Článek
Nissan vyrábí svůj Leaf již od roku 2010, takže je skoro s podivem, že jeho techniku převlékl do kabátku SUV až nyní. Přesto ale dokázal předstihnout záplavu koncernových produktů v čele s prvním českým elektrickým SUV v podobě Škody Enyaq. Jaký je tedy její japonský konkurent s podobně cizokrajným názvem?
Už na první pohled je vůz skutečně atraktivní – svalnatý postoj (v základu na 19“ kolech, za příplatek 20“) a sebevědomý výraz SUV, hladké linie pro lepší aerodynamiku (a taky trochu sexy stylu SUV-kupé) a futuristický nádech, který odlišuje elektrické vozy. Na délku má 4,6 metru a kufr by měl nabízet použitelný objem až 468 litrů, takže Ariya určitě nebude jen módní doplněk, ale skutečně funkční rodinné auto.
Podobný moderní styl je cítit i v minimalistickém interiéru, který sází na čistou architekturu, příjemnou vzdušnost a kompletní digitalizaci (palubní desce dominuje 12,3palcový digitální přístrojový štít propojený s dotykovým 12,3palcovým displejem infotainmentu). Panel klimatizace tu svým způsobem stále je v podobě dotykových tlačítek ve středu palubní desky hned pod otočným ovladačem hlasitosti audia.
Infotainment bude pochopitelně umožňovat širokou mobilní (bezdrátové Apple CarPlay a Android Auto) i online konektivitu (včetně over-the-air updatů), samozřejmostí je také integrace hlasového ovládání v podobě digitální asistentky Alexy od Amazonu. V Ariye budou také nasazeny nejmodernější jízdní asistenty v podobě balíčku ProPILOT Assist 2.0 (využívá funkci sedmi kamer, pěti radarů a dvanácti ultrazvukových senzorů), které vám na dálnicích a hlavních tazích dovolí za volantem trochu relaxovat.
Nissan nabídne model Ariya v celkem pěti variantách. Základní verze bude mít pohon pouze zadních kol a elektromotor s výkonem 218 koní a 300 Nm poháněný baterií o kapacitě 65 kWh. Stovka za 7,5 sekundy a dojezd kolem 360 kilometrů nejsou úplně špatné startovací hodnoty. Vyšší verze bude mít zadní kola poháněná motorem s výkonem 242 koní a 300 Nm, ale díky mamutí baterii o kapacitě 90 kWh má na jedno nabití ujet až 500 km. Maximální rychlost všech dvoukolek bude elektronicky omezená na 160 km/h.
Ariyu můžete mít i s pohonem všech čtyř kol (říkají mu podivně „e-4orce“, ale prý se při jeho ladění inspirovali u supersportovního GT-R), jehož druhý elektromotor ukousne z objemu kufru zhruba 50 litrů. Ve spojení s menší baterií nabídne čtyřkolka výkon 280 koní a 560 Nm a dojezd 340 km, k silnější baterii dostanete výkon 306 koní a 600 Nm a dojezd 460 km, obě zvládnou stovku pod šest sekund a uhání rychlostí až 200 km/h.
Na vrcholu pak stojí verze Performance s baterií o kapacitě 90 kWh a dvojicí elektromotorů s celkovým výkonem 395 koní a 600 Nm, která na stovku vystřelí za 5,1 sekundy a pojede až 200 km/h, dojezd by se měl pohybovat kolem 400 km. Ceny vozů však zatím výrobce neprozradil.
Nissan Ariya se začne prodávat nejprve v první půlce roku 2021 v domovském Japonsku, ve druhé polovině pak dorazí i do Evropy, kde si to napřímo rozdá se Škodou Enyaq a Volkswagenem ID.4. Sami jsme zvědaví, kdo z této bitvy vyjde jako vítěz…