Hlavní obsah

Elektrický crossover Mercedes EQA s odjezdem přes 420 km

Foto: Mercedes-Benz

Třetí elektrický model značky Mercedes je městský crossover EQA, který doplní již dříve představené SUV EQC a MPV EQV. Kompaktní novinka rozvíjí charakter GLA o komfort a agilitu elektrického pohonu a přináší mnoho dalších příjemných vylepšení.

Článek

Nenechte se zmást označením, EQA není elektrifikovaný hatchback třídy A, ale od něj odvozený crossover GLA. Což sice označením tak úplně nesedí (stejně jako v případě již dříve představeného EQC), ale obchodně to dává daleko větší smysl – SUV a crossovery jsou prostě v kurzu, a jejich elektrické verze tak mají větší šanci na úspěch.

EQA na to jde správně, protože přebírá to nejlepší z GLA, a dokonce to ještě vylepšuje. Hned třeba vnější design, který se nyní chlubí hladkým zaslepením masky chladiče (přínosné pro efektivnější aerodynamiku), jejíž tvar však zůstal zachován, doplňuje světla vpředu i vzadu efektní světelným pruhem (vzadu se kvůli tomu změnilo celé víko kufru s rámečkem SPZ posunutým níže). Kola o rozměru až 20“ mohou být ve dvou či tříbarevném provedení s detaily v barvě mědi nebo růžového zlata.

Foto: Mercedes-Benz

EQA vypadá ještě o kus lépe než výchozí GLA

Prvky v barvě růžového zlata se objevují i v interiéru na nových dekorech, rámečcích ventilačních otvorů, sedadlech nebo na klíčku od vozu. Decentně tak ozvláštňují již tak skvěle propracovanou kabinu GLA vyzbrojenou tou nejmodernější technikou (infotainment MBUX se dvěma displeji o úhlopříčce až 10.25“) a zalitou náladovým ambientním osvětlením (vybrat si můžete ze 64 barev) dotvářejícím příjemnou atmosféru. Praktičnost GLA zůstala zcela zachována včetně opěradel zadních sedadel dělených v neobvyklém poměru 40:20:40 a prostorného kufru o objemu až 435 litrů.

Kompletně se však změnila technika pohonu. Základní verzi EQA 250 pohání vpředu umístěný asynchronní elektromotor roztáčející přední kola silou 190 koní a 375 Nm, později do nabídky přibydou i výkonnější verze (prý přes 270 koní) se dvěma elektromotory a pohonem všech kol. Dynamika EQA 250 však bude zcela dostačující: z klidu na stovku se rozjede za 8,9 sekundy a dokáže jet rychlostí až 160 km/h. Ještě důležitější bude okamžité podání zátahu a hladká akcelerace shodná pro všechny elektromobily.

Foto: Mercedes-Benz

Upravená platforma GLA s jedním elektromotorem vpředu a bateriovým setem v podlaze

Vás ale určitě víc zajímají jiná čísla – hodnota dojezdu a časy nabíjení. Tak vězte, že EQA 250 disponuje baterií (uloženou pod podlahou) s využitelnou kapacitou 66,5 kWh, což by mělo stačit na dojezd 426 km (WLTP). Nabití z 10 na 80 % by u rychlonabíječky (DC až 100 kW) mělo zabrat kolem 30 minut, plné nabití v domácích podmínkách (AC až 11 kW) by mělo trvat méně než 6 hodin. Pokud vám to nestačí, časem se v nabídce objeví i maratonská verze s dojezdem přes 500 km.

Moderní technika EQA jde samozřejmě ještě dál: v nabídce bude podvozek s adaptivními tlumiči, zástup jízdních asistentů je skoro nekonečný (včetně nouzového brzdění, adaptivního tempomatu s vedením jízdy v pruhu nebo parkovacího asistenta), navigace si díky online konektivitě umí sama vyhledat dostupné nabíječky po cestě a zrcadlení mobilního telefonu a jeho bezdrátové nabíjení je samozřejmostí. Přesně, jak dnešní rozmazlený zákazník očekává.

EQA tak má velmi solidní naději na úspěch – kompaktní modely GLA (a GLB) už teď tvoří desetinu celkových prodejů Mercedesu (který má tříd a variant požehnaně), což je pro jejich elektrické verze (EQB je taky v plánu, ale pšt!) slušný výkon. Výroba EQA se již rozběhla v závodě v německém Rastattu (a paralelně v čínském Pekingu), na český trh dorazí v březnu s cenou začínající na částce lehce přes milion korun – definitivu vám řekneme již v únoru, kdy začne předprodej.

Načítám