Hlavní obsah

Elektrický Fiat 500e – Komplet v novém a s dojezdem 320 km

Foto: Fiat

Fiat 500 patří k tomu nejlepšímu, co si do města můžete koupit – drobné rozměry jsou praktické, auto působí hbitě a navíc s ním díky jeho retro stylu naděláte na bulvárech spoustu parády. Ještě lepší je však jeho elektrická verze, která se na ucpaná centra smogem zamořených velkoměst hodí naprosto dokonale. Nyní přijíždí ve své druhé generaci, která je ještě vyspělejší, použitelnější a atraktivnější.

Článek

První elektrický Fiat 500e přišel na trh již v roce 2013, a zařadil se tak mezi pionýry městské elektromobility. Samotná automobilka mu moc nevěřila, ale vůz překvapivě uspěl – stylově a tiše se mu podařilo infiltrovat do evropských velkoměst včetně Prahy. A to i přes směšný dojezd kolem 160 km (v ideálních městských podmínkách a s větrem v zádech, reálně spíš jen lehce přes 100 km). Dnes je však situace na trhu zcela odlišná, počet konkurentů rychle roste a požadavky zákazníků jsou podstatně vyšší. Jakou odpověď si Fiat přichystal?

Znovu primárně velmi vkusnou – původní tvar nemělo smysl měnit, designéři tak pracovali jen s detaily, kterým vdechli trochu futurismu. LED světla na obou koncích auta jsou lépe zakomponovaná a mají výraznější světelný podpis, děrovaná mřížka v dolní části předního nárazníku rozvíjí styl první generace a stylová 17“ kola mají leštěné prvky. Hlavně si všimněte, že příď už nezdobí logo tradiční Fiat, ale pouze modelové označení „500“. Jako by to zbytek auta nekřičel dost jasně na celé kolo…

Foto: Fiat

Logo Fiatu byste na přídi nové 500e hledali marně

O co je nový interiér méně retro, o to víc je použitelnější, kvalitnější a plný moderních technologií. Vedle nové 7palcové digitální přístrojovky dostal také 10,25palcový dotykový displej infotainmentu, který obsahuje vše, kromě ovládání klimatizace – ta má stále vlastní ovládací panel přímo pod displejem. Pod přihrádkou na odkládání mobilního telefonu jsou pak čtyři tlačítka, kterými ovládáte pohon.

O ten se stará výkonnější elektromotor produkující 120 koní, který rozjede 500e na stovku za 9 sekund. To není přímo raketové zrychlení, ale vsadíme se, že díky rychlé reakci elektromotoru, nízké hmotnosti auta a typickým městským rychlostem bude působit dostatečně hbitě – vždyť z nuly na padesátku vystřelí za pouhých 3,1 sekundy. Maximální rychlost 150 km/h pak umožní i dojíždění po dálnici.

Taková rychlost by pro minulý 500e s krátkým dojezdem znamenala skoro okamžitou smrt, ale druhá generace se může pochlubit bateriovým setem o prakticky dvojnásobné kapacitě 42 kWh – proto taky ujede na jedno nabití až 320 km (podle WLTP). Samotné nabíjení je díky instalovanému DC rychlonabíjení také rychlejší, při výkonu 85 kW získáte 80 % dojezdu za pouhých 35 minut. Z domácího wallboxu bude plné nabití trvat kolem 14 hodin.

Foto: Fiat

Díky delšímu dojezdu se už nebudete muset držet na dohled nejbližší nabíječky

Samozřejmě na palubě 500e nesmí chybět ani moderní asistenční systémy jako nouzové brzdění, sledování mrtvých úhlů, adaptivní tempomat nebo udržování jízdy v pruhu. Objednat si budete moci i luxus navíc v podobě chromovaných prvků a koženého čalounění. Limitovaná úvodní edice čítající 500 plně vybavených a speciálně upravených kusů se na vybraných evropských trzích začíná prodávat právě teď za cenu kolem 950 tisíc korun, skromněji vybavené kousky by snad mohly stát nějaké rozumnější peníze, ale žádnou láci nečekejte – Fiat 500 je zkrátka pořád primárně stylovka a pro 500e to platí dvojnásob (proto bude v nabídce i verze kabrio).

Jak sami vidíte, Fiat vývoj druhé generace elektrického prcka 500e vážně nepodcenil – pětistovka totiž patří k nejprodávanějším modelům značky (a vlastně i celé evropské části koncernu FCA), a městské elektrické auto se tak v současných podmínkách může stát skutečným prodejním hitem. U toho Fiat 500 pochopitelně nesmí chybět.

Načítám