pioneer, za jehož vznikem stojí bývalý konstruktér Ferrari či McLarenu Ben Scott-Geddes.
Tenhle britský teréňák má tu zvláštnost, že na jeden zátah zvládne ujet až 7 000 kilometrů, což je na elektromobil naprosto ohromující číslo, jenže není všechno zlato, co se třpytí. Vůz mimo dvou elektromotorů o celkové síle 600 Nm využívá též práce vznětového tříválce o objemu 0,8 litru spalujícího bionaftu, který generuje energii pro extrémně odolné lithium-titanátové akumulátory, jež samy o sobě poskytnou dojezd okolo 80 kilometrů. Ale s dieselovým pomocníkem vzroste operační rozsah o 6 920 kilometrů.
Výrobce ovšem neudává, jak objemné palivové nádrže potřebujete. Zmiňuje jen, že pro nejdelší dojezd je nutné mít velmi specifické tanky…
Rozměrově by auto mělo být kratší než Mondeo v kombíku (necelých 4,9 metru), vážit 1 500 kilogramů a uvézt totožných 1 500 kilogramů. Základ vozu tvoří hliníkový prostorový rám, zatímco panely karoserie jsou vyrobeny z tkaniny. To nám ihned ponouklo vzpomínku na legendární Trabant, jehož tělo bylo zhotoveno z duroplastu.
Fering svého Pioneera intenzivně testuje a doufá, že se v sériové produkci objeví už v první polovině příštího roku. Pick-up má zaujmout hlavně dobrodruhy, objevitele nebo záchranné složky, k čemuž nabízí ještě jednu výhodu spojenou se zastavěným dieselem – ten může živit proudem například přídavná světla nebo jiné elektrospotřebiče.
Vzhledem k tomu, kdo za projektem stojí a co dokázal, není tento pionýrský počin nikterak nereálným automobilem. A jelikož necílí na masy jako třeba Rivian, Ford nebo (někdy možná) Tesla, může se dost dobře stát, že jednou někde při zásazích v divočině uvidíte operovat právě pick-up od Feringu, jemuž se právě teď možná i smějete…