Článek
Pro znalce není jméno Rimac neznámé. Geniální a cílevědomý Mate Rimac během pouhých pár let vybudoval na zelené louce progresivní automobilku a jednu z nejdůležitějších technologických firem současnosti – důkazem toho je vysoký finanční podíl, který ve firmě mají velké automobilky Porsche (potažmo Volkswagen), Hyundai (spolu s automobilkou Kia) a další investoři.
A dalším důkazem je elektrický hypersport Nevera (dříve označovaný C_Two, tedy koncept číslo dva), který ohromil svými parametry už na papíře: čtyři elektromotory, celkový výkon 1,4 megawatt (nebo postaru 1 940 koní) a 2 360 Nm, stovka pod dvě sekundy, maximálka přes 400 km/h a dojezd přes 500 km. Když Rimac zveřejnil tyto specifikace, mnoho lidí odmítalo uvěřit, že by mohlo jít o reálná čísla. Ale nyní je máme potvrzená.
Rimac podrobil produkční verzi modelu Nevera finálním dynamickým testům a výsledky předčily očekávání:
- Zrychlení 0–60 mph (96 km/h) zabralo 1,85 s
- 0–100 km/h trvalo 1,97 s
- 0–300 km/h za 9,3 s (tolik času běžnému autu zabere zrychlení na stovku)
- Čtvrtmíli (402 m) zdolala Nevera za 8,582 s při cílové rychlosti 269,58 km/h
Na videu je představený celý vůz, samotné jízdy začínají až v čase 16:30 min. Všimněte si, jak „bolestivá“ je akcelerace – na řidiče působí přetížení až 1,5 g!
To jsou nové rekordní hodnoty pro nejrychleji akcelerující produkční vůz na světě. Abyste měli srovnání, Bugatti Chiron – svého času také vládce rychlosti – vystřelí na stovku za 2,4 sekundy, na třístovku za 13,1 sekundy a čtvrtmíli smázne za 9,6 sekundy. Už to chápete? Slušná čísla na „neznámou“ chorvatskou firmičku, co říkáte?
Samozřejmě škarohlídi mohou namítnout: „Další elektrické auto, které jede rychle rovně. No a?“ Jistě, Tesly dostatečně divokou akceleraci předvádějí už pár let. Jenže tohle je jiné – tady se bavíme o časech na samotné hranici fyzikálních možností. Navíc v autě na běžných pneumatikách a se silniční homologací – klidně s ním můžete jet zcela potichu a bez emisí na nákup a po cestě zpátky se stavit na dragstripu a „pojet“ veškerou konkurenci s výjimkou Top Fuel dragsterů.
Samozřejmě zůstává otázkou, jak rychlá bude Nevera v momentě, kdy se silnice začne kroutit – tedy jaký čas by zajela na nějakém okruhu v porovnání s konkurencí (řekl tu někdo Nürburgring?). Snad Rimac najde odvahu, aby se poměřil se světem i v této disciplíně. Ale současné výkony jsou dobrým příslibem do budoucna – především s ohledem na to, že Rimac nedávno převzal automobilku Bugatti a bude spoluzodpovědný za vývoj jejích chystaných modelů. Budoucnost bude hodně rychlá!