Článek
Tříkolový Morgan 3Wheeler je báječná věc. Sedíte až na zemi v těsném kokpitu, všude na vás fouká a řízení je fyzicky namáhavé, ale musíte se u toho prostě smát, když za neustávajícího hlasitého „TA-TA-TA-TA“ vycházejícího z výfuku připojeného k véčkovému dvouválci prolétáte krajinou a všichni kolem otáčí hlavy a mávají. Za jeho volantem si připadáte jako hrdina, trochu jako pilot z první světové války. Ne, 3Wheeler nedává žádný logický smysl, ale jako víkendová hračka je naprosto dokonalý. Zákazníci Morganu to chápali, a proto šel na dračku – v intencích malosériové automobilky, samozřejmě.
Když pak Morgan na ženevském autosalónu v roce 2016 představil elektrickou verzi EV3, přišla další vlna nadšení. Šlo o projekt, který měl propojit úplné počátky značky (právě tříkolová auta začala před více než sto lety jako první vyjíždět z vrat fabriky v Malvern) s její budoucností (která se bez využití elektrického pohonu neobejde), protože za krásným retro designem se skrývala moderní technika.
Morgan sliboval 65koňový elektromotor, což nezní jako moc, ale na pohon 500 kg vážícího 3EV bohatě stačil – zrychlení 0-100 km/h měl umět za solidních 9 sekund, to vše při dojezdu kolem 240 km. Cílová cena se měla pohybovat kolem nějakých 900 tisíc korun, tedy zhruba stejnou částku, kolik stojí benzinový 3Wheeler. Koncept 3EV přitáhl ke značce Morgan nejen spoustu pozornosti médií a fanoušků, ale i skutečné zákazníky ochotné složit zálohu. Morgan 3EV tak byl na nejlepší cestě k sériové produkci.
Teď se však přesuňme o dva roky dopředu, do současnosti: Projekt EV3 putuje do šuplíku, smutní zákazníci dostávají zpět své zálohy. Za vším je podle všeho integrace nových technologií, která byla přece jen trochu velkým soustem pro automobilku, stavějící auta částečně z balzového dřeva a na drátěných kolech.
Elektrický pohon měl podle smlouvy dodat externí subdodavatel, firma Frazer-Nash Energy Systems, s nímž společně vyvíjeli prototypy. Při přípravě sériové výroby prvních 19 kusů, které měly vzniknout v posledním čtvrtletí tohoto roku, však obchodní vztahy obou společností ochladly až na bod mrazu. Výsledkem je zrušení smlouvy na dodávku kompletních elektrických pohonů, neboť společnost Frazer-Nash ji nebyla schopna plnit podle představ Morganu.
Zdaleka to však neznamená, že by Morgan zanevřel na elektřinu. Jen si díky této zkušenosti uvědomil, že potřebuje větší elektrické know-how na své vlastní straně. Sériová verze EV3 se tedy prozatím odkládá, s největší pravděpodobností však pouze dočasně, než technici Morganu nasosají potřebné zkušenosti. Prototypy EV3 prý fungovaly slibně a s ohledem na současný rychlý vývoj elektrických pohonů a baterií by technika pod kapotou budoucí sériové EV3 mohla být ještě zajímavější a výkonnější. Akorát si nejsme jistí, že bez kulometné palby „TA-TA-TA-TA“ linoucí se z výfuku bude elektrický tříkolový Morgan stejně zábavný…