Hlavní obsah

Elektrické SUV Nissan Ariya jde přímo proti Škodě Enyaq

Foto: Nissan

Koncept prvního elektrického SUV od Nissanu se ukázal už na podzim 2019. Na představení finální sériové verze jsme čekali skoro dva roky, ale stálo to za to, protože se do výroby dostane skoro v nezměněné podobě a s hodně zajímavou technikou.

Článek

Nissan vyrábí svůj Leaf již od roku 2010, takže je skoro s podivem, že jeho techniku převlékl do kabátku SUV až nyní. Přesto ale dokázal předstihnout záplavu koncernových produktů v čele s prvním českým elektrickým SUV v podobě Škody Enyaq. Jaký je tedy její japonský konkurent s podobně cizokrajným názvem?

Už na první pohled je vůz skutečně atraktivní – svalnatý postoj (v základu na 19“ kolech, za příplatek 20“) a sebevědomý výraz SUV, hladké linie pro lepší aerodynamiku (a taky trochu sexy stylu SUV-kupé) a futuristický nádech, který odlišuje elektrické vozy. Na délku má 4,6 metru a kufr by měl nabízet použitelný objem až 468 litrů, takže Ariya určitě nebude jen módní doplněk, ale skutečně funkční rodinné auto.

Foto: Nissan

Splývavá záď Ariyi je nejen stylová, ale i aerodynamicky funkční

Podobný moderní styl je cítit i v minimalistickém interiéru, který sází na čistou architekturu, příjemnou vzdušnost a kompletní digitalizaci (palubní desce dominuje 12,3palcový digitální přístrojový štít propojený s dotykovým 12,3palcovým displejem infotainmentu). Panel klimatizace tu svým způsobem stále je v podobě dotykových tlačítek ve středu palubní desky hned pod otočným ovladačem hlasitosti audia.

Infotainment bude pochopitelně umožňovat širokou mobilní (bezdrátové Apple CarPlay a Android Auto) i online konektivitu (včetně over-the-air updatů), samozřejmostí je také integrace hlasového ovládání v podobě digitální asistentky Alexy od Amazonu. V Ariye budou také nasazeny nejmodernější jízdní asistenty v podobě balíčku ProPILOT Assist 2.0 (využívá funkci sedmi kamer, pěti radarů a dvanácti ultrazvukových senzorů), které vám na dálnicích a hlavních tazích dovolí za volantem trochu relaxovat.

Foto: Nissan

Na dálnicích budete moci díky jízdním asistentům cestovat hodně pohodlně

Nissan nabídne model Ariya v celkem pěti variantách. Základní verze bude mít pohon pouze zadních kol a elektromotor s výkonem 218 koní a 300 Nm poháněný baterií o kapacitě 65 kWh. Stovka za 7,5 sekundy a dojezd kolem 360 kilometrů nejsou úplně špatné startovací hodnoty. Vyšší verze bude mít zadní kola poháněná motorem s výkonem 242 koní a 300 Nm, ale díky mamutí baterii o kapacitě 90 kWh má na jedno nabití ujet až 500 km. Maximální rychlost všech dvoukolek bude elektronicky omezená na 160 km/h.

Ariyu můžete mít i s pohonem všech čtyř kol (říkají mu podivně „e-4orce“, ale prý se při jeho ladění inspirovali u supersportovního GT-R), jehož druhý elektromotor ukousne z objemu kufru zhruba 50 litrů. Ve spojení s menší baterií nabídne čtyřkolka výkon 280 koní a 560 Nm a dojezd 340 km, k silnější baterii dostanete výkon 306 koní a 600 Nm a dojezd 460 km, obě zvládnou stovku pod šest sekund a uhání rychlostí až 200 km/h.

Na vrcholu pak stojí verze Performance s baterií o kapacitě 90 kWh a dvojicí elektromotorů s celkovým výkonem 395 koní a 600 Nm, která na stovku vystřelí za 5,1 sekundy a pojede až 200 km/h, dojezd by se měl pohybovat kolem 400 km. Ceny vozů však zatím výrobce neprozradil.

Nissan Ariya se začne prodávat nejprve v první půlce roku 2021 v domovském Japonsku, ve druhé polovině pak dorazí i do Evropy, kde si to napřímo rozdá se Škodou Enyaq a Volkswagenem ID.4. Sami jsme zvědaví, kdo z této bitvy vyjde jako vítěz…

Načítám