Článek
Audi se tím nijak zvlášť nechlubí, ale technický základ obou nových prémiových elektrických modelů je shodný s již dříve představenými koncernovými sourozenci Volkswagenem ID.4 a Škodou Enyaq iV, které jsme vám nedávno detailně představili a porovnali je mezi sebou. Jde tedy o modulární elektrickou platformu MEB s bateriovým balíkem v podlaze a jedním či dvěma elektromotory tvořícími pohon zadních nebo všech čtyř kol.
Audi bude Q4 nabízet ve třech variantách: základní Q4 35 e-tron s výkonem 170 koní a dojezdem 340 km (baterie s využitelnou kapacitou 52 kWh), maratonskou Q4 40 e-tron s výkonem 204 koní a dojezdem 520 km (baterie 77 kWh) a výkonnou Q4 50 e-tron quattro (tedy s pohonem všech čtyř kol) nabízející 299 koní a dojezd těsně pod hranicí 500 km. Specifikace se tak dost podobají ID.4 a Enyaqu iV, ale Audi si dalo extrémně záležet, aby dojem z jejich aut byl hodně odlišný a odpovídal vysokým očekáváním jejich zákazníků.
Q4 35 e-tron | Q4 40 e-tron | Q4 50 e-tron quattro | |
---|---|---|---|
Pohon | zadní kola | zadní kola | všechna čtyři kola |
Výkon | 170 koní | 204 koní | 299 koní |
Točivý moment | 310 Nm | 310 Nm | 460 Nm |
Kapacita baterie | 52 kWh | 77 kWh | 77 kWh |
Nabíjení AC | 7,4 kW | 11 kW | 11 kW |
Nabíjení DC | 100 kW | 125 kW | 125 kW |
Dojezd | SUV: 341 km, SB: 349 km | SUV: 520 km, SB: 528 km | SUV: 488 km, SB: 497 km |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,0 s | 8,5 s | 6,5 s |
Přívěs | 1 000 kg | 1 000 kg | 1 200 kg |
Tou největší odlišností je vnější vzhled, který odpovídá současnému designovému jazyku ingolstadtské automobilky – Q4 má přísný výraz (spojení velké masky s výrazným světelným podpisem) a sebevědomý postoj (vytažené blatníky vyplněné 19“–21“ koly), s konkurenčními modely si ho tak určitě nespletete. Jako bonus přichází Q4 e-tron jako první sériové auto s individuálně nastavitelným světelným podpisem čelních LED světlometů (v infotainmentu si vybíráte ze čtyř přednastavených možností), široký světelný pruh na zádi pak patří k typickým poznávacím znakům elektrických modelů Audi.
Interiér také působí na první pohled jako Audi s typickým čtyřramenným volantem (ale zcela novými dotykovými ovládacími ploškami), digitálními displeji pro palubní přístroje (s úhlopříčkou 10,25“, na přání doplněný průhledovým displejem s rozšířenou realitou), centrálním infotainmentem (s plnou online a mobilní konektivitou a prémiovým hi-fi Sonos, zpočátku s displejem 10,1“, ke konci roku rozšíří nabídku 11,6“ verze) a kvalitními měkčenými plasty a jemnou kůží. Skvělou zprávou je zachování panelu klimatizace, překvapí také množství odkládacích schránek a poliček (včetně držáku lahví integrovaného do madla dveří, na nějž jsou designéři hodně hrdí) – celkem nabízejí úložný prostor 25 litrů.
Prostornost je ostatně velkou výhodou moderních elektromobilů s dlouhým rozvorem, koly až v rozích a kompaktním pohonným ústrojím. Q4 e-tron je o 9 cm kratší než Q5, rozvor má však menší pouze o 6 cm, a nabízí tak srovnatelný vnitřní prostor pro posádku i její zavazadla (520 litrů). Q4 e-tron Sportback se splývavou zádi paradoxně nabídne ještě vyšší základní kapacitu (535 l) doplněnou o elektricky ovládané víko, elegantnější vzhled znamená i efektivnější aerodynamiku – snížený koeficient odporu vzduchu (z 0,28 na 0,26) přináší dojezd delší o zhruba 8 km.
Za volantem byste se měli cítit jako ve správném Audi, tedy naprosto bezpečně a jistě za všech podmínek a okolností s možností úpravy charakteristiky prostřednictvím volby jízdního režimu (ovlivní nastavení pohonné jednotky, řízení, adaptivního podvozku atd.). Samozřejmostí je podpora jízdních asistentů, které budou řidiči usnadňovat jízdu po dálnicích a hlavních tazích nebo parkovací manévry a budou pečovat o celkovou bezpečnost posádky.
Q4 bude také těžit z přirozených výhod elektromobilů, jako je hbitost (daná okamžitou reakcí elektromotoru a nízkým těžištěm) a obratnost (průměr otáčení 10,2 m je menší než u A1). Úroveň rekuperace (maximální zpomalení je až 0,3 G) budete moci nastavovat ve třech krocích pomocí pádel pod volantem, ale můžete všechno nechat také na automatice, která využívá radar a GPS data k přirozenému ovlivňování tempa (samovolně zpomaluje, třeba když je před vámi pomalejší auto, nebo když se blíží začátek obce, ostřejší zatáčka či kruhový objezd) a efektivní rekuperaci (pro maximalizaci dojezdu).
Audi Q4 e-tron se již začalo vyrábět na lince ve Zwickau (po boku technicky spřízněného VW ID.4) a pro Čechy bude k mání v rámci předprodeje již 22. 4., kdy se také dozvíme cenu. V České republice bude Audi Q4 e-tron ve srovnání s Německem nabízen s bohatší sériovou výbavou, rozšířenou tovární zárukou na 4 roky / 120 000 km a servisním balíčkem pokrývajícím 5 let s nájezdem do 120 tisíc kilometrů.